Predaje iPhonov klesajú, Apple preto rozbehol obrovskú revolúciu. A tá generuje miliardy

  • Spoločnosť Apple je závislá na predajoch iPhonu
  • Zisky z iPhonov padajú a Apple musí hľadať ďalšie zdroje príjmov
  • Nedá sa počítať s ďalším zázračným zariadením
  • Diverzifikácia je najlepšou stratégiou pre Apple a vedenie na tom tvrdo pracuje
AR-headset-from-Apple
Koncept Apple AR headsetu, pinterest
  • Spoločnosť Apple je závislá na predajoch iPhonu
  • Zisky z iPhonov padajú a Apple musí hľadať ďalšie zdroje príjmov
  • Nedá sa počítať s ďalším zázračným zariadením
  • Diverzifikácia je najlepšou stratégiou pre Apple a vedenie na tom tvrdo pracuje

Technologický gigant Apple má za sebou úžasných desať rokov. Za poslednú dekádu sa z neho stala najcennejšia spoločnosť na svete s hodnotou 2 bilióny (2000 miliárd) dolárov a priemerným ročným čistým ziskom vo výške 50-60 miliárd dolárov. Najväčším ťahúňom Applu je aj po trinástich rokoch iPhone, ktorý generuje tri štvrtiny obratov firmy. Ostatné kategórie produktov sú však tiež veľmi úspešné.

Mac je štvrtá najväčšia značka notebookov na svete, Apple predá viac iPadov, než všetky ostatné firmy dokopy a za zmienku stojí aj rýchlo rastúci biznis s nositeľnou elektronikou a ďalšími doplnkami. AirPod, Apple Watch a ďalšie výrobky sa predávajú dvakrát viac, než v roku 2018. Práve tu by mohol byť ukrytý ďalší potenciál.

Obraty spoločnosti Apple od 2006 do 2020 podľa macrotrends:

Obraty spoločnosti Apple od 2006 do 2020Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: macrotrends.net

Apple nemôže ostať závislý na iPhone

Pretože je jedno nad slnko jasné. Lukratívny biznis s iPhonami nevydrží večne. Skôr či neskôr príde technologická stagnácia, trh sa nasýti a z iPhonu sa stane komodita. Apple nemôže byť závislý na jedinom produkte a musí diverzifikovať, podobne, ako to za posledných desať rokov urobil Microsoft. Inak je dosť možné, že stratí status najcennejšej firmy na svete a predbehne ho dravejší konkurent s inovatívnym produktom a biznis modelom.

Vedenie to vie. Steve Jobs možno bol génius, ktorý spôsobil revolúciu na trhu so smartfónami a navždy zmenil spôsob, akým používame elektroniku, no z talentu zosnulého génia sa nedá čerpať večne. Apple je teraz v skvelej pozícii. Má dostatok peňazí, zákazníkov, talentovaných zamestnancov a vplyvu na to, aby sa pretransformoval z výrobcu telefónov na čosi omnoho väčšie.

Apple nechce staviť všetko na jedno nové revolučné zariadenie

Ďalšiu veľkú zmenu vo fungovaní Applu pravdepodobne nespôsobí jeden revolučný produkt, ako tomu bolo v minulosti. Iste, je tu VR a AR technológia a gigant zo Silicon Walley určite chystá niečo bláznivé ako VR okuliare či pod., do ktorého sa všetci zavrieme, nastrkáme do seba trubky a ocitneme sa v novom, digitálnom svete.

Apple má dostatok prostriedkov na to, aby vyvíjal nové gadgety. A aj to robí. Veď preto jeho biznis s inteligentnými reproduktormi či hodinkami naberá na obrátkach. Avšak väčšina týchto predajov je stále podmienená kúpou alebo vlastnením iPhonu.

Next BIG Thing sú služby

Predávať hardware má jednu veľkú nevýhodu. Celý profit vzniká pri predaji zariadenia, a to je všetko. Ak príde zlý rok, zisky začnú padať. Pre firmy je celkovo veľmi ťažké plánovať dopredu, pretože nevedia dobre odhadnúť, koľko zariadení predajú.

Preto sa nás neustále snažia presvedčiť, aby sme sa prihlásili do ich služieb, alebo ich aspoň vyskúšali zdarma. Služby znamenajú stabilný príjem a v dlhodobom horizonte za ne zákazníci zaplatia oveľa viac, ako za akýkoľvek iný produkt.

Služby sú zároveň, podľa štatistík webu statstic, najrýchlejšie rastúcou časťou portfólia Applu. Zatiaľ čo biznis s Macbookmi dlhodobo stagnuje a zisky z iPhonov dokonca klesajú, služby každý rok rastú o 20-25 %. V roku 2017 tržby zo služieb dosahovali 32 miliárd, v roku 2018 to už bolo 39 miliárd a minulý rok 46,3 miliárd dolárov. A všetko nasvedčuje tomu, že Apple služby v roku 2020 prekonajú 60 miliárd dolárov, hlási portál appleinsider

Apple investuje milióny dolárov do umelej inteligencie. Siri môže byť inteligentnejšia ako majiteľ iPhonu

 

Apple sa snaží konkurovať ostatným veľkým poskytovateľom služieb v prakticky všetkých kategóriách.

  • Apple Music (audio)
  • Apple TV+ (video)
  • Apple News+ (text)
  • Apple Arcade (hry)
  • Apple Fitness+ (šport)
  • iCloud

Zakúpením členstva Apple One získate všetky tieto vymoženosti.

Používaš nejaké služby od Applu?

Ako Apple docielil masívny rast svojich služieb?

V posledných rokoch sa začali diať zvláštne veci:

  • s príchodom iOS 14 Apple priniesol mnoho nových funkcií ako widgety, multitasking či app drawr
  • predstavenie lacného iPhone SE a iPhone Xr
  • iPad už nie je len veľký iPhone, dostal mnoho funkcií z MacBookov
  • MacBooky postupne prejdú od Intelu a AMD na CPU a GPU od Applu
  • doplnky ako Apple Watch či AirPod krásne fungujú aj s Androidom

Apple začína oveľa viac konkurovať výrobcom Android či Windows zariadení. Snaží sa pretiahnuť zákazníkov na svoju stranu aj za cenu nižších ziskov z predaja produktov, aby ich potom všetkých presmeroval na svoje služby. Pretože presne tam je budúcnosť.

Apple GlassZobraziť celú galériu (2)
zdroj: idropnews/Martin Hajek

Samozrejme, Apple bude aj naďalej investovať do vývoja nových produktov. Obrovský potenciál má AR/VR kategória a inžinieri určite tvrdo pracujú na prototypoch ktoré náš svet v budúcnosti rozšíria o novú, digitálnu dimenziu. Množstvo leakov prezrádza, že finišuje vývoj Apple Glass, revolučných AR okuliarov.

Tešiť sa môžeme aj na ďalšie vychytávky a možno sa konečne dočkáme Apple elektromobilu, o ktorom sa hovorí minimálne desať rokov. Avšak budúcnosť Applu je v diverzifikácii. Tim Cook na to už dlho tlačí a zdá sa, že služby sú najlepšia cesta, ako sa poistiť pred nevyhnutným prepadom tržieb z predajov iPhonov. Trh so smartfónmi je presýtený a iPhone už má svoj vrchol za sebou.

Zdroje: YouTube/TechAltar, YouTube/Mrwhosetheboss, appleinsider.com, statstic.com, tomsguide.com, macrotrends.net

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá