Obrovská investícia na Slovensku: Porsche mieri do Hornej Stredy, vzniknú stovky pracovných miest
- Automobilka Porsche sa chystá v Hornej Strede vybudovať nové haly
- Prácu vo výrobe dostanú stovky Slovákov

- Automobilka Porsche sa chystá v Hornej Strede vybudovať nové haly
- Prácu vo výrobe dostanú stovky Slovákov
Na Slovensku vznikne až 300 nových pracovných miest. V priemyselnom parku v Hornej Strede (okres Nové Mesto nad Váhom) vybuduje automobilka Porsche nové haly na výrobu batériových modulov.
Investícia bude stáť približne 300 miliónov eur, píše TASR.
„Chcem oceniť spoločnosť Porsche, ktorá v tejto lokalite pôsobí dlhodobo a má záujem na Slovensku investovať,“ skonštatovala ministerka hospodárstva Denisa Saková. Projekt vychádzal z potreby rozširovania spoločnosti Porsche po roku 2026, nakoľko súčasný areál firmy Porsche už neumožňoval ďalší rozvoj.
Spoločnosť MH Invest sa zaviazala pripraviť základnú infraštruktúru. „Som veľmi rada, že v takto symbolický deň, kedy uzatvárame kapitolu ťažby uhlia na hornej Nitre a elektráreň Nováky prinášame investíciu, ktorá prinesie pracovné príležitosti do regiónu,“ uzavrela ministerka Saková.
Porsche čaká obrovská investícia
Ministerstvo hospodárstva uzavrelo kontrakt s automobilovou firmou Porsche na investíciu do priemyselného parku v Hornej Strede v stredu, 20. decembra, informuje RTVS. O tejto dohode informovala ministerka Denisa Saková zo strany Hlas-SD.
Automobilka Porsche už v tejto lokalite pôsobí a v minulosti tu postavila vývojové centrum pre robotizáciu a automatizáciu za čiastku 12 miliónov eur. V tomto centre sa vyvíjali technológie na výrobu batériových modulov.
V roku 2025 by mala začať výroba batériových modulov pre vozidlá Porsche Cayenne, ktoré sa v súčasnej dobe vyrábajú v Bratislave. Vo februári 2024 by sa mala začať výstavba hál na výrobu druhej generácie batériových modulov.
Ministerstvo hospodárstva pristúpilo k investícii vo výške 28 miliónov eur, ktoré využijú na odkúpenie pozemkov, uviedla Saková. Tieto finančné prostriedky použijú aj na prípravu energetickej a dopravnej infraštruktúry. Po dokončení infraštruktúry vyplatí automobila Porsche dve tretiny tejto sumy naspäť do štátneho rozpočtu, tvrdí Saková.
Zmluvu o spolupráci na tlačovej besede podpísal konateľ spoločnosti MH Invest Adrián Jenčo a zástupca Porsche Werkzeugbau Pavol Turňa.
Ministerka sa zároveň s súvislosti s ukončením ťažby hnedého uhlia na hornej Nitre a uzatvorením elektrárne Nováky poďakovala baníkom a energetikom za ich dlhoročnú prácu v regióne.
Koniec ťažby uhlia
Výroba elektriny a tepla z domáceho hnedého uhlia v Elektrárni Nováky (ENO) po 70 rokoch definitívne skončila. V ENO v stredu odstavili poslednú turbínu. Informoval o tom riaditeľ závodu ENO Miroslav Piaček. Posledný vlak s uhlím dorazil do elektrárne v nedeľu 17. decembra.
„Odstavili sme fluidný kotol FK1, ktorý sa nachádza na ENO A. Obrazne sa kruh uzatvára, lebo ENO A bola prevádzka, ktorá pred 70 rokmi začala dodávať elektrinu na celé Slovensko. Postupne to bola najväčšia elektráreň na Slovensku, ktorá vychovala obrovské množstvo energetikov. Tí prechádzali do Vojan, na vodné alebo do atómových elektrární,“ priblížil Piaček.
Blok bude podľa neho postupne chladnúť, až ho ENO definitívne odstavia, postupne sa prestane dymiť z komínov a elektrárne začnú pripravovať všetky environmentálne opatrenia.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovenských elektrární (SE) Branislav Strýček označil odstavenie kotla za smutný moment, pevne však verí, že ide o ďalší z míľnikov tejto lokality, kde chcú SE v budúcnosti určite zostať a dívať sa na to, ako sa dá ďalej rozvinúť.
„Veľká časť zamestnancov tu zostáva, budú buď pracovať na lokalite alebo centralizovanej údržbe. Nedochádza k tomu, že by sme to tu úplne zatvorili,“ podotkol. Ďalších 65 ľudí odchádza z ENO do dôchodku alebo si našlo inú prácu, 46 sa zapojí do rekvalifikácie.
Ďalšie investičné zámery
SE majú v lokalite ďalšie investičné zámery. „Na odkaliskách analyzujeme možnosť výstavby fotovoltickej elektrárne, ktorá by potenciálne túto energiu mohla meniť na vodík a tento by poháňal autobusy pre tento región,“ ozrejmil Strýček.
SE už rieši na projekt povoľovacie konanie, generálny riaditeľ nevylúčil ani možnosť výstavby spaľovne alebo nejaký iný zdroj elektriny.
Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Kamil Šaško označil odstavenie elektrárne za jasný krok a prihlásenie sa k záväzku klimaticky čistejšiemu a neutrálnejšiemu Slovensku do roku 2050. Rezort sa otázkou budúcnosti regiónu podľa neho intenzívne zaoberá.
Projekt rekvalifikácií pre zamestnancov pripravil Trenčiansky samosprávny kraj (TSK). „Po novom sa týka i zamestnancov SE, ktorí budú šesť mesiacov poberať priemernú mzdu a budú sa môcť rekvalifikovať,“ pripomenul predseda TSK Jaroslav Baška. Kraj sa plánuje zapojiť i do výzvy na vodíkové autobusy.
ENO začali svoju činnosť v roku 1953, z pozície kľúčového výrobcu elektriny ich od polovice osemdesiatych rokov 20. storočia postupne vytláčali jadrové elektrárne.
„Napriek veľkým investíciám do ekologizácie prevádzky bola výroba v elektrárni postupne utlmovaná a na základe rozhodnutia vlády uhlie spaľovali v tzv. všeobecnom hospodárskom záujme (VHZ),“ skonštatovali SE.
V roku 2023 v ENO prevádzkovali dva 110-megawattové bloky a dve menšie turbíny s výkonom 28 a 18 megawattov. Na prelome 70. a 80. rokov minulého storočia mala pritom elektráreň výkon až 618,8 megawattu. Okrem výroby elektriny od roku 1987 bola aj centrálnym zdrojom vykurovania pre región Prievidze.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: TASR, RTVS