Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

  • SPP zavádza zásadnú zmenu v spôsobe odpočtu plynu
  • Týka sa približne 600-tisíc domácností
  • Nový systém prináša výzvy pre seniorov a ľudí bez internetu
plynomer
  • SPP zavádza zásadnú zmenu v spôsobe odpočtu plynu
  • Týka sa približne 600-tisíc domácností
  • Nový systém prináša výzvy pre seniorov a ľudí bez internetu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Pre približne 600-tisíc slovenských domácností nastáva významná zmena v spôsobe nahlasovanie spotreby plynu. Distribútor SPP ukončil osobné odpočty u odberateľov v tarife D1, teda u tých, ktorí plyn využívajú prevažne na varenie, informuje TA3. Namiesto návštevy pracovníka plynární si odteraz musia odberatelia sami kontrolovať a nahlasovať stav plynomera.

Doteraz bolo bežnou praxou, že zamestnanci plynární navštevovali byty a domy, kde vykonávali odpočet priamo na mieste. Obyvatelia im buď umožnili vstup do bytu, alebo im stav plynomera nadiktovali či ukázali. Tento zaužívaný systém sa však mení, o čom distribútori informovali prostredníctvom oznamov na vchodových dverách bytových domov.

Prečo sa systém mení

Podľa vyjadrenia hovorkyne SPP – distribúcia Miroslavy Schneider pre TA3 je hlavným cieľom tejto zmeny zvýšenie komfortu pre odberateľov: „Cieľom samoodpočtu je predovšetkým zvýšenie komfortu odberateľov plynu, nemusia si už plánovať a strpieť návštevu odpočtára. Naopak, samoodpočet môžu vykonať v čase, keď im to vyhovuje.“

Distribučná spoločnosť tvrdí, že nový systém zrýchli procesy a zníži náklady. Zároveň dáva odberateľom flexibilitu vykonať odpočet v čase, ktorý im najlepšie vyhovuje, bez nutnosti čakať na návštevu pracovníka plynární.

Štyri spôsoby, ako nahlásiť spotrebu

Odberatelia môžu na nahlásenie stavu plynomera využiť niekoľko rôznych kanálov:

  1. Mobilná aplikácia „Odpočet PLYNU“ – najrýchlejší spôsob, kde stačí naskenovať sériové číslo plynomera, odfotiť aktuálny stav a údaje odoslať.
  2. Online formulár na webovej stránke distribútora.
  3. Telefonicky na čísle 0850 364 436.
  4. Prostredníctvom svojho dodávateľa plynu.

Problémy pre seniorov a ľudí bez internetu

Nový systém však prináša komplikácie najmä pre starších ľudí, ktorí nemajú prístup k internetu alebo nevlastnia smartfón. Pre mnohých seniorov predstavuje táto zmena výraznú prekážku. Mnohí obyvatelia teraz nevedia, ako budú samoodpočet realizovať.

Ľudia reagujú na zmenu prevažne negatívne. Niektorí sa sťažujú, že nemajú internet ani potrebné technické vybavenie na odosielanie údajov. Ďalší vyjadrujú odpor k používaniu mobilných aplikácií, ktoré považujú za nepraktické alebo ťažko čitateľné. Pre mnohých starších ľudí predstavuje digitalizácia tejto služby významný problém, s ktorým si nevedia rady.

Čo si myslíš o novom systéme samoodpočtu plynu?

Možnosti pre tých, ktorí nemajú prístup k technológiám

SPP však zdôrazňuje, že existujú aj alternatívne riešenia pre ľudí bez prístupu k moderným technológiám. „Nahlásiť spotrebu plynu môže aj rodinný príslušník, namiesto svojich blízkych rodičov alebo starých rodičov, ktorí takzvané chytré telefóny nepoužívajú,“ vysvetlila hovorkyňa SPP – distribúcia.

Pre tých, ktorí nemajú prístup k internetu, zostáva možnosť telefonického nahlásenia stavu plynomera. Niektorí obyvatelia však volajú po návrate k starému systému alebo po zavedení inteligentných meračov s diaľkovým odpočtom, podobne, ako je to v prípade elektromerov.

Koho sa týka zmena

Nový systém samoodpočtu sa týka približne 600-tisíc domácností v tarife D1. Pre ostatné kategórie odberateľov (domácnosti v tarifách D2 až D8 využívajúce plyn na kúrenie či ohrev vody a maloodberatelia v tarifách M1 až M8) zostáva systém nezmenený, informuje portál Interez. V ich prípade budú odpočty naďalej vykonávať zmluvní odpočtári podľa platného harmonogramu.

Odberatelia mali stav plynomera nahlásiť do konca novembra 2025. Ak si túto povinnosť nesplnili, distribútor zatiaľ využije odhad spotreby a sankcie uplatňovať nebude. Je však pravdepodobné, že v budúcnosti bude potrebné dodržiavať stanovené termíny.

Táto zmena predstavuje ďalší krok v digitalizácii služieb, ktorý prináša väčšiu flexibilitu pre technologicky zdatných používateľov, no zároveň vytvára nové výzvy pre digitálne vylúčené skupiny obyvateľstva. Pre mnohých seniorov to znamená nutnosť požiadať o pomoc príbuzných alebo sa naučiť používať nové technológie.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: TA3, Interez

Najnovšie videá

Trendové videá