Prečo majú ľudia dosť startupov? Nám to môže byť jedno!

Lukáš Gašparík / 8. februára 2016 / Business

Slovo startup sa v poslednej dobe stalo jedným trendy slovíčkom, ktoré sa zvykne používať v rozsahu „založil som novú IT firmu“ až po „dnes som si kúpil zelený kvetináč“. Zrazu majú všetci startupy a všetci im neskutočne rozumejú. Aká je však realita?

Verejnosť je doslovne denne kŕmená startupmi, dočítate sa o nich v takmer všetkých verejnomienkových médiách na Slovensku, ale prečo je tomu tak? Dnes je jednoducho „cool“ mať vlastný startup. Časy nablišťaných bavorákov pred panelákom sú pomaly za nami a ľudia prišli na nový spôsob, ako ukázať svoj sociálny status.

 

Preto v poslednej dobe môžete vídať desiatky a stovky startupov, ktoré veľakrát nestoja na zdravých základoch a slabulinkých biznisových plánoch, kde je snáď túžba po rýchlom úspechu omnoho silnejšia, ako ochota tvrdej práce.

 

Prečo majú ľudia teda dosť startupov?

 

1. Nevedia čo je startup

Povedzme si úprimne, čo je to ten startup? V minulosti som tomu venoval jeden celý článok, ale skúsim to v skratke rekapitulovať. Startup nazýváme preto startupom lebo spĺňa určité predpoklady, ktoré ho vlastne startupom robia: inovatívnosť, globálne (alebo aspoň regionálne ambície) a hlavne škálovateľnosť. Už iba z týchto troch slovíčok si viete rýchlo odvodiť, či kaviareň, ktorú si otvoril váš sused je hneď „startup“. Predpokladám, že odpoveď bude asi jasná. Najprv je potrebné verejnosti vysvetliť, čo je a čo nie je startup, možno potom budú lepšie vedieť ohodnotiť reálne snahy vytvoriť niečo „hodnotné“.

Buddytruk_Team-Buddytruk_Office-5991

foto: buddytruck.com

2. Neprichádzajú žiadne úspechy

Počuli ste v poslednej dobe o nejakom zásadnom slovenskom úspechu, ktorý by mal dosah na bežného človeka? Prečo bežný člověk nevie, že existuje nejaké Piano media? Jeden z najúspešnejších startupov na Slovensku a my netušíme, že vôbec existuje a je dajbože slovenský. Aeromobil? Jagavá hviezda na slovenskom startupovom nebi, bohužiaľ pre obyčajného človeka veľmi tažko uchopiteľný projekt, keďže sa s ním stretne tak maximálne v youtubáckom vídeu. Slovensko má naozaj vydarené B2B startupy, ktoré do budúcna urobia dieru do sveta. Bohužiaľ nie sme až tak šikovní v B2C segmente, čo vyplýva z veľkosti nášho trhu. Jeden výraznejší B2C projekt by mohol zmeniť vnímanie verejnosti o 180 stupňov. Úspechy prichádzajú a budú prichádzať, no neberte ich ako samozrejmosť! Len kto veľa robí aj niečo dokáže – samozrejme aj veľa domrví. Úspech a neúspech idú však ruka v ruke, na to netreba zabúdať.

 

3. Riešia zbytočnosti

Ďalšia vec, ktorú verejnost vníma negatívne je tá, že prečo vlastne niekto rieši zrovna takúto a onakú blbosť. Pravdou je, že ľudia majú v tomto pravdu. Ak už chcete riešiť nejaký problém, niečo vymýšlať alebo inovovať, musíte vedieť, aký veľký problém to vlastne je. Ak to, čo idete robiť trápi iba vás, asi nejdete riešiť hladomor v Afrike. Ak to je problém, čo trápi milióny ľudí, dopad to bude mať asi zásadnejší. Radšej si 10 krát rozmyslite predtým, ako začnete niečo robiť, (nebodaj to volať aj startupom) pre koho to robíte a aký dosah to môže mať.

mark-zuckerberg-annoyed-6

foto: businessinsider.com

 

4. Najprv investícia, potom biznis

Problém, s ktorým sa stretávam denno denne. Prečo si nejaký startupista myslí, že ešte predtým, ako reálne dokáže zarobiť sám na seba, má nárok na peniaze od investora? Nie je to tak náhodou, že 9 z 10 startupov skrachuje? Veď voľakedy neexistovali žiadne VC fondy, ktoré investovali do nejakých neziskových projektov, ale museli ste ísť pekne štýlom banka-úver-úroky. Doba sa však pohla a na rad musí prísť znova osveta. Banky stále sú, stále poskytujú úvery a stále len subjektom, ktoré majú už nejakú tú podnikateľskú históriu – to znamená, že pre startup, ktorý môže mať potencial zarábať milióny do pár rokov, absolútne nedosiahnuteľné financovanie. Práve na tento účel vznikli VC fondy, ktoré vykrývajú túto medzeru. Poväčšine sú to súkromné peniaze a ich majitelia sú uzrozumení s tým, že väčšinu z nich jednoducho startupy „spália“.  Za práve ten jeden z 10, im investíciu do 9 zlyhaných vráti a ešte aj zarobia – aspoň taká je teória.

 

Čo z toho teda vyplýva? Asi iba jedno. Je úplne jedno, ako to verejnosť vníma, jediné na čom záleží je, ako to vnímáš práve TY.  Startup je len jedna z možností, ako sa môže človek realizovať vo svojom živote. A kľudne aj kašli na startupy, založ si malé podnikanie, rob s tým, čo ťa baví, rob to rád, makaj tvrdo a úspech sa MOŽNO dostaví.

Startup brainstorming

foto: theapprenticepath.com

Zdroj titulnej fotografie: oprah.com

Pridať komentár (0)