Po koncerte s Rytmusom čelia kritike. Symfonici však nehrali len kvôli peniazom

• Rytmus s orchestrom vystúpil už po druhý raz
  • Na koncerte po jeho boku vystúpil symfonický orchester zložený z muzikantov z Filharmónie, ale aj Slovenského národného divadla
ilustračný obrázok TASR/SITA

Kolaborácie súčasných kapiel či interpretov s umelcami a orchestrami sa v hudobnom svete stali klasikou. Po takejto spolupráci siahol aj známy slovenský raper Patrik Vrbovský – Rytmus. Na spoločný koncert oslovil hráčov z našich najvýznamnejších orchestrov, ako Slovenská filharmónia, orchester Opery Slovenského národného divadla, ale aj Symfonický orchester Slovenského rozhlasu.

Problematické meme

Prvá koprodukcia nastala ešte koncom roka 2017 v Inchebe. Tú raper tentoraz vymenil za City Arénu v Trnave. V mene Patrika Vrbovského sa nám vyjadril jeho manažér Dalibor Frankovič: „Pre veľký úspech v Inchebe, z roku 2017,  si koncert na štadióne v Trnave objednal externý klient. Hudobníkov zabezpečovala a honorár s nimi dohodovala agentúra Evency, ktorá je zároveň producentom celého projektu,“ hovorí.

Koncert bol v poradí druhým vystúpením so symfonikmi a po technickej a vizuálnej stránke bol unikátny. Na štadióne sa stretlo viac ako 5 000 divákov, čo si neužil iba Rytmus, ale aj orchestrálni hráči, ktorí ho na pódiu sprevádzali. Event zastrešila agentúra Evency a najala si režiséra Rolanda Wranika, ktorý sa postaral o dramaturgiu koncertu, ale aj o vizuálny obsah a svetelný dizajn.

Fotku, ktorá hodnotila Rytmusa a svojím spôsobom aj orchestrálnych hráčov, zverejnil satirický portál Zomri a meme sa začalo šíriť naprieč súkromnými profilmi hudobníkov, ktorí sa koncertu nezúčastnili.

V súvislosti s reakciami, ktoré sa objavili pod príspevkom a v diskusii, ktorú rozpútali, sme sa rozhodli osloviť nielen Patrika, ale aj hráčov z orchestra, ktorí ho sprevádzali. Juraj Pivoluska, sólový klarinetista orchestra Opery SND, sa pre Startitup vyjadril, že nechápe, kto nastavuje tieto morálne hranice, týkajúce sa hudobných spoluprác. „Myslím si, že je na slobodnom rozhodnutí každého hudobníka, ktorú ponuku na hranie prijme a ktorú nie,“ vysvetľuje.

Ako ďalej dodáva, verí, že takáto spolupráca dokáže bežnému človeku predstaviť orchester v inom rozmere a umožní mu zažiť zvuk, ktorý by pravdepodobne sám nevyhľadal. Zároveň potvrdil, že by koncertu s Rytmusom povedal áno znovu, nakoľko hral už aj na koncerte v decembri 2017.

„Ľubo Šrámek vytvoril skvelé orchestrácie a celý proces prípravy bol profesionálny a na úrovni. S orchestrami hrávajú aj iné kapely, ako napríklad Lucie, neviem prečo by mal byť Rytmus vnímaný inak,“ dodal.

Vadí im dvojaký meter

Rovnaký názor má aj dirigent Tono Popovič, ktorý koncert dirigoval. „To, že dnes mnohí ľudia prepadli škodoradosti a hejtovaniu niečoho, čo sami ani nezažili, je jav, ktorý sa už ťažko dá aj komentovať.  Ide o nepochopiteľne rozšírenú tendenciu, ktorá demaskuje stav absurdného spoločenského vedomia v našej spoločnosti,“ reagoval pre redakciu Startitup.

Pritom priznal, že nečakal, že by sa mohlo nájsť toľko muzikantov, ktorí sa dokážu stotožniť s meme Zomri, ktoré podľa neho zhadzuje účasť hráčov orchestra na spomínanom koncerte a ich komentáre prispievajú k verejnému zosmiešňovaniu spoločenského statusu aj ich vlastnej brandže.Témy sa medzitým chytili aj ďalšie satirické stránky, ku ktorým patrí aj Bagristov sprievodca galaxiou a Konzervatoristické meme.

Tono Popovič sa zároveň opýtal, kde bolo Zomri, keď sa vo veľkom robili kampane a najsledovanejšie programy s účasťou Rytmusa? „Až teraz sa zobudili a akože ‚pranierujú’ orchestrálnych hráčov kvôli spojeniu s vulgárnymi textami – pričom významná banka a populárna televízia môžu bez zosmiešňovania spolupracovať s tým istým Rytmusom, s ktorým spolupracuje aj huslista – ale ten už s ním spolupracovať nemôže? Zomri sa snažili zosmiešniť hudobníkov bezkontextuálnym vtipkovaním, postaveným na pseudomoralizovaní adresovanom konzumentom, čo si fičia na pokryteckej škodoradosti,“ vysvetlil.

Uviedol tiež, že nie je rád, že do tejto skupiny sa dobrovoľne zaradili aj kolegovia hudobníci, ktorým ušlo, že Rytmus bol v tejto spoločnosti dávno „legalizovaný“ významnými subjektmi, voči ktorým nikto z nich nenamietal.

Keď sa táto spolupráca odohrávala bola už predmetná Zlatokopka na svete. Ak by boli kritici spolupráce orchestra s Rytmusom konzekventní, adresovali by verejne svoje hejty a kritiku najprv tým inštitúciám, ktoré spolupracovali s Rytmusom, aby to bolo vyvážené a spravodlivé, “ dodal na záver.

Reagoval aj tretí admin Zomri

O vyjadrenie sme požiadali aj satirickú stránku Zomri. „Už vtedy, keď sme uverejnili predmetné meme, som si v komentároch všimol veľmi divné reakcie Tona Popoviča. Boli približne v tom duchu, že degradujeme muzikantov a tak,“ vyjadril sa pre redakciu Startitup tretí admin, ktorý tvrdí, že dotyčné meme nebolo pochopené, pretože pointou obrázku malo byť všetko iné, len nie degradácia a zosmiešňovanie hudobníkov.

Platy v kultúre sú dlhodo poddimenzované a umelci bežne pracujú za menej peňazí, ako by si zaslúžili. Viac si môžeš prečítať TU.

Na túto skutočnosť sa snažili poukázať aj na satirickej stránke Zomri s tým, že zosmiešňovanie hudobníkov nebolo ich cieľom. Stránka je pri tom známa tým, že si nemá problém vystreliť z kohokoľvek.

„Nikdy sme nechceli vysvetľovať vtipy, ale teraz asi treba. Pointou obrázku je, že niekto maká celý život na husliach ako drak, aby potom hral úplné sračky, lebo kultúra na Slovensku je v troskách. Aj hudobníci musia živiť rodiny a platiť hypotéky. Chceli sme dať najavo, že táto situácia je proste smutná, nič viac. Lebo teda žijeme v štáte, ktorý kultúru poslal do péčka a aj vďaka tomu úspešne napredujeme v rámci debilizácie národa. A skvelí ľudia z kultúry potom musia čapovať pivo, ukladať tovar do regálov alebo hrať s Rytmusom,“ dodal tretí asmin k téme degradácie hudobníkov.

Podobný názor má aj ďalší člen orchestra Richard Karnok, ktorý sa taktiež rozhodol s Patrikom Vrbovským vystúpiť opakovane. Pre redakciu potvrdil, že je neuveriteľné, ako sa zo všetkých stali zrazu moralisti: „Jeden kolega sa tvári, že je z nás zhnusený, ale viem, že je to preto, lebo ho nikto na ten koncert nepozval zarobiť si. Vznikla z toho ozaj hystéria. V prípade hrania s Rytmusom tam bola aj určitá zvedavosť na to, čo sa dá vytĺcť zo spojenia rap-orchester po muzikantskej stránke,“ potvrdil pre redakciu.

Účasť hudobníkov, ktorí na tom participovali, dávala vopred vedieť, že to nebude žiaden odpad. „Keď sa teraz ozývajú ľudia, ktorí to hania a nás obviňujú, že by sme sa mali hanbiť, tak sa smejem. Pretože poniektorí z nich už len tým, že pôsobia v našich hudobných telesách, uberajú hudobnému umeniu na Slovensku na kvalite. Dirigenti aj hudobníci,“ vysvetľuje R. Karnok.

Ako ďalej komentoval, mnohí z tých ľudí, ktorí to odsudzujú, by sa k tomu postavili inak, keby mali osobnú skúsenosť a nielen zjednodušený pohľad na vec.

„Povedia si, fuj, Rytmus používa hrozný slovník, spolupracovať s ním je preto hanbou. Pritom takmer všetci tí ľudia majú v súkromí slovník taký istý. Každý sa ale na verejnosti tvári ako dokonalý ‚slušák’, ale to je obyčajné pokrytectvo, ktoré mi vadí viac, ako Rytmusove verejné vystupovanie,“ dodal na záver.

Vyjadrenie sa týka aj ďalších hráčov, ktorí však požiadali, aby ich mená neboli zverejnené.