Pixel Federation začali v zatekajúcej kancelárii, z minipodniku sa stal slovenský diamant

  • Najväčší herný developer a publisher na Slovensku stále rastie
  • Sídlo v Digital Parku si však museli poctivo vydrieť
  • Začiatky neboli ľahké, vďaka vlastným chybám takmer skrachovali
  • Najväčší herný developer a publisher na Slovensku stále rastie
  • Sídlo v Digital Parku si však museli poctivo vydrieť
  • Začiatky neboli ľahké, vďaka vlastným chybám takmer skrachovali

„Snažím sa byť neustále v strehu. Navyše, keď sa nedarí, som viac motivovaný, “ hovorí CEO Pixel Federation Šimon Šicko. Príbeh najväčšej hernej developerskej spoločnosti sa začal v roku 2007, no jej základy staval Šimon už dávno predtým. Dnes sa môže tešiť úspechu viac než 100 miliónom hráčov po celom svete a oceneniam ako EY Podnikateľ roka či Diamant slovenského biznisu. Ako sa dostala Pixel Federation z malej kancelárie do sveta?

Ako sa architekt dostal k vývoju hier

Jeden zo zakladateľov, a zároveň výkonný riaditeľ Šimon Šicko je, v skutočnosti, vyštudovaným architektom. Napriek odlišným odvetviam však k založeniu spoločnosti Pixel Federation začali smerovať jeho kroky v čase, keď jej koncept nebol na svete. Po skončení vysokoškolského štúdia objavil Šicko čaro technológie Flash.

Začal vytvárať weby a prvé 3D vizualizácie, krátko na to dostal ponuku od nemeckej spoločnosti, ktorá obnášala architektonické plánovanie hry Elveon. Napriek tomu, že táto hra nezožala veľký úspech, Šicko sa od toho momentu zo sveta hier nevymanil.: „Všetko sa to začalo v roku 2007, keď sme sa s mojou manželkou Luciou a dvomi ďalšími kamarátmi Filipom a Mariánom rozhodli, že je čas uskutočniť náš sen robiť hry,“ informuje prostredníctvom Pixel Federation webu.


Prvé priestory, ktoré si skupina priateľov prenajala a svojpomocne zariadila, boli malé a v prípade dažďa do nich zatekalo. Po takmer roku sa spolupracovníkom podarilo prenajať si kvalitnejší a väčší priestor, v ktorom začala v roku 2009 vznikať ich prvá vlajková loď – TrainStation, ktorá o niekoľko rokov zožala enormný úspech. 

Dobytie Facebooku

„Keď sme založili firmu, boli sme naivní, ako každý, kto sa o to pokúša, pretože ktokoľvek, kto sa do biznisu pustí, musí byť naivný. Ak by poznal realitu, nešiel by do toho. Naša predstava bola, že z B2B projektov si budeme hradiť naše nápady. Vtedy ten model spočíval v tom, že firma, ako my, bola developer a zháňala inú firmu, ktorá bola publisher. Zistili sme, že je to nereálne,“ hovorí Šicko pre agentúru Hype.

Ďalej dodáva, že spoločnosť mala od svojho začiatku vyčlenené peniaze na marketing a po zvážení možných platforiem získal vďaka jednoduchému prístupu prvenstvo Facebook. Z viacerých konceptov hier, s ktorými by mohli na sociálnej sieti preraziť, si spoločníci vybrali TrainStation, pretože nemala v danom momente žiadnu konceptuálnu konkurenciu. Pixel Federation si začala hráčov kupovať.

B2B trh

Prvé produkty spoločnosti Pixel Federation boli zamerané na B2B trh, a teda boli pripravované na základe požiadaviek tretích strán, informujeme v jednom z našich príspevkov. Čoskoro však došli k poznaniu, že na základe B2B projektov, ktorých monetizácia je obmedzená budgetom každého z klientov, je takmer nemožné vybudovať veľkú a úspešnú firmu. Na základe tejto vedomosti začala Pixel Federation vyvíjať svoje vlastné hry, ich filozofiou sa stalo „from players to players.“

Vlajkové projekty

Spomínaná hra z prostredia železníc zažila úspech, rovnako aj nasledujúca hra Diggy’s Adventure. Koncom roka 2014 hry získali prevedenie aj na mobilné platformy Android a iOS. Ďalšou vlajkovou loďou sa stala hra Seaport, tie v minulosti generovali väčšinu príjmu. Tento rok sa k nim však pridali AFK Cats a TrainStation 2. Každá z hier prenesie hráčov do iného prostredia, obsahuje množstvo úloh a jednoznačne pomôže zaplniť chvíle čakania a zabaviť človeka.

TrainStation
zdroj: Pixel Federation/TrainStation

Skoro skrachovali, priznávajú, že to robili zle

Prvá investícia, ktorú dokázala spoločnosť Pixel Federation zohnať, pochádzala od Martina Blaškoviča zo spoločnosti BC FIN, ktorý pôsobí aj v obchodnej spoločnosti Global Supply. Tú spoločnosť využila na vývoj browser hry Emporea, ktorá, bohužiaľ, veľký úspech nepriniesla. Spoločnosti začal hroziť krach. Pod tlakom viditeľnej hrozby sa začala sústrediť na B2C trh a našla ďalšieho investora, Petra Lukeša.

„V našom biznise je dôležité sa hýbať rýchlo a ak sa hýbete rýchlo, robíte aj chyby. My sme jednu chybu urobili trikrát. Skoro nám to zlomilo väz,“ hovorí Šicko pre HN Online. Ďalej dodáva, že dobrý produkt nie je zárukou úspechu, ale je potrebné mať aj prepracovanú marketingovú stratégiu a analyzovať svoje výsledky, jednou z činností, ktoré sám pri plánovaní a analýzach používa je pohľad 10,10,10, a teda to, ako daný čin ovplyvní spoločnosť v prvých 10 dňoch, 10 týždňoch a v konečnom dôsledku aj 10 rokoch.

Zisk medziročne klesol, Šicko to však očakával

V januárovom rozhovore pre Startitup Šicko priznal, že tržby oproti roku 2018 klesli z 33,8 na 31,9 milióna.: „Fungujeme na základe projektových cyklov a ročné plánovanie je len povinná jazda. Naše dva najnovšie projekty, AFK Cats a TrainStation 2 sa nám rozbehli neskôr, ako sme chceli, a preto čísla za rok 2019 budú slabšie.“  Situácia trhu sa vyvinula podľa jeho očakávaní, navyše, s príchodom koronakrízy sa mierne zlepšila, informuje Denník N. Šicko však tvrdí, že tento nárast bol očakávaný, a tak nevie posúdiť, či sa úspešnosť odvíja aj od domácej izolácie zapríčinenej pandémiou.

Finstat/Pixel Federation
zdroj: Finstat/Pixel Federation

EY Podnikateľ roka a Diamant slovenského biznisu

Za titul EY Podnikateľ roka 2018 vďačí Šicko nielen úspechu spoločnosti, no aj inovatívnemu a etickému spôsobu podnikania a globálnemu dosahu, ktoré sú jednými z kritérií súťaže. Tu však získané ocenenia nekončia.

V poslednom kole súťaže o titul Diamant slovenského biznisu, ktorý oceňuje najrýchlejšie zdravo rastúce malé a stredné spoločnosti na Slovensku na základe objektívnych ekonomických ukazovateľov, zabodovala aj Pixel Federation.: „Vo vysoko konkurenčnom prostredí malých a stredných podnikov, kde väčšina firiem bojuje o prežitie, dokážu niektorí podnikatelia prinášať výsledky a vytvárať hodnoty. Sú nenahraditeľní nielen pre hospodárstvo, ale aj pre ľudí, ktorých zamestnávajú,“  informuje portál Diamanty slovenského biznisu.

Podmienkami vstupu spoločnosti do súťaže je jej existencia bez použitia zahraničného kapitálu, ročné tržby v intervale 2 – 50 miliónov EUR v posledných 3 rokoch podnikania a ziskové hospodárenie minimálne za posledné 2 roky podnikania.

Kto pomôže Slovensku

Na zhoršujúcu sa situáciu zapríčinenú pandémiou na Slovensku tento podnikateľ reagoval bleskovo. Vzhľadom na dostatočnú informovanosť prostredníctvom zahraničného trhu sa Šicko spolu s ďalšími pracovníkmi Pixel Federation rozhodli vytvoriť iniciatívu s názvom Kto pomôže Slovensku.: „Cez platformu môžu nemocnice či domovy seniorov zadávať svoje požiadavky a na druhej strane budú môcť firmy aj obyčajní ľudia finančne i nefinančne prispieť. Následne sa budeme snažiť potrebné veci zabezpečiť a distribuovať,“ informuje SME. Ako malo Slovensko možnosť v nasledujúcich mesiacoch vidieť, iniciatíva bola nielen funkčná, ale svojou aktivitou aj výrazne pomohla distribuovať zdravotnícke pomôcky na potrebné miesta.

Startup podporuje startupy

Okrem developera je Šimon Šicko aj investorom a podporovateľom začínajúcich ambicióznych startupov. V čase, keď vznikla Pixel Federatin, nebol tento pojem ešte rozšírený, napriek tomu ju však Šicko za jeden považuje.: „Veľmi sa mi páči, že sme sa my, startupisti, naučili networkovať. Kedysi každý tajil, na čom pracuje, dnes sa zdieľajú skúsenosti. Sám som súčasťou niekoľkých skupín, kde zdieľame užitočné know-how. Na základe našej práce, neustálej inovácie a agilite, ktorá je v Pixel Federation veľmi dôležitá, by som si dovolil aj Pixel považovať za startup.“

Šickovej podpore sa, momentálne, tešia startupy ako Finstat, Butterfly Effect, Artwork či Hemisféra.

Zdroje: Pixel Federation, Startitup, Finstat, SME, HN Online, Hype

Najnovšie video