Porsche a Tesla zarábajú na predaji áut suverénne najviac, Bentley prerobí na každom aute 20 000 eur

  • Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum zostavuje každoročne rebríček ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla
  • Pandémia vírusu COVID-19 ovplyvnila aj tento rebríček, väčšina nemeckých automobiliek predáva vozidlá so stratou
  • Prvé a druhé miesto v ziskovosti obsadili automobilky s nízkou produkciou
 srcset
  • Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum zostavuje každoročne rebríček ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla
  • Pandémia vírusu COVID-19 ovplyvnila aj tento rebríček, väčšina nemeckých automobiliek predáva vozidlá so stratou
  • Prvé a druhé miesto v ziskovosti obsadili automobilky s nízkou produkciou

Pandémia koronavírusu sa premietla aj do rebríčku ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla, ktorý každý rok zostavuje Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum pri univerzite v Duisburg-Essenu.

Automobilový priemysel patrí k najzasiahnutejším pandémiou vírusu COVID-19. Podľa štatistík Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) klesol predaj nových áut na historické minimum. Najhoršie obdobie cez pandémiu bolo v apríli, keď pokles predaja nových osobných vozidiel v Európskej únii dosiahol až 76,3 %. Pokles sa postupne znižuje, v mesiaci jún predstavoval 22,3 %.  

zdroj: ACEA

Na Slovensku bol predaj áut najkritickejší tiež v apríli, keď sa predalo 3 424 osobných vozidiel oproti 8 894 v predošlom roku, čo predstavuje pokles 62 %. V mesiaci jún už boli čísla lepšie, predalo sa 7 502 aut, minulý rok  9 396, čo prestavuje pokles o 20 %. Automobilový priemysel patril aj k najväčším čerpateľom štátnej pomoci.

Cena, ktorú pri kúpe automobilov zaplatíme, nepredstavuje samozrejme zisk automobiliek, ale ich obrat. Suma sa kráti o náklady, či už na materiál, subdodávateľov alebo ľudské zdroje. Dudenhöffer vo svojom rebríčku  uverejnenom na nemeckom portály Handelsblatt prerátal všetky faktory ako produktivita, predaj vozidiel a podobne, ktoré ovplyvňujú ziskovosť automobiliek a vyrátal zisk prípadne stratu, ktorú dosahujú jednotlivé automobilky na jednom kuse vozidla.

Nemecké automobilky strácajú 

Na vrchole rebríčka kraľujú dve automobilky s nízkou produkciou výroby, Porsche a Tesla. Porsche na jednom kuse auta zarobí 9 853 eur. Tento rok je úspešný aj pre automobilku amerického miliardára Elona Muska Teslu. Jej akcie prudko stúpajú a spolu s akciami spoločnosti Space X spravili z Muska štvrtého najbohatšieho človeka našej planéty.

Dobré výsledky sa podarili aj jednému z najväčších producentov vozidiel na svete General Motors so ziskom 780 eur. Z Európskych automobiliek s vysokou produkciou je na tom najlepšie mladoboleslavská kráľovná Škoda so ziskom 748 eur na vozidlo. V pluse sú aj koncern PSA Opel (707 eur za kus) a Toyota (533 eur za kus).

V záporných číslach je aktuálne väčšina nemeckej produkcie Volkswagen (ako značka – 313 eur, ako koncern -415 eur), Audi (-559 eur), Mercedes (- 599 eur) aj BMW (- 1 135 eur). Najhoršie to zo všetkých automobiliek aktuálne vyzerá pre Bentley, ktorá na každom kuse aute prerobí -19 800 eur.

zdroj: Škoda Auto

Zisk na jednom kuse vozidla

Porsche + 9 853 eur

Tesla + 2 890 eur

General Motors + 780 eur

Škoda + 748 eur

PSA  Opel + 707 eur

Toyota + 533 eur

Strata na jednom kuse vozidla

Volkswagen (značka) – 313 eur

Volvo – 343 eur

Volkswagen (koncern) -415 eur

Audi – 559 eur

Mercedes – 599 eur

Ford – 1 088 eur

BMW – 1 135 eur

Seat – 1 176 eur

Bentley – 19 800 eur

Zdroje: Handelsblatt, ACEA, Autoforum

Najnovšie video