Obchody na nás zarábajú miliardy. Ako odolať trikom Black Friday?

  • Prichádza sviatok konzumu Black Friday
  • Obchody prichádzajú s rôznymi psychologickými trikmi
  • Je možné sa vôbec voči nakupovaniu brániť?
Pexels/Unsplash
  • Prichádza sviatok konzumu Black Friday
  • Obchody prichádzajú s rôznymi psychologickými trikmi
  • Je možné sa vôbec voči nakupovaniu brániť?

Fenomén Black Friday už nie je len jeden deň v roku. Mnohé internetové, či kamenné obchody so „zľavami“ začínajú už týždne dopredu a dopredávajú tovar ešte dlho potom. Obdobie až do Vianoc je presýtené nákupmi za výhodné ceny. Prečo sa Slováci naháňajú za nákupmi práve v tomto období sme sa opýtali aj psychológa Roberta Krauseho.

Obchody každoročne skúšajú triky

Obchodné reťazce a e-shopy na nás skúšajú rôzne triky. Aj podľa tých sa následne rozhodujeme pri kúpe produktu, či darčeku na Vianoce.

„Ľudia sú častokrát náchylní k tomu, aby sa dopúšťali kognitívnych omylov v procese rozhodovania. Jedným z nich je napríklad princíp kontrastu, kedy jednotlivec porovnáva napríklad dve alternatívy, ktoré sú často využívané pri poskytovaní zliav, kedy človek porovnáva dve ceny a neberie do úvahy rôzne iné alternatívy a zároveň v jeho rozhodovacom procese absentuje zvýšená kritickosť v rovine myslenia,“ spomína psychológ Krause.

zdroj: unsplash

V ošiali Vianoc, či „čierneho piatku“ sa nakupuje viac. A ak to robia ostatní, prečo by som to nemohol robiť aj ja?

„V rozhodovaní jednotlivcov je počas davovej psychózy prítomný efekt podriaďovania sa skupine a myslenia si, že ak budem robiť to, čo robí väčšina ľudí, tak robím niečo, čo je správne. Preto ak ľudia prehnane reagujú na stimuly, môžu minúť viac, než by v prvom kroku chceli.Okrem toho je prítomný aj napr. paradox voľby, kedy využijú menšiu paletu možností, aby ľudia neboli paralyzovaní veľkou možnosťou výberu. Ide aj symptómy skupinového myslenia, či averziu voči strate. Je preto dôležité myslieť na to, čo chceme a porovnať to s tým, čo naozaj potrebujeme,“ hovorí.

zdroj: unsplash

Alza počas Black Friday zarába miliardy

Podľa českého portálu Czechrunch, Alza v roku 2018 zarobila počas Black Friday 2 miliardy českých korún, čo je skoro 80-milónov eur a približne 10 percent celkových tržieb za rok 2018. Alza sa ale tiež „preslávila“ zľavami, ktoré neboli až tak výhodné, oproti cene produktu z minulosti, niektoré produkty dosahovali dokonca vyššiu hodnotu. Aby si zákazníci mohli cenu produktov v priebehu roka skontrolovať, vznikol projekt Hlídač Shopů, o ktorom sme nedávno písali.

zdroj: unsplash

Značka Gambrinus v spolupráci s Krausem pripravili prieskum, ktorý hovorí o troch typoch nakupujúcich. Prvý sa vie ovládať a nakupuje s rozvahou a neriadi sa emóciami. Druhý nakupuje veľa, ale vie sa ovládať. Túži nakupovať nové veci, ale dokáže zapojiť racionálne formy uvažovania. Tretí typ nakupuje vždy a všade. Nákupy sú pre nich náplasťou na akýsi vnútorný nepokoj.

Online aj offline

Kamenné obchody aj e-shopy majú rôzne stratégie, ktoré využívajú počas týchto období. V online prostredí sme pod vplyvom intuitívnej reklamy, ktoré častokrát dokáže identifikovať, čo potrebujeme. Preto nás ku kúpe doplnkového tovaru dokážu motivovať aj rôzne algoritmy. Je to napríklad, že pri kúpe počítača ponúkne systém USB kľúč, resp. rôzne iné doplnkové služby.

Často je v tomto prípade využitý nástroj podporujúci kognitívne omyly a marketéri využijú eticky alebo neeticky príklad. Známa je formulka – „Tento tovar si zakúpili alebo dokúpili aj iní zákazníci pred vami.“

„Je preto dôležité myslieť na to, že v online prostredí, ale aj v kamenných predajniach budeme aj počas najbližších dní vystavení rôznym zľavám, ktoré však nie vždy musia odzrkadľovať pravý zmysel samotného slova,“ hovorí Krause.

Vyhnúť sa mánii je možné

Napriek presýteniu trhu je stále možné zachovať chladnú hlavu a nedať sa strhnúť masou. „Najlepšou intervenciou je prevencia a preto nakupovať počas rôznych zliav sa môže, ale zároveň nemusí oplatiť. Preto by mal jednotlivec myslieť na to, že počas davovej psychózy je zvýšená pravdepodobnosť toho, že sa dopustíme rôznych kognitívnych odchýlok v našom myslení a rozhodovaní,“ dodáva.

Preto sa hlavne pri nakupovaní väčších položiek treba zamyslieť nad tým, čo a prečo to nakupujeme.

zdroj: unsplash

Budúcnosť Black Friday

Ako vôbec zastaviť podobný vývoj, keď vieme, že nadmerné nakupovanie nie je dobré ani pre náš rozpočet, životné prostredie, či našu planétu. Preto je dôležité začať od seba.

„Vzhľadom na to, že mnoho jednotlivcov si cez rôzne produkty napĺňa vlastné potreby, domnievam sa, že pokiaľ človek nespozná hlbšie seba samého, bude tento trend pokračovať. Ľudia si budú kupovať drahé autá a popritom skôr túžia po pozornosti, prestíži, uznaní či ocenení. Je preto dôležité, aby ľudia zistili, čo vlastne chcú, keď si kupujú daný produkt, nakoľko mnohokrát samotný produkt nechcú, ale chcú niečo, čo im produkt prinesie. Keď sa človek spozná, pomôže si tak následne je možná aj udržateľnejšia zmena,“ hovorí o budúcnosti nakupovania psychológ Robert Krause.

Preto je naozaj už len na nás, ako bude budúcnosť nakupovania vyzerať a či budú tržby počas tohoto šialeného obdobia rásť. Začať však niekde musíme.

Zdroj: Czechcrunch.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech