Prvé kusy „stružlíkali“ v garáži. Dnes vyrábajú Slováci luxusný nábytok, za ktorý dáš aj tisíce

  • Mladí Slováci dokazujú, že remeslo má zlaté dno
  • Rozhodli sa venovať podnikaniu, ktoré si vyžaduje kopec driny
tím Ajnfach
Ajnfach
  • Mladí Slováci dokazujú, že remeslo má zlaté dno
  • Rozhodli sa venovať podnikaniu, ktoré si vyžaduje kopec driny

V dnešnom rýchlo sa meniacom svete je ťažké nájsť produkty, ktoré nielenže spĺňajú naše očakávania, ale aj nás prekvapujú svojou jedinečnou genialitou. Značka Ajnfach však dokázala práve toto – priniesť na trh produkty, ktoré sú nielen jednoduché a funkčné, ale zároveň majú schopnosť prekvapiť a inšpirovať svojich zákazníkov.

Zakladateľmi projektu Ajnfach sú dvaja nadšenci pre drevo. Jedným z nich je Ľudovít Franta, ktorý vlastnil IT spoločnosť zameranú na vývoj webových aplikácií a UX dizajn.

Jeho dnes už kolega Jakub Adásek zase stál za populárnym bistrom OTTO. Po roku a pol sa k nim pridal aj Matej, ktorý taktiež pôsobil v IT sektore.

Aj napriek tomu, že chalani majú veľmi blízko k technológiám, dali prednosť remeselnej výrobe a drevu, ktorého čaro začali podľa ich slov objavovať už v detstve. Už pred založením značky pomáhali kamarátom a známym so zariaďovaním ich kancelárií a radili im pri výbere nábytku a materiálov. Dospelo to až do bodu, kedy sa z ich koníčka stal biznis.

V garáži, kde si mladí Slováci lacným náradím stružlikali prvý nábytok, si napokon otvorili ich prvú dielňu o výmere 70 metrov štvorcových. Práve tu začali pomaly vytvárať reálne kusy nábytku.

Jakub má prácu s drevom aj v rodine, pretože jeho otec vytváral kulisy do filmov a mal doma rôzne náradie. Mnoho vecí tak odkukal a potom skúšal. Ľudovít je, naopak, samouk.

Tím zručných podnikateľov priznáva, že práca s drevom je značne pohodovejšia než tá v IT sfére, a to aj z hľadiska vzťahu so zákazníkom.

„Osobne môžem usúdiť, že tento druh biznisu je priateľskejší a príjemnejší ako biznis v IT. Ide o fyzické produkty, tie si ľudia vážia a vedia si ich predstaviť. Nerobia okolo toho takmer žiadne problémy. I keď nejaká drobnosť sa, samozrejme, vyskytne.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa AjnFach (@ajnfach_woodworks)

Dnes chalani z Ajnfach vyrábajú produkty pre zákazníkov z Rakúska či Nemecka, pričom práve tieto dva trhy považujú za najzaujímavejšie. Nábytok z ich dielne nájdeš napríklad vo Viedni, v butiku takmer na Stefan platzi. 

Priznávajú, že častokrát sa stretávajú s presvedčením ľudí, že všetok nábytok na trhu by mal mať ceny ako v predajniach so švédskym nábytkom.

To, či sú Slováci vo finále ochotní zaplatiť vyššiu sumu za výrobok, podľa nich vždy záleží od konkrétneho zákazníka.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa AjnFach (@ajnfach_woodworks)

„Záleží, v akej príjmovej skupine ľudí sa nachádzate a na koho cielite. Záleží od klienta, ako si váži svoje peniaze, ktoré vloží do nového nábytku. To je podľa mňa skôr o osvete a pochopení kupovanej kvality a hlavne o bývaní v harmonickom a kvalitne zariadenom domove. Slováci častokrát nemajú cit pre dizajn, ale to sa už tiež pomaly zlepšuje.“

Tím Ajnfach sa však príliš nediví, že ľudia pri výbere nábytku pozerajú najmä na peniaze. Konštatujú, že pri cenách, za ktoré si vie človek kúpiť nábytok z reťazca, nejde o až taký značný škrt cez rozpočet, než ako je to v prípade kúpy masívu.

„Hovorí sa, že nie som taký bohatý, aby som si kupoval lacné veci. Na to ľudia prichádzajú. Naša cieľová skupina sú hlavne starší klienti, ktorí už svoje prvé bývanie majú za sebou a už si zariaďujú svoj ozajstný domov na dlhú dobu.“

Hodnotné kúsky

Nie je žiadnym prekvapením, že výroba masívneho nábytku a doplnkov z masívu je drahšia než klasické nábytky z drevotriesky. V Ajnfachu tak platí, že tie najväčšie kúsky bývajú spravidla aj najdrahšie.

Klienti si však priplatia aj za nábytok vyrobený z nadštandardného reziva, prípadne nejakého exotickejšieho dreva, ktoré nebýva ako „skladovka“ u každého predajcu reziva.

„Naša výroba sa zameriava skôr na solitéry, takže tým najdrahším kúskom bol asi stôl, prípadne 17-metrová lavica na sedenie z dubu.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa AjnFach (@ajnfach_woodworks)

Cena výrobkov, ktoré vznikajú v dielni Ajnfach, sa vždy odvíja od konkrétnych, špecifických požiadaviek klientov. Jedálenský stôl vyrobili už za 800 eur, ale aj 1 200 eur. Klasický stôl o veľkosti dvakrát jeden meter stojí 1 500 eur. Ľudovít objasňuje, že veľmi záleží od typu dreva, jeho hrúbky či opracovania.

Dubové komody stoja okolo 1 800 eur, nočné stolíky okolo 400 eur a konferenčné okolo 800 eur. „Často sa však venujeme aj veľmi konkrétnym požiadavkám, kedy chcú klienti naozaj veľmi špecifické parametre.“

V dobe, keď sa výroba stále viac automatizuje a masová produkcia dominuje na trhu, je dôležité uvedomiť si hodnotu tradičných remeselných zručností. Ajnfach nám ukazuje, že ručná výroba nábytku z masívu nie je len o praktickosti a estetike, ale aj o kvalite a trvanlivosti. Ich produkty môžu prežiť nie jednu, ale až tri generácie, stále si zachovávajúc svoju hodnotu.

Je dobré si pripomenúť, že podporovať a uznávať ľudí, ktorí sa rozhodli venovať sa tradičným remeslám a ručnej výrobe je dôležité. Tieto zručnosti a znalosti sú neoceniteľným dedičstvom, ktoré treba zachovať pre budúce generácie. Ajnfach nás inšpiruje k tomu, aby sme si vážili ručne vyrobené produkty a ocenili prácu, ktorá stojí za ich výrobou.

Zdroj: Ajnfach

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá