Ľudstvo našlo najvzdialenejšiu vodu vo vesmíre. Vedci „precestovali“ takmer 13 miliárd svetelných rokov od našej planéty

• Vedci túto vzácnu molekulu hľadali pomocou rádioteleskopu ALMA
  • SPT0311-58 leží až 12,88 miliardy svetelených rokov od planéty Zem
  • Voda je po molekulárnom vodíku a oxide uhoľnatom treťou najrozšírenejšou molekulou vo vesmíre
Ilustračná: Unsplash/ The New York Public Library, Zen Maldives
  • Vedci túto vzácnu molekulu hľadali pomocou rádioteleskopu ALMA
  • SPT0311-58 leží až 12,88 miliardy svetelených rokov od planéty Zem

Astronómovia objavili vo vesmíre doposiaľ najvzdialenejšiu vodu. Vedci túto vzácnu molekulu hľadali pomocou rádioteleskopu ALMA. Voda bola spozorovaná v galaxii, ktorá vznikla zrážkou dvoch sústav obrovského množstva hviezd, teda dvoch galaxií.

Táto mohutná galaxia vystupuje pod označením SPT0311-58 a leží až 12,88 miliardy svetelných rokov od planéty Zem, uvádza portál Science Daily.

„To znamená, že vesmír bol v čase odrážania svetla od týchto molekúl vody starý menej ako jednu miliardu rokov,“ uviedol spravodajský kanál ČT24. Spolu s vodou vedci v galaxii objavili aj oxid uhoľnatý.

„Pozorovali sme molekulárny plyn pomocou rádioteleskopu ALMA v dvojici galaxií známych pod súhrnným označením SPT0311-58. Vo väčšej z nich sme detekovali molekuly vody aj oxidu uhoľnatého. Najmä kyslík a uhlík sú prvky prvej generácie a v molekulárnej forme oxidu uhoľnatého a vody sú rozhodujúce pre život, ako ho poznáme,“ tvrdí Sreevani Jarugula, astronómka z Univerzity v Illinois, ktorá je taktiež hlavná výskumníčka novej sondy.

Voda je po molekulárnom vodíku a oxide uhoľnatom treťou najrozšírenejšou molekulou vo vesmíre. A práve v tejto mohutnej galaxii, ktorá vznikla zrážkou dvoch sústav, galaxií, sa nahromadila energia, ktorá stlačila plyny k sebe, čím došlo k chemickej reakcii.

zdroj: Almaobservatory/SPT0311-58

„Pri chemických reakciách spustených touto energiou vznikli molekuly vody a oxidu uhoľnatého,“ uvádza portál Tiscali.

Ako pozorovali vzdialené molekuly vody?

Ako uviedol Science Daily, „prach pohlcuje ultrafialové žiarenie z hviezd v galaxii a znova ho vyžaruje ako vzdialené infračervené fotóny“. To potom stimuluje molekuly vody, čo vedie k emisii vody, a tú sú vedci schopní spozorovať, zaznamenať.

Táto dvojitá galaxia sa ale od ostatných galaxií z rovnakej doby zásadne líši. Má viac plynu a prachu „čo nám dáva množstvo potenciálnych príležitostí na pozorovanie molekúl, a na lepšie pochopenie toho, ako tieto prvky a molekuly ovplyvnili vývoj raného vesmíru,“ hovorí vedkyňa Jarugula.

Táto dôležitá štúdia vyvoláva množstvo otázok a jednou z nich je aj to, ako sa niekoľko miliárd rokov dozadu zhromaždilo toľko plynu a prachu naraz, aby boli schopné vytvoriť hviezdy a galaxiu.

zdroj: Almaobservatory/SPT0311-58

Jarugula na záver dodáva, že celá galaxia SPT0311-58 si vyžaduje ďalšie štúdie, aby sme my, ľudia, mohli lepšie pochopiť celú infraštrukturálnu formáciu a vývoj vesmíru.

Zdroje: Daily Mail, yplay.cz, CT24, Science Daily, Astrophysical Journal , Nedd.Tiscali, Youtube