Odhalili sme záhadu najznámejšieho obrazu, tvrdí vedkyňa. Monu Lisu namaľoval Da Vinci s týmto mestom

  • Záhada, ktorá je skúmaná dekády, môže konečne prísť k rozuzleniu
  • Renomovaná vedkyňa možno odhalila lokalitu pozadia svetoznámeho obrazu Leonarda Da Vinci
Mona Lisa Louvre umenie obraz
TASR/AP
  • Záhada, ktorá je skúmaná dekády, môže konečne prísť k rozuzleniu
  • Renomovaná vedkyňa možno odhalila lokalitu pozadia svetoznámeho obrazu Leonarda Da Vinci

Záhadná scenéria na obraze Mona Lisa od Leonarda da Vinci, ktorá bola dlho predmetom vedeckých diskusií, môže byť konečne rozlúštená.

Historici umenia sa už roky rozchádzajú v názoroch: niektorí tvrdia, že scénické pozadie je výplodom Leonardovej fantázie, zatiaľ čo iní v ňom vidia ozveny skutočných talianskych lokalít.

Ann Pizzorusso, geologička a historička renesančného umenia, priniesla nový pohľad na túto stáročnú záhadu. Pizzorussoová využíva svoju dvojitú odbornosť a tvrdí, že obraz obsahuje výrazné geografické prvky, ktoré možno identifikovať ako okolie Lecca, ktoré sa nachádza na malebnom brehu jazera Como v Lombardii v severnom Taliansku. Jej poznatky by mohli zmeniť naše chápanie jedného z najsledovanejších umeleckých diel na svete, informuje the Guardian.

„Podobnosti sú nepoprierateľné“

Ann Pizzorussoová, ktorá spája svoje odborné znalosti geológie a dejín renesančného umenia, verí, že sa jej podarilo presne identifikovať skutočnú krajinu, ktorú Leonardo da Vinci zobrazil na obraze Mona Lisa.

Identifikovala pozoruhodné podobnosti medzi prvkami na obraze a konkrétnymi miestami v Leccu vrátane mosta Azzone Visconti zo 14. storočia, juhozápadných Álp a jazera Garlate – miesta, ktoré Leonardo podľa historických dokladov navštívil pred 500 rokmi.

„Podobnosti sú nepopierateľné,“ vyjadrila sa Pizzorussoová, nadšená svojimi zisteniami. „Som z toho veľmi nadšená. Mám naozaj pocit, že je to domáci úspech.“

Hoci predchádzajúce teórie navrhovali spojenie s inými talianskymi lokalitami, ako je Bobbio a most v provincii Arezzo, Pizzorusso tvrdí, že sa príliš úzko zameriavajú na architektonické prvky, ako sú mosty, ktoré boli v tom čase bežné a podobné v celom Taliansku a Európe.

„Oblúkový most bol všadeprítomný… Len na základe mosta nie je možné určiť presnú polohu. Všetci hovoria o moste a nikto nehovorí o geológii,“ povedala a zdôraznila jedinečné geologické vlastnosti, ktoré odlišovali Lecco od Leonardových slávnych kulís.

Lokalita odhalená?

Výskumníčka poukazuje na to, že skaly na obraze majú sivobielu farbu, ktorá zodpovedá vápencu prevládajúcemu v Leccu – na rozdiel od Bobbia alebo Arezza, ktoré nemajú porovnateľné geologické a jazerné vlastnosti. „Takže v Leccu máme naozaj dokonalý dôkaz,“ poznamenala a podporila tak tvrdenie, že Lecco je skutočnou inšpiráciou pre pozadie obrazu.

Pôvodne sa predpokladalo, že londýnska maľba je prevažne dielom asistentov, ale po reštaurovaní v roku 2010 sa znovu uvažovalo o tom, že ju možno celú namaľoval sám Leonardo, píše The Guardian.

Jej podrobná analýza sa nezastavuje pri geológii. Pizzorussová sa zaoberala aj botanikou zobrazenou na týchto maľbách a konštatovala, že rastlinstvo na louvrovskej verzii je starostlivo presné a zodpovedá druhom, ktorým sa darí vo vlhkej tmavej jaskyni.

Naopak, flóra v londýnskej verzii obsahuje niektoré rastliny, ktoré sa v prírode nevyskytujú. Tento postreh súvisí s Leonardovým dôrazom na dôležitosť precízneho zobrazovania prírody, čo je étos, ktorý sa jasne odráža v jej metodologickom prístupe k štúdiu jeho krajiniek.

Zdroj: The Guardian

Najnovšie videá

Trendové videá