Porsche a Tesla zarábajú na predaji áut suverénne najviac, Bentley prerobí na každom aute 20 000 eur
- Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum zostavuje každoročne rebríček ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla
- Pandémia vírusu COVID-19 ovplyvnila aj tento rebríček, väčšina nemeckých automobiliek predáva vozidlá so stratou
- Prvé a druhé miesto v ziskovosti obsadili automobilky s nízkou produkciou
- Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum zostavuje každoročne rebríček ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla
- Pandémia vírusu COVID-19 ovplyvnila aj tento rebríček, väčšina nemeckých automobiliek predáva vozidlá so stratou
- Prvé a druhé miesto v ziskovosti obsadili automobilky s nízkou produkciou
Pandémia koronavírusu sa premietla aj do rebríčku ziskovosti jednotlivých automobiliek za kus vozidla, ktorý každý rok zostavuje Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum pri univerzite v Duisburg-Essenu.
Automobilový priemysel patrí k najzasiahnutejším pandémiou vírusu COVID-19. Podľa štatistík Európskeho združenia výrobcov áut (ACEA) klesol predaj nových áut na historické minimum. Najhoršie obdobie cez pandémiu bolo v apríli, keď pokles predaja nových osobných vozidiel v Európskej únii dosiahol až 76,3 %. Pokles sa postupne znižuje, v mesiaci jún predstavoval 22,3 %.
Na Slovensku bol predaj áut najkritickejší tiež v apríli, keď sa predalo 3 424 osobných vozidiel oproti 8 894 v predošlom roku, čo predstavuje pokles 62 %. V mesiaci jún už boli čísla lepšie, predalo sa 7 502 aut, minulý rok 9 396, čo prestavuje pokles o 20 %. Automobilový priemysel patril aj k najväčším čerpateľom štátnej pomoci.
Cena, ktorú pri kúpe automobilov zaplatíme, nepredstavuje samozrejme zisk automobiliek, ale ich obrat. Suma sa kráti o náklady, či už na materiál, subdodávateľov alebo ľudské zdroje. Dudenhöffer vo svojom rebríčku uverejnenom na nemeckom portály Handelsblatt prerátal všetky faktory ako produktivita, predaj vozidiel a podobne, ktoré ovplyvňujú ziskovosť automobiliek a vyrátal zisk prípadne stratu, ktorú dosahujú jednotlivé automobilky na jednom kuse vozidla.
Nemecké automobilky strácajú
Na vrchole rebríčka kraľujú dve automobilky s nízkou produkciou výroby, Porsche a Tesla. Porsche na jednom kuse auta zarobí 9 853 eur. Tento rok je úspešný aj pre automobilku amerického miliardára Elona Muska Teslu. Jej akcie prudko stúpajú a spolu s akciami spoločnosti Space X spravili z Muska štvrtého najbohatšieho človeka našej planéty.
Dobré výsledky sa podarili aj jednému z najväčších producentov vozidiel na svete General Motors so ziskom 780 eur. Z Európskych automobiliek s vysokou produkciou je na tom najlepšie mladoboleslavská kráľovná Škoda so ziskom 748 eur na vozidlo. V pluse sú aj koncern PSA Opel (707 eur za kus) a Toyota (533 eur za kus).
V záporných číslach je aktuálne väčšina nemeckej produkcie Volkswagen (ako značka – 313 eur, ako koncern -415 eur), Audi (-559 eur), Mercedes (- 599 eur) aj BMW (- 1 135 eur). Najhoršie to zo všetkých automobiliek aktuálne vyzerá pre Bentley, ktorá na každom kuse aute prerobí -19 800 eur.
Zisk na jednom kuse vozidla
Porsche + 9 853 eur
Tesla + 2 890 eur
General Motors + 780 eur
Škoda + 748 eur
PSA Opel + 707 eur
Toyota + 533 eur
Strata na jednom kuse vozidla
Volkswagen (značka) – 313 eur
Volvo – 343 eur
Volkswagen (koncern) -415 eur
Audi – 559 eur
Mercedes – 599 eur
Ford – 1 088 eur
BMW – 1 135 eur
Seat – 1 176 eur
Bentley – 19 800 eur
Zdroje: Handelsblatt, ACEA, Autoforum