Otec dizajnu: Dieter Rams vytvoril desatoro dizajnu, dodnes sa nimi riadia najväčšie firmy

  • Priemyselný dizajnér určil trendy v dizajne na celé desaťročia
  • Návrhy Dietera Ramsa v domácnostiach nájdeme aj dnes, jeho 10 princípmi dobrého dizajnu sa dodnes inšpiruje napríklad firma Braun
  • Otec priemyselného dizajnu sa riadil mottom: „Menej, ale lepšie,“ čím poukazoval na jednoduchú sofistikovanosť
braun
Braun
  • Priemyselný dizajnér určil trendy v dizajne na celé desaťročia
  • Návrhy Dietera Ramsa v domácnostiach nájdeme aj dnes, jeho 10 princípmi dobrého dizajnu sa dodnes inšpiruje napríklad firma Braun
  • Otec priemyselného dizajnu sa riadil mottom: „Menej, ale lepšie,“ čím poukazoval na jednoduchú sofistikovanosť

Zrejme niet ani jediného človeka, ktorý by nikdy neprišiel do kontaktu s dizajnom od popredného dizajnéra Dietera Ramsa – alebo aspoň dizajnom, ktorý bol jeho prácou zjavne inšpirovaný.

Jeho hladké a nadčasové návrhy elektronických prístrojov boli roky ozdobou mnohých domácností a inšpirovali ďalšie generácie dizajnérov. Doteraz sú dizajn a praktickosť kľúčové aj pri súčasných produktoch Braun, napríklad pri tyčových mixéroch alebo parných generátoroch.

Rams, ktorý pôvodne vyštudoval architektúru na Handwerker Kunstgewerbe Schule v rodnom meste Wiesbaden v Nemecku, sa narodil v roku 1932. Po krátkom pôsobení v architektonickej kancelárii Otta Apela vo Frankfurte nadviazal dlhoročné spojenie s Braunom, nemeckým výrobcom spotrebného tovaru. Firmu v tom čase viedla dvojica bratov Erwin a Artur Braunovci.

zdroj: Braun - Dieter Rams položil základy technologického dizajnu.

Do firmy pôvodne vstúpil ako architekt, aby redizajnoval kancelárske priestory. Spoločnosť si však čoskoro uvedomila jeho skutočný potenciál. Stal sa dizajnérom firmy a svojou prácou prispel k povestnému dizajnovému vyjadreniu značky.

Dizajnové oddelenie vo firme viedol od roku 1961 až do roku 1995. Počas tohto obdobia navrhol a dohliadal na výrobu vyše 500 produktov. Zároveň sa podieľal aj na úspechu nábytkárskej spoločnosti Vitsoe, ktorá v roku 1960 uviedla na trh Rams’s 606 Universal Shelving System.

Regálový systém je vyrábaný v pôvodnej podobe ešte dnes. Svedčí o jeho neuveriteľne vysokej efektívnosti skladovania a využitia materiálu. Je pravdepodobné, že bude patriť medzi najlepšie štruktúrované modulárne úložné systémy, aké boli kedy vytvorené.

zdroj: Braun - Rams pôsobil vo firme Braun vyše 30 rokov.

Dizajnová biblia dodnes inšpiruje

V Braune Rams vyvinul rafinovaný, stručný a čitateľný vizuál produktov, ktorý odrážal jeden z jeho výrokov – „Jednoduchosť je kľúčom k dokonalosti!“

Tvorba uznávaného dizajnéra vytvára základ moderného, funkčného priemyselného dizajnu. Riadil sa heslom: „Menej, ale lepšie“. Sústredil sa na podstatné aspekty a produkty nie sú zaťažené ničím nepodstatným. Návrat k čistote, návrat k jednoduchosti a minimalizmu.

Ramsov rukopis vidíme napríklad aj v dnešnej móde: Minimalistický spôsob obliekania ide ruka v ruke s jednoduchosťou. Charakteristické sú esteticky vyberané kúsky, pri ktorých dbáme na kvalitu a funkčnosť. Takzvané basics, teda nenáročné a dizajnom jednoduché kúsky oblečenia sú dnes už stálicou aj najväčších módnych domov, ktoré im dávajú prednosť pred prepáleným dizajnom.

Minimalizmus, praktickosť a funkčnosť

V súčasnosti sa minimalizmus drží v trendoch aj pri zariaďovaní bývania. Predstavuje harmonické a pokojné bývanie, ktorého základom sú čisté línie a nadčasovosť. Pre dnešné domy a byty sú príznačné priestranná miestnosti, veľký priestor, kde dominuje iba zopár kusov nábytku, jednoduché zariadenia, tvary a neutrálne farby. 

Čistotou vo svojom prevedení sa inšpirujú aj nemecké elektrospotrebiče, ktoré vynikajú minimalizmom, praktickosťou a funkčnosťou.

Rams stojí aj za dizajnom kalkulačky Braun ET66. Klasický vizuál, ľahko použiteľné zaoblené tlačidlá a elegantný profil výrazne prispel k tomu, že sa kalkulačka stala každodenným predmetom domácnosti. Zároveň ovplyvnil rozloženie digitálnej kalkulačky v smartfónoch.

Estetika produktov, ktoré vytvoril, nie je nutne vzrušujúca či pútavá, ale skôr elegantná a moderná, aj keď prvé návrhy majú už viac ako 60 rokov. Ich zaoblené hrany a čisté línie veľmi pripomínajú cestu, ktorou sa posledné roky vydáva väčšina smartfónových výrobcov. 

zdroj: Braun - Ikonická kalkulačka z dielne Braun je inovatívna, estetická a praktická.

10 princípov dobrého dizajnu Dietera Ramsa

Koncom 70. rokov vyvinul dnes už ikonický súbor doktrín pre svoju filozofiu dizajnu, ktorá je známa ako 10 princípov dobrého dizajnu Dietera Ramsa. Tieto princípy sú dodnes pre mnohých dizajnérov považované za dizajnérsku bibliu. Ako by mal vyzerať dokonalý produkt?

Inovatívny – Technologický rozvoj neustále ponúka príležitosti na inovatívny dizajn. Práve preto sa inovatívny dizajn nevyvíja samostatne, ale spoločne s inovatívnou technológiou.

Robí produkt užitočným – Spĺňa určité kritériá, nielen funkčné, ale tiež psychologické a estetické. Poukazuje na praktickú stránku produktu a neberie do úvahy nič, čo by ju mohlo znevažovať.

Estetický – Neoddeliteľnou súčasťou užitočnosti je estetická stránka produktu, pretože produkty, ktoré používame každý deň, ovplyvňujú našu osobnosť a našu pohodu. Len dobre vyrobené predmety môžu byť krásne.

Robí produkt pochopiteľným – Objasňuje stavbu produktu. Alebo ešte lepšie: môže nechať produkt prehovoriť. A v najlepšom prípade je veľavravný.

Nevtieravý – Produkty plniace špecifický účel neslúžia len na ozdobu alebo ako umelecké predmety. Ich dizajn by preto mal byť neutrálny a zdržanlivý, aby poskytol používateľovi priestor na sebavyjadrenie.

Úprimný – Produkt vďaka nemu nie je viac inovatívny, výkonnejší alebo cennejší, ako v skutočnosti je. Nepokúša sa manipulovať spotrebiteľom pomocou sľubov, ktoré nemôže splniť.

Má dlhú životnosť – Nepodlieha móde, preto nikdy nepôsobí zastarano. Na rozdiel od módneho dizajnu pretrváva mnoho rokov, a to aj v dnešnej konzumnej spoločnosti.

Prepracovaný až do posledného detailu – Nič nie je ponechané náhode. Starostlivosť a presnosť v procese dizajnu ukazujú rešpekt k spotrebiteľovi.

Šetrný k životnému prostrediu – Dizajn významne prispieva k ochrane prostredia. Šetrí zdroje a minimalizuje fyzické a vizuálne znečistenie prostredníctvom životného cyklu produktu.

Minimalistický – Menej, ale lepšie. Treba sa sústrediť sa na podstatné aspekty a produkty nie sú zaťažené ničím nepodstatným. Návrat k čistote, návrat k jednoduchosti.

Už vo svojej ére myslel na životné prostredie

Rams bol jedným z prvých dizajnérov, ktorí vyjadrili svoje obavy z dlhu voči životnému prostrediu spôsobeného neefektívnym dizajnom a rozsiahlou výrobou. Aby Rams lepšie porozumel danej problematike, navrhol rámec, podľa ktorého by bolo možné zhodnotiť svoje nápady. Bol racionalista, ktorý sa úplne nezriekol idealizmu, a preto sa snažil pomocou svojich návrhov urobiť svet trochu lepším.

O ekológiu sa zaujímal ešte v čase, kedy nebola populárna. Dnes je udržateľnosť životným štýlom. Viaceré módne značky prešli z konzumného predaja ekologickým smerom a v ich ponuke nájdeme produkty s certifikátmi najväčšej kvality. 

K ekologickému fungovaniu sa prikláňa aj doprava, a to elektrickými autami, ktoré sa stávajú čoraz dostupnejšími.

V spoločnosti Braun sú dizajn a funkcia neoddeliteľné. Nevieme, kde sa jeden začína a druhý sa končí, tvoria súvislý celok. Rams počas svojho vyše 30-ročného pôsobenia vo firme vždy hľadal dokonalé zjednotenie, harmonizáciu interiéru a exteriéru.

zdroj: Braun - Rams bol jedným z prvých dizajnérov, ktorí vyjadrili svoje obavy z dlhu voči životnému prostrediu.

Z mechanickej dielne vybudoval impérium

Odkaz firmy Braun sa do sveta šíri aj v dnešných dňoch a nielen preto, že by bola firma úspešná. Úspech domácich spotrebičov tejto značky vychádza z histórie spoločnosti plnej vynikajúcej vedy a premysleného vývoja. Spoločnosť, ktorú založil Max Braun vo Frankfurte nad Mohanom ako malú mechanickú dielňu, dnes oslavuje 100. výročie na trhu.

Max si však veľmi rýchlo uvedomil potenciál aj iných kategórií, ako len mechaniky a investoval peniaze do iných oblastí. Netrvalo dlho a Braun sa čoskoro stal známym pre svoje progresívne nápady a inovatívne riešenia produktov.

Koncom 70-tych rokov sa holiace strojčeky stali hlavnou kategóriou spoločnosti Braun a platí to aj dnes. Technické inovácie, ako aj prelomový dizajn boli vždy stredobodom úspechu holiacich strojčekov Braun.

Keď Max Braun v roku 1951 nečakane zomrel, bratia Braunovci, Erwin a Arthur, sa zrazu museli postarať o budúcnosť spoločnosti. Pod vplyvom negatívnych skúseností z čias vojny a diktatúry chceli vytvoriť nový typ „sociálnej firmy“, ktorá sa vyznačovala hlbokou úctou k zamestnancom.

Patrili medzi prvých v Nemecku, ktorí svojim zamestnancom ponúkali nadpriemerné mzdy, zdravotné stredisko, modernú jedáleň so zdravou stravou či knižnicu.

zdroj: Braun - spoločnosť Braun vznikla pôvodne ako mechanická dielňa.

V prejave pred dozornou radou Braun v roku 1980 Dieter Rams povedal: „Myslím si, že dobrí dizajnéri musia byť vždy avantgardisti, vždy o krok vpred. Mali by a musia spochybňovať všetko, čo sa všeobecne považuje za samozrejmé.“

Keď sa človek ponorí hlbšie do odkazu Ramsa, zistí, že to nie je len o samotných návrhoch produktov. Je to podnikateľská filozofia, ktorá určuje trend v dizajne po celé desaťročia. Filozofia samotnej firmy zas inšpiruje mladých ľudí a podnikateľov, aby sa odhodlali vydať v šľapajach ľudského prístupu. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie