Rado buduje butikový cykloservis na Devíne: Svojich zákazníkov vnímame ako kamarátov

  • Radoslav Vávra stojí na čele konceptu BikeArt
  • Prácu miluje, k zvereným bicyklom sa správa ako k vlastným
  • Čo hovorí na trendy v cyklistike?
servis bicyklov
Radoslav Vávra, BikeArt Radoslav Vávra/Archív
  • Radoslav Vávra stojí na čele konceptu BikeArt
  • Prácu miluje, k zvereným bicyklom sa správa ako k vlastným
  • Čo hovorí na trendy v cyklistike?

Bol školákom, jazdcom, „servisákom“, technikom na majstrovstvách sveta v triatlone, pôsobil v čestnej stráži prezidentky. Reč je o Radoslavovi Vávrovi, ktorého celý život sprevádza láska k bicyklom. 

Tá vyvrcholila do podoby unikátneho butikového cykla rovno pod Devínskym hradom. Nielenže ho práca v BikeArt baví a je na ňu hrdý, ale pre jeho prístup ho vyhľadávajú klienti až zo zahraničia. Čo hovorí na aktuálne trendy v amatérskej cyklistike a na čo myslieť pred kúpou prvého bicykla? 

Od školáka k triatlonovému technikovi – cyklocesta Radoslava Vávru

„Od malička som veľmi rád jazdil na bicykli. Neskôr, keď som mal 11 rokov, tak sa mi podarilo našetriť šesťtisíc korún a kúpil som si prvý vlastný bicykel. V celom mojom príbehu je práve toto to najdôležitejšie, lebo vďaka tomuto bicyklu robím prácu, ktorú milujem,“ spomína Radoslav Vávra. 

Celé sa to vraj začalo vtedy, keď potreboval po prvý raz vymeniť reťaz. „Šiel som do obchodu, odkiaľ som ho kupoval, vymenili ju ale nesprávne. Veľmi ma to vtedy nahnevalo, tak som sa to doma snažil opraviť sám a práve od toho momentu som sa do toho ‚ponoril‘ takpovediac naplno.“ 

Bicyklovanie usmernilo aj celú jeho kariérnu dráhu až do profesionálnych rozmerov. 

„Prišlo to tak úsmevne – kúpou môjho prvého cestného bicykla. Na jednej z mojich ciest som predbehol skupinku trénujúcich cyklistov a práve oni ma zobrali k sebe do klubu. Takto nejako začala aj moja minikariéra v pretekaní, ktorá trvala osem rokov.“ 

BikeArt
zdroj: Radoslav Vávra/Archív

Technik majstrovstiev sveta v triatlone

Radoslav bol po krátkej kariére v cyklistike taktiež jediným technikom na majstrovstvách sveta v triatlone. Je presvedčený, že v živote si treba dávať tzv. „extrémne vysoké“ ciele a usilovať sa k nim priblížiť.  

„Majstrovstvá sveta som servisoval v jednom roku až dvakrát. Bolo to rozdelené, prvú časť tvorili profíci na tzv. Collins Cup-e, tam je miesto len pre 36 najlepších pretekárov sveta. Spravidla cestujú len s malým tímom, 4 – 5 ľudí ako masér, tréner, výživový poradca, prípadne lekár, teda chýba im práve tá servisná podpora. A tak som im servisoval bicykle,“  vracia sa v spomienkach. 

Podľa neho je  „skutočné skvelé, keď za vami príde po preteku samotná Holly Lawrence, Braden Currie a ostatné mená svetovej špičky top atlétov s neskutočnou fyzickou i psychickou výkonnosťou, ukážu vám medailu a pozvú vás s ich tímom na večeru.Sú to neuveriteľne krásne emócie, tie najkrajšie.“ 

Paradoxom podľa neho bolo, keď opravil problémy trom pretekárom, ktorí následne vyhrali svoje kategórie. „Holly si zlomila prehadzovačku, riešil som novú o tretej ráno. Našťastie poznám skvelých, srdečných ľudí, ktorí mi boli schopní komponent priviezť o piatej ráno. 

Zažil aj množstvo úsmevných chvíľ. „Khalil Binebine prišiel s krivými kotúčmi na brzdách, tak som mu poradil, že by ich mal nosiť v príručnej batožine, lebo pri nakladaní bicyklov do lietadla sa nesprávajú veľmi šetrne. Khalil mi odpovedal, že nerozumie, ako sa to stalo, pretože má vlastné lietadlo a bicykel si do neho tiež dával sám…“

Ako vznikol koncept BikeArt

Vášeň k bicyklom sa postupom času pretavila do krásneho cykloservisu BikeArt na Devíne. Nie je to len obyčajný servis pre bicykle, Radko a jeho tím sa snažia postupne už rok tvoriť komunitu, v ktorej je každý klient výnimočný a svojím spôsobom aj priamo ovplyvňuje ďalšie smerovanie konceptu, ktorý sa nad rámec servisu neustále vyvíja.  

Názov BikeArt bol vytvorený ako metafora hlavných hodnôt servisu.

„Kvalitný servis je pre nás formou úžitkového umenia, ktoré robí radosť všetkým priaznivcom cyklistiky. Dávame do toho celé srdce a to stalo aj hlavným vizuálnym symbolom v logu značky BikeArt. Srdce je vytvorené štylizovanou reťazou, ktorá symbolizuje spájanie radosti z jazdy, kvalitnej starostlivosti a osobného prístupu ku každému zákazníkovi a jeho požiadavkám.“ 

Ani jeden deň v práci tak pre Radka nie je rovnaký a na svoju prácu je hrdý. 

„Stále ma to napĺňa a je skvelé, že nikdy v tom neupadnete do stereotypu, pretože na bicykli sa zakaždým dokáže pokaziť niečo iné. Každý rok sú nové komponenty, kompatibility, takže každý rok prechádzam školeniami, aby som si doplnil znalosti. Snúbi sa tu hrubá sila, ktorú musíte vynaložiť, a veľa malej chirurgickej roboty, takže je to také pekné spojenie dvoch svetov,“ dodáva. 

Najkrajšie je však podľa neho to, keď sa mu pochváli klient, že bicykel je výborne nastavený, a aj vďaka tomu vyhral svoje vysnívané preteky. „To sú pravé emócie, hovorí Radko. 

Zahraničná klientela

Svoju stálu klientelu si cyklo postupne nachádza aj ďaleko za našimi hranicami. Vďaka prístupu v cykloservise dochádzajú klienti nielen z celého Slovenska, ale aj z Viedne či Českej republiky. 

„Klientelu máme pestrú, spravidla ju tvoria cyklo nadšenci a amatérski jazdci z Bratislavy, Žiliny, Rakúska, Čiech. Sme takou peknou križovatkou cyklotrás, tak sa to u nás prirodzene spája. Na Devíne aktuálne vzniká veľa skvelých projektov a my sme radi, že sme akousi súčasťou krásnej mozaiky, ktorá pomáha Devínčanom, a zároveň je tu k dispozícii aj pre rastúci počet návštevníkov tohto výnimočného miesta.“

„Celá táto komunita tak vytvára akúsi identitu nášho ďalšieho smerovania a posúva tento koncept dopredu podľa vlastných predstáv. Taký analógovejší startup, ktorý počúva svojich zákazníkov.“  

„Samozrejme, servisujeme aj bežné bicykle a často je práve s týmto typom bicyklov väčšia zábava, pretože ich vieme za pár eur premeniť na krásne štýlové stroje, ktoré ďalšie roky slúžia ako skvelé presúvadlo po meste,“  vysvetľuje. 

Zákazníci si chodia do BikeArt renovovať aj veteránov.  

„Dnes je v móde jazdiť na skutočných veteránoch, aktuálne sme renovovali na tento účel veterán z roku 1979, ktorého odhadovaná hodnota je 3 500 eur.Takéto skvosty milujeme a taktiež sa im venujeme. Samozrejme, taká renovácia je veľmi zložitý proces, ktorý dokáže trvať mesiace,“ ozrejmil Rado. 

Muž máva
zdroj: Radoslav Vávra/Archív

Osobný prístup ku každému klientovi

Cyklo servisov je v rámci Bratislavy a celého Slovenska mnoho. Dielňa na Devíne si svojich zákazníkov získala práve pre svoj osobný prístup.  

„Naša dielňa nie je veľká. Naopak, je to pekné malé butikové cyklo.Sám som dosť ukecaný, a preto ma veľmi napĺňa, keď príde klient a môžem sa mu venovať. Každý bicykel servisujem s pocitom, akoby bol pre majstra sveta, a to je pre mňa ten správny mindset,“ hovorí Radoslav Vávra. 

Nepáči sa mu, že veľa servisov zoberie klientovi „dvojkolesového miláčika“, posunie ho do skladu s poznámkou, aby prišli o 3 týždne, keď bude opravený.„S niečím takým by som asi nevedel spávať,“ hovorí Radko. Práve preto cykloservis navrhol tak, aby sa tam zákazník cítil veľmi príjemne. 

„Zákazníci sa u nás usadia alebo priamo stoja pri mne a pozerajú mi doslova, ako sa hovorí, ‚na ruky‘ a môžu sa pýtať. Som zástancom toho, že kto sa nepýta, tak sa nič nedozvie, u nás nie je žiadna otázka hlúpa, práve naopak. Práve takouto edukáciou z našej strany podporujeme, aby boli klienti spokojní ako pri jazde, tak aj celkovo s cyklistikou,“ opisuje fungovanie BikeArt. 

Nevšedným prístupom, v dobrom slova zmysle, sa Radko snaží podporiť budovanie komunity spokojných cyklistov, edukovať, prehlbovať vzťah k športu a taktiež narúšať stereotypy v cyklistike. 

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Příspěvek sdílený BikeArt (@bikeart.sk)

Vybudovali si vlastnú komunitu

„Pracujeme na postupnom vytváraní komunity, klienti s nami zdieľajú zážitky z pretekov, na ktoré sa chystajú, posielajú nám foto z ich cyklodovoleniek s počtom najazdených kilometrov. Radíme im s výživou, s tréningom, prípadne odporúčame overených kvalitných odborníkov. Sú to viac kamaráti než len obyčajní zákazníci,“  zamýšľa sa Rado nahlas. 

Za celú svoju kariérnu cyklocestu si môže Rado napočítať viac ako 11 000 odservisovaných bicyklov. Cykloservis však nie je len o opravách, po rokoch práce a skúseností dokáže mnoho klientov stále prekvapiť svojimi požiadavkami alebo príbehmi. 

Rado si spomenul aj na klienta, ktorý má najazdených cez 200-tisíc kilometrov. „Precestoval celú Európu, Áziu, Ameriku, je to ultramaratónec a programátor, za každým škrabancom na bicykli sa skrýva príbeh, ktorý s nami zdieľal. Dokonca sa mi podarilo mať v rukách aj 100-ročný bicykel Peugeot, ktorý som reštauroval.“

Kľúčom je pravidelnosť

Rado Vávra je zástancom správnej pravidelnej starostlivosti, ktorá šetrí starosti a peniaze. Taktiež si podľa neho treba nechať poradiť profesionálne. 

Dostupné rady na rôznych cyklistických fórach podľa neho niekedy píšu aj ľudia, ktorí majú najazdených minimum kilometrov, a teda nie všetky rady musia byť len správne. Za najdôležitejšie však považuje rozhodnúť sa, čo chce vlastne začínajúci cyklista jazdiť. 

„Veľa ľudí si kúpi horský bicykel a zistia, že jazdia len po asfalte. Majú tak zbytočne veľký valivý odpor, úprimne, ani ten bicykel to na tom asfalte nebaví.“ 

Osobitnou témou je podľa Radoslava búranie mýtov, že o bicykle sa netreba starať. Základom je vyznať sa aspoň v základnej údržbe alebo mať dobrého mechanika.

BikeArt
zdroj: Radoslav Vávra/Archív

Klienti podľa Radka robia pri údržbe často základné chyby. „Poznám veľa cyklistov, ktorí si dnes nevedia opraviť ani defekt. Cyklisti často opomínajú základnú starostlivosť, napríklad mazanie reťaze, zmysel ju má mazať len keď je čistá a suchá, avšak veľa ľudí ju len nejako donatiera,“ vysvetľuje.

„Ďalej tiež najhoršie sú oleje v spreji, pri aplikácii na reťaz sa olej dostane aj na kotúčové brzdy, takže potom z toho vzniká kombinácia ‚krásnych‘ pazvukov. Najčastejšie však ľudia zanedbávajú základnú obhliadku, meranie reťaze, opomínajú dobré nastavenie posedu,“ hovorí.

K téme ešte dopĺňa: „Za mňa je to to prvé, nech si každý na začiatku nastaví správne posed. To je základ, ktorý vytvára buď to, že si šťastný z toho bicykla, alebo, naopak, už na ňom nechceš jazdiť, lebo ťa všetko z tej jazdy bolí.“ 

Samostatná kategória je podľa Radka práve reťaz na bicykli. „Spravidla si ju klienti nevedia správne merať. Keď je veľmi vyťahaná, tak to enormne opotrebováva kazetu.Na drahších bicykloch (e-bike a pod.) je možné si behom 4 000 km poškodiť nadmieru opotrebovanou reťazou celý pohon, prevodník i kazetu, a to nie sú lacné záležitosti,“ upozorňuje. 

Ako podľa neho bude vyzerať cyklistika v budúcnosti?

Sám tvrdí, že za posledných desať rokov prešla cyklistika vývojom vo všetkých smeroch. K rozvoju podpore cyklokomunity prispela aj nedávna pandémia, keď vzniklo v priemere až o 30 % viac cyklistov. 

Trendy neobchádzajú ani túto oblasť, medzi tie hlavné Radoslav považuje práve v dnešných časoch bikepacking – nabalíš si bicykel a vyrazíš na kemping –, taktiež populárne zdieľanie výkonov/nevýkonov na sociálnych sieťach cez aplikáciu Strava. 

„No a nezabúdajme na elektrobicykle, okolo ktorých je rozšírených veľa mýtov,“ hovorí Radko.

V prvom rade je potrebné vysvetliť veľmi mylnú predstavu, že tento typ bicyklov je len pre dôchodcov. Určite nie, je možné si vďaka nim krásne užiť výlety a strmšie kopce. Pomáhajú k predĺženiu dojazdu, najmä pre ľudí, ktorí možno nemajú až takú skvelú kondíciu, tak práve toto im pomôže užiť si výlet, hýbať sa bez obmedzení,“ pokračuje.

„Vidím v tom len plusy, nie je to len pre starších ľudí, ktorí vďaka elekrobicyklom dokážu zvládnuť aj náročnejší terén. Je to veľký pomocník. Osobne však klientom stále odporúčam, ak aktuálne nemajú na kvalitný elektrobicykel a uvažujú nad lacnejšou čínskou verziou – na prvý pohľad majú pocit, že ušetrili, avšak je to presný opak, tie nekvalitnejšie sa pokazia a v konečnom dôsledku dávajú viac na servis,“ vysvetľuje.  

Budúcnosť cyklistiky vidí aj v rozvíjajúcej sa technickej stránke, v telemetrii a v samotnom prístupe k práci trénerov s dátami cyklistu. Sám hodnotí, že dnes ťa už vie celkom kvalitne trénovať garmin (cyklopočítač), čo bolo kedysi takmer ako sci-fi. 

„Máme synchronizované riadenia, elektronické sady, ktoré vieme programovať. Blížime sa do bodu, kde sa kladie veľký dôraz na telemetriu, pri pretekároch už môžeme vidieť snímače na brzdách. Krásne sa dá po pretekoch vidieť, ako tlačili na brzdu, aký tlak v percentách vyvinuli,“  teší sa zo zariadení Rado. 

Ako sa to podľa jeho slov podarí časom poprepájať so softvérom, ktorý to dokáže spracovať, vyhodnotiť, tak „výsledkom bude odporúčanie, v ktorom úseku mal pretekár ako brzdiť, tak aby mal lepší čas v cieľovej rovinke, teda kde na brzdách cyklista stráca, a paradoxne, kde získava.“  

Cykloservis na Devíne sa teší stálej klientele, jeho zakladateľ chce do budúcna pokračovať v tom, čo ho baví, neznižovať kvalitu, viac tvoriť a prepájať komunitu, pomáhať klientom v bezstarostnej jazde, v dosahovaní cieľov v pretekaní a zároveň mať tak čo najkrajšie zážitky z bicyklovania a súbežne aj zo života. 

A čo by odkázal čitateľom na záver? „Asi celkovo, aby mali ľudia hlavne radi sami seba a tiež tak trošku tie svoje bicykle a starali sa o nich. K tomu pridajte ešte vzájomnú ohľaduplnosť na cestách a radosť zo života. To je celé. Tak ako povedal Einstein: Život je ako jazda na bicykli. Na udržanie rovnováhy sa musíte neustále pohybovať.“ 

Zdroj: BikeArt

Najnovšie videá

Trendové videá