Povinné zmluvné poistenie pre elektrokolobežky mieri do zákona. O „ešpézetkách“ môžeš len snívať

  • Povinné zmluvné poistenie (PZP) budú mať aj elektrické kolobežky
  • Evidenčné čísla však nedostanú
Ľudia na elektrických kolobežkách a elektrické kolobežky
Ilustračné foto, TASR/Milan Kapusta, Unsplash/Jonas Jacobsson
  • Povinné zmluvné poistenie (PZP) budú mať aj elektrické kolobežky
  • Evidenčné čísla však nedostanú

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) navrhuje zahrnúť elektrické kolobežky do povinného poistenia. Tento návrh reaguje na eurosmernicu, ktorá vyžaduje zavedenie PZP pre elektrokolobežky vo všetkých krajinách Európskej únie (EÚ).

Ako informuje portál Finsider, dôvodom sú časté nehody a škody spôsobené majiteľmi elektrických kolobežiek, ktorých počet v posledných piatich rokoch výrazne stúpol.

Najväčším problémom je evidovanie elektrokolobežky. Návrh ministerstva financií ale nehovorí nič o tom, že by sa to malo zmeniť. Nové pravidlá musia členské štáty Európskej únie (EÚ) implementovať najneskôr do 1. januára 2024.

Významné poistenie

„Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy. Či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v EÚ,“ uvádza ministerstvo v návrhu.

„Uvedené poistenie má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti EÚ v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel,“ pokračuje v návrhu ministerstvo.

Podľa vyjadrenia ministerstva, v posledných 14 rokoch sa na trhu objavilo množstvo nových typov motorových vozidiel. Medzi nimi sú niektoré, ktoré sú úplne poháňané elektrickým motorom, a ďalšie, ktoré sú vybavené pomocným zariadením.

„Takéto vozidlá je potrebné zohľadniť pri vymedzení významu pojmu motorové vozidlo definovaného v eurosmernici. Uvedené vymedzenie by malo vychádzať zo všeobecných charakteristík takýchto vozidiel, najmä z ich najvyššej konštrukčnej rýchlosti a prevádzkovej hmotnosti,“ vysvetľuje ministerstvo v návrhu.

Výnimky pre uzavretie PZP

PZP pre elektrické kolobežky sa bude vzťahovať na všetky elektrické kolobežky a tiež na segwaye, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu.

Táto povinnosť sa taktiež týka majiteľov kolobežiek, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň majú hmotnosť viac ako 25 kilogramov. Maximálna konštrukčná rýchlosť je stanovená výrobcom ako najvyššia dosiahnuteľná rýchlosť.

mu ide na elektrokolobezke
zdroj: TASR/Dano Veselský

Podľa smernice EÚ sú oslobodené od tejto povinnosti rýchle elektrobicykle, no v niektorých krajinách, ako napríklad Nemecko a Francúzsko, je PZP povinné.

Aj slovenskí jednotlivci, ktorí sa rozhodnú cestovať do týchto krajín na elektrickom bicykli, budú musieť uzatvoriť poistenie. V návrhu zo strany ministerstva financií sa uvádza, že povinné poistenie sa bude vzťahovať na „samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom“. Táto povinnosť sa bude týkať aj prípojných vozidiel.

Výnimka bude platiť pre invalidné vozíky určené pre ľudí s telesným postihnutím. Pretože tieto vozidlá nie sú považované za motorové vozidlá, nebudú musieť mať ani povinné poistenie zodpovednosti.

Kolobežky bez evidenčných čísel

Odborníci a poisťovne sa zhodujú, že momentálne najväčším problémom je evidencia elektrokolobežiek. Tieto kolobežky nie sú zaznamenané v centrálnej evidencii a nemajú pridelené žiadne identifikačné číslo.

Návrh ministerstva financií neposkytuje žiadne riešenie pre túto situáciu. Preto majitelia alebo prevádzkovatelia elektrokolobežiek pravdepodobne budú musieť uzatvárať poistenie zodpovednosti majiteľa elektrokolobežky (PZP). Výrobné číslo, ktoré majú elektrokolobežky, by mohlo slúžiť ako identifikačný údaj.

PZP pre elektrokolobežky pravdepodobne nebude ponúkané všetkými poisťovňami na trhu. 

Podľa súčasných pravidiel by ľudia mali jazdiť na elektrokolobežkách po chodníku s rýchlosťou chôdze, aby neohrozovali peších. Na ceste by mali dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky, rešpektovať dopravné značenie a svetelnú signalizáciu. Môžu tiež využívať cyklotrasy, avšak nesmú ohrozovať cyklistov.

Škody spôsobené majiteľom elektrokolobežky môže v súčasnosti kryť poistenie domácnosti. V rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti majiteľ poistenia pokrýva škody na zdraví a majetku, ktoré vzniknú v dôsledku jazdy na elektrokolobežke.

Zdroje: Finsider, Slov-Lex.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá