Prepadnú sa ceny áut na Slovensku o viac ako 50%? Experti tvrdia presný opak

  • Aký bude vývoj cien automobilov po koronavíruse? Budú ceny nižšie alebo zostanú rovnaké? Tieto otázky si kladie veľmi veľa ľudí
  • Podľa všetkého to vyzerá tak, že ceny sa znížia o pár percent, nepôjde však o vysoký prepad, ako sa najskôr očakávalo
BeFunky-collage (4)
Unsplash
  • Aký bude vývoj cien automobilov po koronavíruse? Budú ceny nižšie alebo zostanú rovnaké? Tieto otázky si kladie veľmi veľa ľudí
  • Podľa všetkého to vyzerá tak, že ceny sa znížia o pár percent, nepôjde však o vysoký prepad, ako sa najskôr očakávalo

Aká bude situácia s autami po koronavíruse? Niektorí predpokladajú, že sa ceny prepadnú, iní tvrdia, že k výraznému poklesu cien nedôjde.

Už dávnejšie sme písali o nemeckom automobilovom expertovi Ferdinand Dudenhöffer z univerzity v Duisburg-Essene, ktorý si myslí, že prepad cien bude výrazný aj u čisto nových áut. Hovorí až o 50% prepade cien.

Zatiaľ hovorí len o tých nemeckých, keďže ich je na skladoch vysoký prebytok kvôli nižšiemu dopytu po nových modeloch v čase krízy.

Dudenhöffer aj vo svojich článkoch tvrdí, že by bolo potrebné, aby štát znížil, resp. zrušil daň pre predaj áut v čase krízy. Dopyt by sa tak mohol aspoň čiastočne zvýšiť a ceny zastabilizovať.

Skladové vozidlá môžu zlacnieť

S jeho slovami však na Slovensku nesúhlasí Peter Kurucz, šéf Auto PDK.  Ten tvrdí, že každý kto skutočne vidí do tajov automobilového priemyselu a sleduje vývoj cien, nemôže vysloviť takúto myšlienku.

„Dovolím si povedať, že na 99,9% je to doslova nezmysel a rozhodne nemožno nazývať expertom človeka,“ ktorý dokáže takéto niečo povedať,“ povedal Kurucz pre Startitup.

Ten ďalej dodáva, že pri zľavých 50% by sa automobilka nedostala ani na výrobné náklady automobilu a náklady spojené s chodom. Ako to však bude s autobazármi? Kurucz si myslí, že k výraznému poklesu cien nedôjde, určite nie o 50%. 

Podľa neho si momentálne nikto netrúfne povedať, akým spôsobom sa budú ceny vyvíjať, pretože trh stojí. Niektoré vozidlá však predsa len môžu zlacnieť.

„Čo ale vieme s určitosťou už teraz, je to, že skladové vozidlá sa budú zrejme vypredávať s určitými zľavami akonáhle vláda povolí otvorenie prevádzok, ktoré sa orientujú na predaj starších vozidiel,“ myslí si Kurucz.

Zlacňovanie cien môže byť spojené s tým, že predajcovia budú chcieť získať investované peniaze späť, aby vedeli pokryť náklady spojené s fungovaním firmy.

Táto situácia bude podľa Kurucza viesť aj k tomu, že predajcovia nebudú nakupovať vozidlá na sklad, pretože nebude istota, že sa automobily predajú. 

Autobazáre môžu skončiť

Aj keď je na trhu veľmi veľa áut, podľa majiteľa autobazáru môže byť súčasná situácia pre niektoré prevádzky likvidačná. Odôvodňuje to žalostnou kvalitou áut a neserióznymi praktikami autobazárov. 

„Neraz mi klient povie, ze bol pozrieť 20 áut a nekúpil ani jedno, pretože ľudia stále pri predaji klamú a zavadzajú. Momentálne sa predaj presunul na ulicu a najmä cez sociálne siete sa vozidlá predávajú medzi súkromnými osobami,“ vysvetľuje pre Startitup Kurucz. 

Nové vozidlá sa pravdepodobne budú predávať so zľavou. Podľa Kurucza je však 50% priveľmi optimistický scenár, až nemožný.

„Čo sa týka predajcov nových vozidiel, budú v každom prípade inštruovaní z vyšších miest, pretože žiaden dealer si nemôže dovoliť dávať zľavy len tak, podla vlastného uváženia. V každom prípade sa zľavy dajú očakávať,“ myslí si Kurucz. 

kampan zadarmo od startitup

Aké opatrenia by mohli pomôcť naštartovať predaj áut?

V súčasnej situácii je veľmi ťažké predpovedať, čo sa bude na trhu s autami diať. Aj keď sa predajne automobilov otvoria, pravdepodobne budú ľudia s míňaním veľmi opatrní.

Podľa Kurucza by boli vhodné ústupky štátu. Pomohlo by zrušenie registračnej dane alebo istá forma dotácie, či znova tzv. šrotovné. 

„No myslím si, že sú dôležitejšie sektory, ktoré potrebujú injekciu od štátu, preto treba jednoducho túto situáciu prijať a čakať, kým sa život vráti do normálu,“ hovorí Kurucz. 

Jeho autobazár Auto PDK bolo koronavírusom zasiahnuté na 100%. Aj napriek tomu, že musí byť prevádzka stále zatvorená, majiteľ hradí svojím zamestnancom plné mzdy.

Bazár má vytvorenú finančnú rezervu na približne 6 mesiacov. Sami počítajú s prepadom tržieb možno až o 30% a svoje ceny budú musieť taktiež znižovať. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá