Pozor na zavádzanie korporátov: Toto by si mal vedieť o toaletnom papieri

  • Toaletný papier je dnes pre mnohých samozrejmosťou, kedysi však bolo neslušné o ňom hovoriť
  • Jeho spotreba sa za 40 rokov zvýšila o 400 %, bežný človek ročne použije takmer 140 roliek
  • V produkcii aj spracovaní odpadu je na tom zle aj Slovensko
lesik
RCOP Prešov, Unsplash
  • Toaletný papier je dnes pre mnohých samozrejmosťou, kedysi však bolo neslušné o ňom hovoriť
  • Jeho spotreba sa za 40 rokov zvýšila o 400 %, bežný človek ročne použije takmer 140 roliek
  • V produkcii aj spracovaní odpadu je na tom zle aj Slovensko

Existuje mnoho aspektov každodenného života, ktoré ovplyvňujú kultúru krajiny ako celku –  tradície, jedlo, hudba či náboženstvo a dokonca aj používanie toaletného papiera.

Stovky kilogramov odpadu na jedného človeka  

V súčasnosti až dve tretiny ľudskej populácie toaletný papier takmer nepoužívajú, a to najmä v Afrike a veľkých častiach Ázie. Aj napriek tomu je jeho spotreba na vysokej úrovni. Celosvetová spotreba papiera sa za posledných 40 rokov zvýšila o 400 %. Na celom svete sa ročne použije až 42 miliónov ton toaletného papiera. 

Globálna spotreba toaletného papiera sa premení na 42 miliónov ton odpadu každý rok. Len tri ušetrené rolky papierových utierok na domácnosť každý rok by v USA mohli viesť k zníženiu odpadu o 120 000 ton a ušetriť 4,1 milióna dolárov na nákladoch na spracovanie odpadu.

Spotreba hygienických papierových výrobkov je na Slovensku viac ako 9 kilogramov na osobu, čo je nadpriemerne v porovnaní so spotrebou vo východnej a strednej Európe. Práve preto je udržateľnosť jednou z vecí, ku ktorým sa prikláňa nejeden slovenský výrobca. Názory na tému výroby hygienického papiera sa však u mnohých výrobcov líšia.

Rozdielne názory na ekológiu v segmente hygienického papiera často výrobcovia prezentujú aj v médiách, kde sa nie vždy používajú fakty, na ktorých sa zhodujú aj ostatní producenti. Je preto mimoriadne dôležité preverovať si odvážne marketingové tvrdenia výrobcov, či napríklad nejde o skrytý greenwashing.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Vyberáš si produkt na základe toho, aký ma dopad na životné prostredie?

Princípy udržateľnosti  

Spotreba je naozaj vysoká, a preto sa mnohí výrobcovia vydali cestou udržateľnosti. Slovenský výrobca SHP Harmanec sa napríklad zaviazal vyrábať toaletný papier z recyklovanej suroviny.

Dlhé roky sa riadi princípmi udržateľnosti, ku ktorým patrí:

  • používanie celulózy zo zodpovedne obhospodarovaných lesov, čo garantuje certifikát FSC
  • uvádzanie nových produktov z recyklovaných materiálov, ktoré znižujú dopad na životné prostredie
  • balenie produktov do 100 % recyklovateľných obalov

Okrem týchto zásad produkty vyrábajú výhradne zo zberového papiera, ktorý aj vlastnými kanálmi zbierajú. 

zdroj: TASR/Milan Kapusta - Sme malá krajina s peknou zásobárňou lesa a vody, napriek tomu je v priebehu rokov odlesňovanie viditeľné, hovorí  Richard Žigmund, CEO SHP Group.
Recyklácia pred využívaním stromov na výrobu papiera

Závod na výrobu papierových výrobkov SHP Harmanec vyrába produkty pod značkou Harmony v dedinke Harmanec pod Veľkou Fatrou.

História Harmaneckých papierní siaha až do roku 1829, kedy tu banskobystrický podnikateľ Franz Sigmund Leicht založil papierenský mlyn. Odvtedy je Harmanec s papierom úzko spätý a patrí medzi najväčšie papierne na Slovensku.

SHP Group (Slovak Hygienic Paper Group) je nadnárodná spoločnosť združujúca skupinu výrobných a obchodných spoločností z oblasti celulózo-papierenského priemyslu a patrí do portfólia holdingu ECO-INVESTMENT, a.s.

V súčasnosti je závod jedným z lídrov v oblasti ekologického spracovávania surovín na Slovensku. Nová moderná technológia zabezpečuje trvalú udržateľnosť výroby 100 % recyklovaného papiera, čím výrazne šetrí životné prostredie.

„Investovali sme do technológie, ktorá umožňuje zvyšovanie využitia zberového papiera vo výrobnom procese a do čistenia odpadových vôd viac ako 10 miliónov eur. V závode tak dokážeme zo zberového papiera vyrobiť recyklovaný hygienický papier v špičkovej kvalite. Postupne chceme dosiahnuť z takzvaného zberáku výrobu 60 tisíc ton papiera ročne. V investíciách preto plánujeme pokračovať,“ uviedol predseda dozornej rady ECO-INVESTMENT, a. s. Milan Fiľo, pod ktorý papierne patria.

„Uprednostňuje recykláciu pred využívaním stromov na výrobu papiera. Pri výrobe papiera stojíme na Slovensku za minimalizáciou dlhodobého vplyvu na životy mnohých už viac ako 200 rokov,“ ozrejmuje Richard Žigmund, CEO SHP Group.

Zahraničie dostáva stopku

Harmony, značka z Harmanca ide mnohým príkladom, keďže ukazuje, že aj papier môže byť aspoň o niečo ekologickejší. Nielenže dávajú novú šancu recyklovanej surovine, ale zároveň prispievajú k cirkulárnej ekonomike.

„Sme malá krajina s peknou zásobárňou lesa a vody, napriek tomu je v priebehu rokov odlesňovanie viditeľné. Našou povinnosťou je proaktívne hľadať príležitosť na spracovanie existujúceho papiera namiesto nakupovania surovín – celulózy z Južnej Ameriky a severských krajín,“ hovorí Richard Žigmund, CEO SHP Group a dodáva, že preprava celulózy na Slovensko má nehorázny vplyv na naše životy.

zdroj: SHP Harmanec - Richard Žigmund, CEO SHP Group

Napriek tomu, že je jednoduchšie doviezť hotový materiál zo zahraničia, v Harmanci stavili na existujúci papier vyskytujúci sa lokálne a dávajú mu ako surovine druhú šancu.

Novú šancu sa zaviazali dať aj výstrižkom zo slovenských tlačiarní či použitému kancelárskemu papieru. Tento cenný materiál spracovávajú na svoje produkty, čím zanechávajú viac stromov, čistejší vzduch a životné prostredie pre ďalšiu generáciu.

Vďaka týmto snahám vzniká viac miestnych pracovných miest, viac zelene a menej medzinárodnej dopravy.

Obal ako vrecko na odpad

Je mimoriadne dôležité, aby sa veľkí spotrebitelia prírodných materiálov, akými je aj Harmanec, začali viac hlásiť k udržateľnosti. Inovatívnym krokom značky z Harmanca je obal, ktorý je možné opäť využiť ako vrecko na odpad.

„Zdá sa to ako maličkosť, no do koša pravidelne vyhadzujeme plasty, ktoré by mohli byť využité aj inak. Toaletné papiere Harmony zo série Eco Loving preto vylepšujeme a dávame im šancu na druhý život – obaly po novom obsahujú aj sťahovaciu šnúrku, vďaka ktorej je možné premeniť ho na vrece na odpadky,“ vysvetľuje Katarína Tokárová, Group Marketing Manager pre značku Harmony.

Začiatky siahajú až do Číny

Prvá zmienka o toaletnom papieri sa objavila v 6. storočí a jeho začiatky siahajú až do Číny. Komerčne sa začal vyrábať až v roku 1857, a to z konope naplneného aloe.

Za jeho vznikom stojí muž menom Joseph Gayetty a o niekoľko desaťročí sa k nemu pridali bratia Clarence a E. Irvin Scottovci, ktorí spopularizovali toaletný papier na kotúči. No zahanbení bratia sa k svojmu inovatívnemu novému produktu roky nehlásili.

Hovoriť o toaletnom papieri považovali za neslušné nielen oni, ale aj tisícky ďalších ľudí na celom svete. Až do konca storočia časopisy neprijímali reklamy na toaletný papier.

V roku 1975 nastal zlom a po prvýkrát sa v televízii o ňom rozprávalo ako o toaletnom papieri namiesto „kúpeľňovom papieri“.

Predtým ľudia siahali po novinách, časopisoch a iných papierových výrobkoch. Starí Rimania zas preferovali špongiu namočenú v slanej vode, Eskimáci si vystačili lišajníkmi, francúzska šľachta používala konope a Američania sa uspokojili s pieskom či listami. Indom ešte aj dnes stačí ruka a voda.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá