PRIESKUM: Takmer polovica Slovákov neplánuje vianočné nákupy, nemôže si ich dovoliť
- Až 43% respondentov v prieskume KPMG uviedlo, že im pandémia ovplyvnila príjem a nakupujú len potrebné veci
- Kto chce nakupovať darčeky, pravdepodobne tak urobí online
- Nákupné centrá a prechádzky v nich Slovákom vôbec nechýbajú
- Až 43% respondentov v prieskume KPMG uviedlo, že im pandémia ovplyvnila príjem a nakupujú len potrebné veci
- Kto chce nakupovať darčeky, pravdepodobne tak urobí online
- Nákupné centrá a prechádzky v nich Slovákom vôbec nechýbajú
Tento rok budeme nakupovať vianočné darčeky najmä online. Väčšine Slovákov to vyhovuje, iba tretine z nás prechádzky po obchodoch. Takmer polovica Slovákov však na darčeky ani nemyslí,
Bitka o „vianočného“ zákazníka sa zrejme tento rok bude viesť na internete. Ako vyplýva z prieskumu spoločnosti KPMG, ktorý skúmal, ako sa zmenili potreby a očakávania zákazníkov, dôvodom je bezpečnosť. Tá patrí medzi top tri kritériá, ktoré zákazníci zvažujú pri rozhodovaní, kde nakúpia.
Obchody sú už dávno out
Okrem bezpečnosti je to aj dôvera v značku a tiež zákaznícka skúsenosť. Podľa prieskumu pritom zákazníkom nechýba nakupovanie vo veľkých obchodných centrách či supermarketoch. Len jeden z troch respondentov pociťuje nedostatok tradičného nakupovania v obchodoch tak, ako sme boli zvyknutí pred vypuknutím pandémie.
Odborníci sa zhodujú, že aktuálna situácia je príležitosťou pre obchodníkov s pokročilými online a digitálnymi schopnosťami. Online obchodníci však boli preferovanou voľbou už pred pandémiou.
„Je zrejmé, že zo súčasnej situácie budú profitovať najmä online hráči, ktorí majú zabehnutý e-shop. Nemusia to však byť nevyhnutne predajcovia s najväčším podielom na trhu či najširšou ponukou, dôraz je kladený skôr na funkčnú logistiku a prácu na zákazníckej skúsenosti. Práve zážitok z nákupu môže byť pre zákazníka dôvod, prečo u obchodníka nakúpi opakovane,“ uviedla partnerka a sektorová líderka pre sektor maloobchod KPMG na Slovensku Ivana Mazániková.
Tento rok si nedoprajeme
Veľký otáznik tento rok podľa KPMG visí nad tým, koľko finančných prostriedkov budú mať spotrebitelia v predvianočnom období k dispozícii. Do značnej miery to závisí od toho, či im pre pandémiu vypadol príjem. Podľa prieskumu má totiž 43 % zákazníkov aktuálne finančné ťažkosti a stráži si svoje výdavky. Nakupujú len nevyhnutné veci a skôr si budú sporiť, ako bezhlavo míňať.
KPMG je globálna sieť firiem poskytujúcich služby v oblasti auditu, daní a poradenstva. Pôsobí v 147 krajinách a jej členské firmy zamestnávajú vyše 219 000 ľudí. Na Slovensku pôsobí KMPG od roku 1991.
Zdroj: SITA