Ojazdené autá sa na Slovensku zdajú ako skvelá investícia. Ich cena stále rastie a situácia sa bude ďalej zhoršovať

  • Rok 2021 priniesol zdražovanie mnohých vecí, výnimkou nie sú ani autá – nové i ojazdené
  • Dopyt je vysoký, no v ponuke je čoraz menej áut, čo bude tlačiť ich ceny nahor aj v 2022
  • Pre niekoho ide o zlé správy. Iní v tom vidia investičnú príležitosť
auto autá zdražovanie
Unsplash/ Fabian Albert a Markus Spiske
  • Rok 2021 priniesol zdražovanie mnohých vecí, výnimkou nie sú ani autá – nové i ojazdené
  • Dopyt je vysoký, no v ponuke je čoraz menej áut, čo bude tlačiť ich ceny nahor aj v 2022
  • Pre niekoho ide o zlé správy. Iní v tom vidia investičnú príležitosť

V poslednej dobe je celkom problém nájsť vec, ktorej cena nešla hore.

Keď si napríklad spomenieme na cenovky predávaných ojazdených vozidiel na začiatku roka a porovnáme ich s tými v bazároch a inzerátoch dnes, rozdiel si nejde nevšimnúť.

To isté auto, len s o trochu väčším počtom najazdených kilometrov, je drahšie aj o vyše 2 000 eur a odborníci sa zhodujú, že ak majiteľ počká, nebude ho mať budúci rok problém predať za ešte vyššiu sumu.

O tom, že áut bude nedostatok a môžu tým narásť ich ceny, sme ťa informovali ešte na prelome rokov 2020 a 2021, kedy sa tento problém už začínal prejavovať. „Kúpiť si novú Octaviu či Golf je obrovský problém, ľudia bojujú o každé auto,“ znel nadpis nášho článku.

Písalo sa najmä o nových autách, no už čoskoro sa ukázalo, že problém sa bude týkať aj ojazdených, z ktorých sa čoraz viac stával podpultový tovar.

zdroj: Autobazár.EU

Čo spôsobilo problémy a zdražovanie

Automobilový priemysel po celý rok bojoval s nedostatkom elektrosúčiastok, hlavne čipov – bez ktorých dnešné moderné autá ani nenaštartujú.

Za vinníka býva označovaná korona, ktorá v Ázii pozatvárala podniky, kde sa tieto súčiastky vyrábajú.

Okrem toho prichádzali znepokojivé správy o nedostatku horčíka, ktorý sa používa pre mnohé zliatiny hliníka a tie sú zas potrebné pre výrobu karosérií, náprav, palivových nádrží a iných častí každého auta.

Niektoré fabriky posielali zamestnancov domov, lebo pre nich doslova nebola práca, a výrobné linky stáli aj niekoľko dní po celom svete.

Logo

Problém pochopiteľne zasiahol aj slovenské automobilky, čím sa znova otvorila diskusia, či našej krajine nehrozí osud amerického mesta Detroit – písali sme o tom v tomto článku.

zdroj: TASR/ AP/ Csaba Krizsan

Nedostatkom nových áut sa majitelia prestali toľko zbavovať tých starých, ako tomu bolo po minulé roky.

Zatiaľ čo predtým sa počet ojazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách, v súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred 12 rokmi, keď svet zmietala globálna hospodárska kríza. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať,“ pre Startitup potvrdil tento stav zakladateľ a CEO európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago Jakub Šulta.

zdroj: Unsplash/Why Kei

Počet ojazdených áut v inzerátoch a v bazároch klesol, no neznížil sa dopyt po nich, práve naopak.

Opäť môžeme spomenúť koronu, vďaka ktorej posledný rok nebol pre mnohých ľudí vôbec jednoduchý a vyššie ceny nových áut, na ktoré boli poradovníky, zrejme presvedčili aj takých, čo by za normálnych okolností kupovali nové auto, pozerať radšej po nejakej „ojazdenke“.

Veľký dopyt a menšia ponuka týchto vozidiel spôsobila očakávaný efekt – predajcovia si mohli dovoliť zvýšiť ich ceny. V konečnom dôsledku tak zdraželi všetky autá, nové i ojazdené.

Príležitosť pre predajcov a zmena v nedohľadne

Už počas roka sme ťa informovali, že ceny niektorých ojazdených vozidiel narástli priemerne o vyše 10 %.

Podľa údajov, ktoré nám poskytla spoločnosť Carvago, môžeme povedať, že ceny ojazdených áut narástli za rok priemerne o 13 %. Napríklad tie, čo sa ešte v januári predávali za 15 000 eur, dnes stoja 17 000 a viac.

Okrem spomínaných chýbajúcich komponentov a materiálu, ktoré postupne spustili zdražovanie u všetkých vozidiel, vidia niektorí za zdražovaním aj elektromobily.

„Dôsledky krízy nedostatku komponentov zasiahli odvetvie v čase rastúceho tlaku na obmedzenie spaľovacích motorov a podporu elektromobility, ktorá je na začiatku výrobného rozmachu. Automobilky, ktoré sa pustili do výroby elektromobilov, musia byť schopné zaplatiť ich nákladnú výrobu, čo vedie k prudkému nárastu cien nových automobilov so spaľovacími motormi,“ komentovalo zdražovanie áut Carvago pred niekoľkými mesiacmi.

elektromobil
zdroj: Unsplash/Jan Kaluza; ilustračné foto

Podľa analýzy spoločnosti sa situácia pre kupujúcich príliš nezmení ani v roku 2022. „Očakávame, že ponuka automobilov na predaj sa v prvom štvrťroku 2022 zníži o ďalších 5 až 10 %,“ hovorí Šulta. To pochopiteľne spôsobí ďalšie zdražovanie až o niekoľko percent.

Na trhu jasne vidíme, že obchodníci sú si dobre vedomí aktuálnych podmienok na trhu a situáciu využívajú. Umelo tak vzniká dodatočný tlak na rýchlejšie zvyšovanie cien. Kto teda uvažuje o kúpe ojazdeného vozidla, mal by konať rýchlo. Zlepšenie situácie na trhu totiž nie je na dohľad,“ odporúča Šulta.

Zdroje: archív Startitup, Carvago

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie