Pod­ni­ká, fotí na ana­lóg a žije ako ran­ger v horá­ch. Kto je to?

Frantíšek Borsík / 16. januára 2015 / Lifehacking

Filip Mol­can je pod­ni­ka­teľ žijú­ci v horá­ch, kto­rý fotí na ana­lóg. Je to ran­ger, dob­ro­voľ­ný stráž­ca národ­né­ho par­ku, kto­rý neja­ký čas strá­vil i v Sili­con Val­ley, a o svoj pohľad na svet sa s ľuď­mi delí i pro­stred­níc­tvom svoj­ho blo­gu. Stret­li sme sa v Pra­he, kam Filip z času na čas prí­de z nád­her­ný­ch sce­né­rii Čes­ké­ho Švaj­čiar­ska, aby robil biz­nis.

 

Dozvedel som sa o Tebe, keď som na LinkedIn narazil na Tvoj článok, kde si zdieľal pár osobných tipov pre úspešný štart v "startupovej mekke". Kým sa dostaneme k tomu čo Ti čas v Amerike dal, povedz nám ako to všetko začalo, a čo momentálne robiš. 

Prvú firmu, Good Sailors, som založil zhruba pred 12 rokmi, začala s názvom blue.point Solutions, a jednalo sa o vývoj aplikácii. Dnes vyrábame nejaké veci pre Warhammer (fantasy hry)...ľudia sa tam hraju s vojačikmi. Zamestnávame prevažne hendikepovaných. Je to skoro ako chránená dielňa, ktorá má cca 25 zamestnancov. A pred 3 rokmi som s kolegom založil Czech Geeks, momentálne je v tíme 20 ľudí, a naším heslom je "DEVELOPMENT POWERED BY DESIGN". Začali sme s projektom MOREDAYS, a odišli sme na ňom pracovať do Spojených Štátov.

Chceli sme sa naučiť urobiť produkt, ako ho "marketovať", a tak ďalej. Od začiatku sa sa snažíme dávať priestor mladým ľuďom, idem nám o mladých a šikovných ľudí po škole. Z nich sme vybudovali tím, strávili sme Amerike nejaký ten rok, a naša hlavná myšlienka hneď od začiatku bola robiť produkt pre celý svet, no pracovať na ňom primárne z Čiech. (Projekt MOREDAYS skončil v roku 2014 s počtom užívateľov okolo 100 tisíc, a pretransformoval sa na Yournaline.)

 

 

Chceli ste využiť tie kvalitné ľudské zdroje, ktoré v Česku máte...

Tak, presne, tak. 

 

Ako sa vlastne dostávaš k tým šikovným ľuďom, hendikepovaným, ktorých naša dnešná spoločnosť ešte stále stavia kamsi mimo...na okraj?

Niekto by to nazval náhodou, no co-founderka Good Sailors, si vzala za manžela muža, ktorý bol na invalidnom vozíčku. A on vedel programovať, bol jeden z prvých zamestnancov, a my sme si tak nejak uvedomili ten potenciál, a rozhodli sme sa skúsiť ten smer. Tí ľudia si prácu viac vážia, majú iný prístup, takže sme sa to na tom rozhodli postaviť. A to sa skutočne podarilo. Okrem toho, zbierame pravidelne rôzne ocenenie, sme už 2-krát po sebe Zamestnávateľ Roku - Bez Barier, v Českej Republike a tak podobne. 

 

V podstate ste našli nejakú medzeru, miesto na trhu.

Áno, no na druhej strane, v Českej Republike je relatívne dosť zamestnávateľov ktorí sa snažia zamestnávať hendikepovaných. Sú v podstate 2 cesty, ako práca s hendikepovanými funguje, ktoré sú rozšírené. Buď je to vyložene dobročinnosť: vezmú hendikepovaných, a vyrábajú napríklad veci, okrasné predmety, ktoré sa následne predávajú na trhoch, a podobne. Potom sú samozrejme bežné chránené dielne, ktoré žijú hlavne z dotácií, a hendikepovaných takmer zneužívajú! Izolujú ich, neposúvajú ich nijako ďalej, nepomáhajú im s integráciou do vačšinovej spoločnosti.

 

A my sme sa to rozhodli robiť inak, tak ako myslíme že by sa robiť malo. Good Sailors je firma postavená tak, že ak skončia dotácie od štátu, firma bude môcť pokračovať ďalej, čo by ale ani jedna z ďalších dvoch variant ktoré som spomenul nedokázala. U nás i vo vedení firmy sú hendikepovaní, takže sa prijímajú rozhodnutia, ktoré sú pre nich dobré. Vytvárajú sa projekty, ktoré pre nich majú zmysel. Napríklad naposledy sa začalo pracovať na projekte disway, čo je niečo ako Trip Advisor pre hendikepovaných.

 

Keď to chceme vystihnúť, tak hovoríme o Good Sailors ako o "z polovice biznis, z polovice charita".

 

 

Dalo by sa to povedzme definovať pojmom Social Enterprise

V podstate áno, u nás v ČR sa občas pracuje s výrazom sociálne prospešný podnik, takže nejako takto by sme to mohli nazvať aj my.

 

Neobvinil Vás ako firmu niekto, že zneužívate situáciu, prácu hendikepovaných, a získavate na ich úkor trebárs nejaké výhody, alebo sympatie ľudí?

Určite, tak napríklad taký Robin Raszka, ale ten na druhú stranu obviňu každého, zo všetkého :-) ale v globáli sa s tým veľmi nestretávame. V podstate, sme to že zamestnávame hendikepovaných, ani moc nekomunikovali. Ani sme na stránke neuvádzali, že sme chránená dielňa, ani nič také. Väčšinou to tým klientom hovoríme až na konci, vo finále. Potom sú ľudia milo prekvapení. Nesnažíme sa to proste predávať, povedať že "my sme hendikepovaný, poďte preto s nami spolupracovať". Komunikujeme, že robíme tieto fajn veci, a ak sa vám to páči, tak ešte defakto robíte niečo navyše, a kúpou našich produktov podporíte hendikepovaných. Nie je to náš trademark, že "sme hendikepovaný". Robíme fajn produkty - to je náš trademark. 

 

Poďme sa teraz pozrieť na Sillicon Valley. Čo Ti dal pobyt Kalifornii? Dá sa to zhrnúť do pár bodov?

Keď som sa zo Spojených Štátov vrátil, tak som hovoril že mi to dalo minimálne toľko, ako 10 rokov podnikania u nás, čo je samozrejme trošku prehnané...ale hodne mi to otvorilo oči, napríklad v tom, ako sa dá pracovať - hlavne SPOLUpracovať. Tam tí ľudia a firmy medzi sebou skutočne spolupracujú. Ľudia si pomáhajú, to ma tam veľmi pozitívne prekvapilo. Nie ako u nás, že keď s niekomu darí, ešte mu "hádžu polená pod nohy."

 

 

Dosť sa hovorí o tom, že tam vonku proste nikto nerieši tzv. NDA, zmluvy o mlčanlivosti.

NDA, to tam neriešia prakticky vôbec! Boli sme napríklad krátko po príchode do Silicon Valley na konferencii, mali sme tam vtedy svoj projekt MOREDAYS, a prišiel za nami jeden z účastníkov s tým, že sa mu to páči. Povedal, že si neskôr zavoláme, no ten človek bol schopný bol už len za tú hodinu, ako sme boli na konferencii, k nám doviesť 4 známych - novinárov, aby nám ich predstavil. A oni o nás napísali články. Ľudia tam proste sú oveľa rýchlejšie si ochotní pomôcť, predstaviť vás niekomu. To sa mi tam veľmi páčil. Samozrejme, skoro každý tam má veľké plány, to nám tu v Česko-Slovensku tiež chýba...my sme tu radšej robili menšie, bezpečnejšie veci. Chceli by sme si to vyskúšať, a keď to bude fungovať...no tam do toho idú ľudia viac "po hlave".

 

Nie je to hlavne tým, že sa bojíme zlyhať? Že je u nás neúspech ešte značne stigmatizovaný? Že sme poznačení tým obdobím socializmu?

Jedna z prvých konferencií, na ktorých som v Silicon Valley bol, bol Fail Con. Bola to konferencia o failoch, o tom ako ľuďom zlyhali ich biznisy, ich nápady. Ľudia o tom hovoria, ostatným to tiež niečo dá, dokážu sa navzájom poučiť. A tak isto keď sa tam bavíš s investormi. Ak máš za sebou nejaké to zlyhanie, máš v podstate výhodu. Je to znak toho, že si sa o niečo snažil. A u nás je to presne naopak! 

Veľa vecí v Amerike samozrejme nie je až takých skvelých - napríklad si nemyslím, že je Amerika taká slobodná, ako sa stále ešte tvári, no pre biznis je to skvelé miesto. 

Žiť by som tam nechcel, ale z biznisového hľadiska nie je lepšie miesto. Je tvrdé, je rýchle, ale umožní šikovným ľuďom uspieť. U nás je stále ešte veľa bariér. 

Špeciálne sa mi páčilo, že keď som sa chcel s niekým stretnúť, stačilo napísať napríklad správu cez LinkedIn, človek Ti odpovedal, a stretli ste sa. A mohol to byť šéf veľkej firmy, no nemal s tým problém. Tu u nás je to problém, stretnúť sa len tak s niekým, trošku vyššie postaveným. V Amerike počítajú s tým, že za nimi budú chodiť mladí ľudia, a že niekto z nich môže mať dobrý nápad.

 

 

Presne, ja som ostal teraz pekne prekvapený zo stavu vecí u nás, keď som sa nedávno vrátil z vonka, že sa tie skupiny ľudí - ľudia čo majú peniaze, s ľuďmi čo majú nápady...prakticky nijako vážne a prirodzene nestretávajú.

Je to tak, chýba tú dôvera! V podstate, peňazí je tu dosť, no prakticky žiadny z našich Angel investorov nepodporí nikoho, koho dlhšiu dobu nepozná. Tiež často nechodia ani na startupové akcie. A i keby prišiel nejaký študent, čo bude mať super nápad, tak oni budú mať veľký blok mu dať peniaze, pretože mu nebudú veriť. Proste, chýba nám tu tá dôvera. 

 

Napadá Ťa nejaké riešenie, že ako tú dôveru môžeme u nás v Česko-Slovensku vybudovať, doviezť ju tu? Mimo prirodzeného vývoja, ktorý by mohol trvať roky?

Musíme ukazovať tie dobré príklady, kedy sa to podarilo. 

 

Plus, mali by sme začať dávať predtým, ako dostaneme späť.

Aj o tom je Silicon Valley.

 

A mohli by sme i stavať na tom, že máme k sebe, ako Česko a Slovensko, bližšie ako ostatné štáty v strede Európy.

Mohli by sme spoločne spaviť taký česko-slovenský Fail Con :-). V Silicon Valley to bolo populárne podujatie. Otázkou je len, či by sme na to u nás zohnali dosť ľudí, čo by prišli a povedali o tom, ako sa im "podarilo" zlyhať. Veľa ľudí čo sú momentálne úspešní, majú za sebou pár zlyhaní, tak verím že by sme nakoniec pár jedincov našli.

 

 

Prišiel by si aj Ty? .-)

Prečo nie, aj ja mám za sebou veci, ktoré by sa dali urobiť lepšie. I my máme za sebou projekt, ktorý sme zavreli, takže...určite. Myslím, že takýto koncept podujatia je pre podnikateľskú scénu prínosný. 

 

Potom, ako to je u Vás v Česku s podporou podnikania, ktoré je mimo IT sektor?

Určite sa i u nás pomáha najviac IT nápadom, máme tu VC fondy...no ostatné vecí majú tak isto potenciál, a potrebovali by pomôcť. Takže by bolo dobré mať nejaké inkubárory, investorov a podporu aj pre zvyšok spektra. Napríklad skvelý by bol nejaký inkubátor pre poľnohospodárov...alebo firmy snažiace sa o potravinársku výrobu. Pestovanie bio produktov, napríklad.

 

Myslím, že v Česku niekto pečie štrudle, u nás zasa vyrábajú mušt a sirupy. Na Islande zasa pestovali rebarboru. 

Medzera na trhu (a nie len) u nás tu určite je, akurát je tam veľa faktorov, ktoré napríklad v technologických startupoch nie sú. Zeleninu nevypestuješ tak rýchlo, ako naprogramuješ appku a dáš ju v beta verzii do app-storu.

 

 

Takže, čaká nás tu doma v Česko-Slovensku ešte veľa práce, no cestu sme už vykročili. Taký spoločný Fail Con oboch našich národov by pomohol. Uvidíme, či sa nám ho podarí dať dokopy, či už ako súčasť nejaké vačšie startupového podujata, alebo samotný.

Pridať komentár (0)