Príbeh slovenskej kozmetiky, ktorá na výrobu využíva jednu z najdrajších surovín v hodnote 2 500 eur/kg

  • Mesačne vyrobia 8 000 kusov prírodnej kozmetiky
  • Za pár rokov sa z predaja známym dostali do jednej z najväčších sietí drogérií na Slovensku
  • V poslednom roku celkový objem ich predaja vzrástol približne o 40 %
zdroj: PS Digital
  • Mesačne vyrobia 8 000 kusov prírodnej kozmetiky
  • Za pár rokov sa z predaja známym dostali do jednej z najväčších sietí drogérií na Slovensku
  • V poslednom roku celkový objem ich predaja vzrástol približne o 40 %

Sériu výnimočných podnikateľských príbehov ti prinášame spolu s Tatra bankou.

Ako vznikla vôbec myšlienka vytvárať prírodnú kozmetiku DULCIA?

Máme veľmi hlbokú rodinnú tradíciu a z toho celý náš koncept vychádza. Síce modernizáciou firma rokmi prešla, na začiatku sme vyrábali len rôzne mastičky a tinktúry pre našu potrebu. Až prišli deti a popri materskej sme začali experimentovať.

Kedy nastal ten zlom a vedeli ste, že sa chcete prírodnej kozmetike venovať na sto percent?

Na materskej som sa začala tomu venovať omnoho intenzívnejšie a doma som skúšala rôzne recepty. Nakoniec sme začali kozmetiku rozdávať okoliu a keďže sa nám vracala veľmi pozitívna spätná väzba, naše dobré meno sa rozširovalo ďalej. Keď už toho bolo toľko, že polovica bytu bola zaprataná a trištvrtina výplaty išla na olejčeky, masielka a vitamíny, dostali sme sa pred rozhodnutie, či to začneme robiť oficiálne a začať svoje výrobky ponúkať nie len známym, ale skúsiť sa tým živiť.

zdroj: PS Digital

Odkedy teda fungujete už na plné obrátky?

Od začiatku roku 2014. Na začiatku sme si všetko robili sami. Fotili aj robili náš mikromarketing. A tak je to vlastne doteraz. Je našou veľkou prioritou mať v podnikaní voľnosť, môcť svojvoľne rozhodovať. O tom, aký nový produkt predstavíme, akú komunikáciu so zákazníkom zvolíme, na akej akcii sa zúčastníme.

Spomínate si ešte na najťažšie momenty svojho podnikania?

Najťažšie boli určite začiatky. Vtedy som bola na všetko sama. Nie ťažké ani tak po fyzickej stránke, ale skôr po tej psychickej. Deti boli vtedy naozaj veľmi malé a bolo obdobie, kedy som ich videla ráno pri raňajkách a vracala sa v noci. Vtedy som mala pocit, že už nikdy neuvidím denné svetlo, že už navždy zostanem vo výrobni (smiech), hoci ma to naozaj bavilo. Toto trvalo niekoľko mesiacov, možno ten prvý rok bol veľmi ťažký. Bola som málo s rodinou a manžel musel vykrývať balans medzi prácou a deťmi.

Povedali ste si niekedy, že s tým chcete skončiť?

Možno, že to zo mňa niekedy spontánne vyšlo, ale nikdy som to nemyslela vážne (úsmev). Ani si neviem predstaviť, že by som robila niečo iné. Je to tak veľmi osobné, že síce aj boli náročnejšie chvíle, nechcela som to vzdať. Som bojovník, hoci nemám rada to slovo, ale viem si ísť za svojim.

zdroj: PS Digital

Ako je to s vytváraním nových produktov? 

Často vznikajú na základe dopytu od našich zákazníčok, ale aj z vlastnej iniciatívy.  Napríklad jeden z inštitútov, s ktorým spolupracujeme, nám zaslal štúdiu o objave novej látky, ktorú si sami kultivujú a zistili, že dokáže vylúčiť neuveriteľne veľké množstvo látky taurín. Ten má mimoriadne povzbudzujúce účinky na pokožku a keď som o tejto novinke počula, musela som látku do niektorého z našich produktov jednoducho zapojiť.

Profilujete sa ako čisto prírodná kozmetika. Aké materiály vo svojej výrobe používate? Koľko máte v súčasnosti produktov?

Používame najkvalitnejšie materiály k akým sa vieme dostať, veľmi šetrne ich spracovávame, a preto je aj výroba mimoriadne náročná. Snažíme sa mať čo najviac lokálnych vstupných surovín, no veľa je veľmi špecifických a preto hľadáme v zahraničí. Našou úplne základnou surovinou je však ružová voda, a tá pochádza z Bulharska. Priamo z Údolia ruží, kde osobne poznáme farmára, ktorý tieto ruže pestuje a stopercentne vieme, že nie sú postrekované či chemicky konzervované.

Veľkou témou sú dnes aj certifikáty. Môže sa DULCIA nejakým pochváliť?

Manžel Robert: Hoci kvalitu na takéto certifikáty hravo až niekoľkonásobne prekračujeme, celý proces je mimoriadne nákladný a aj legislatívne náročný. Takže momentálne nám nedáva zmysel napríklad o 15 % zvýšiť ceny našich produktov len kvôli tomu, aby sme na krabičke mali nejaké logo. Iné by bolo, keby sme sa chceli rozrásť na trhy do Nemecka či Francúzska, kde bez toho loga nepredáme nič.

zdroj: PS Digital

Je vám téma udržateľnosti blízka?

Áno, je to téma, ktorou sa veľmi zaoberáme. Odpad, ktorý sa vyprodukuje počas našej výroby, sa snažíme čo najviac zmenšovať. Produkty balíme do plne recyklovateľných krabičiek a navyše aj plastové obaly, ktoré máme, sú plne recyklovateľné. Našim zákazníkom prízvukujeme, nech obaly recyklujú.

Chceli by sme sa dotknúť aj otázky dizajnu. Kto sa oň pre značku DULCIA postaral?

Máme veľmi šikovného grafika, ktorý vedel prečítať naše myslienky (úsmev). Chceli sme niečo čisté, ale zároveň spojené s našimi koreňmi. Je to Marek Novák, ktorý pracuje pod hlavičkou manova graphic design.

Ako riešite svoj marketing?

Do reklamy samozrejme idú určité investície, pretože si uvedomujeme, že robíme veľmi kvalitné prípravky, ktoré ľudia potrebujú aj vyhľadávajú. To, že o nás vie len pár ľudí, nestačí. Snažíme sa byť aktívni najmä na sociálnych sieťach a potom je to naozaj skôr intuitívne.

zdroj: PS Digital

Čo považujete od roku 2014 za tie najväčšie investície?

Určite materiál. To je u nás vždy tá najväčšia položka. Tým, že pracujeme aj s aktívnymi látkami, ktoré dávajú našim výrobkom pridanú hodnotu, sú veľmi nákladné, pretože sú mimoriadne vzácne. Sú čisto prírodné, vyrábajú sa v malých množstvách. Vo výskumných inštitútoch, s ktorými spolupracujeme, sa vyvíjajú dlho a pracujú na nich stovky vedcov. Jednou z najdrahších surovín, ktoré používame, si vyžaduje investíciu 2 500 eur za jeden kilogram. Je to teda naozaj obrovská suma a navyše takéto látky majú veľmi krátku dobu expirácie.

Čo všetko sa od vašich začiatkov zmenilo a aký bol pre vás hospodársky rok 2018?

Je to hlavne veľká zmena v automatizácii procesov, efektivite výroby a zvyšovaní kvality našich produktov. Ale je to aj zlepšenie z pohľadu vybavovania objednávok. O všetko sa postará po technickej stránke veľmi dobre vystavaný eshop , čo nám skrátilo čas vybavovania objednávok snáď aj o 70 %. Čo sa minulého roka týka, celkový objem predaja nám medziročne vzrástol približne o 40%.

Aká je vaša mesačná produkcia?

Mesačne vyrobíme približne 8 000 kusov, pričom v súčasnosti si zákazník môže vybrať z 52 druhov produktov. Poslednú kolekciu sme napríklad vyvíjali približne 2 roky. Predaje sú pomerne silne ovplyvnené sezónou a zásadne nevyrábame „na sklad“.

Cez aké kanály predávate svoje produkty? Vieme napríklad, že patríte medzi najpredávanejšie značky na Sashe.sk.

Máme eshop a aj jeden kamenný obchodík v Brezne, ktorý ale nepovažujeme za veľký predajný kanál. Predávame aj v rôznych malých BIO obchodoch po celom Slovensku. V máji 2018 sme začali predávať prostredníctvom predajnej siete drogérií DM drogerie markt.

zdroj: PS Digital

To je veľký krok pre malé podnikateľa. Aké boli začiatky vašej spolupráce?

Manžel Robert: Ten nábeh bol nakoniec veľmi plynulý, žiadny skok zo dňa a deň a zrazu dvojnásobná výroba. Ešte to vlastne nie je ani rok a hoci sa to od mája minulého roka rozbiehalo pomaličky, po Vianociach je to už veľmi stabilné. Už vidíme dokonca aj podiel na číslach, takže nakoniec sme radi, že sme do toho išli. Hneď na začiatku sme si totiž dali len dve základné pravidlá. Jedno bolo, že neberieme žiadnych spoločníkov a nepožičiavame si peniaze. Od druhého pravidla sme časom upustili (smiech).

Čo vás k tomu viedlo?

Požičali sme si na stroj, ktorý sme chceli kúpiť, aby sme skvalitnili našu výrobu, ale stále sa to snažíme robiť takým spôsobom, aby sme všetko mali totálne pod kontrolou. Nepotrebujeme radikálne rásť, radšej zdravo financujeme a nerobíme si veľké plány. Veľmi nám pomohol úver napríklad v časoch, keď sme potrebovali investovať do nových balení a z hliníkových sme prechádzali na prijateľnejší materiál. Bola to obrovská investícia.

Dozvedeli sme sa už veľmi veľa. Poďme si však ale vaše rozprávanie uzavrieť otázkou, aké máte plány do budúcnosti?

Pravdou je, že my veľmi neplánujeme a ani na začiatku sme nemali extra vízie. Jediný cieľ, ktorý máme, je zachovať si kvalitu, lásku k práci, vyvíjať nové produkty, objavovať, experimentovať.

Článok bol vytvorený v spolupráci s Tatra bankou.

Najnovšie video