Revolúcia v lietaní: Vedci predstavili novinku, ktorá od základu zmení celý priemysel

  • Tím vedcov z Oxfordskej univerzity vyvinul nové uhlíkovo neutrálne palivo pre prúdové motory, ktoré využíva oxid uhličitý
  • Vedci úspešne konvertovali plyn CO2 priamo na prúdové palivo pomocou lacného katalyzátora na báze železa
  • Podobné pokusy prebehli už v minulosti ale kvôli zložitosti procesov a ich vysokej cene neboli úspešné
  • Nový proces je ekonomickejší a lepší pre životné prostredie. Palivo by mohlo dosiahnuť cien bežných palív
Lietadlo
Unsplash/yousef alfuhigi/ Sacha Verheij
  • Tím vedcov z Oxfordskej univerzity vyvinul nové uhlíkovo neutrálne palivo pre prúdové motory, ktoré využíva oxid uhličitý
  • Vedci úspešne konvertovali plyn CO2 priamo na prúdové palivo pomocou lacného katalyzátora na báze železa
  • Podobné pokusy prebehli už v minulosti ale kvôli zložitosti procesov a ich vysokej cene neboli úspešné
  • Nový proces je ekonomickejší a lepší pre životné prostredie. Palivo by mohlo dosiahnuť cien bežných palív

Tím vedcov z Oxfordskej univerzity vyvinul nové uhlíkovo neutrálne palivo pre prúdové motory, ktoré využíva oxid uhličitý. Ľudia by tak mohli využíval letecké spojenia po celom svete bez výčitiek svedomia z veľkej uhlíkovej stopy. Letectvo dlhodobo patrí k najväčším znečisťovateľom CO2, mnohí ľudia práve kvôli tomu uprednostňujú prepravu vlakmi.

Nočné vlaky budú konkurovať lietadlám. Onedlho spoja 13 európskych metropol a pomôžu klíme

Pokusy sa objavili už v minulosti

Za úspechom stojím tím Oxford Chemistry, ktorý svoje poznatky uverejnil v odbornom periodiku Nature. Chemici Benzhen Yao a Tiancun Xiao, vedený profesorom chémie Petrom Edwardsom, úspešne konvertovali plyn CO2 priamo na prúdové palivo pomocou lacného katalyzátora na báze železa.

Pokusy obohatiť palivo o oxid uhličitý sa vyskytli už v minulosti. Problémom boli komplikované procesy a veľké náklady na chemikálie. Novo vyvinutá metóda by cenou potenciálne mohla konkurovať bežným leteckým palivám, ktoré po sebe zanechávajú veľkú uhlíkovú stopu.  

zdroj: pixabay/Free-Photos

„Ako si viete predstaviť, sme skutočne nadšení týmito výsledkami a ich vplyvom na udržateľné letecké palivo,“ uviedol pre Forbes vedec Benzhen Yao. „Pod tlakom zmeny podnebia náš objav významne prispeje k celosvetovo udržateľným procesom výroby paliva.“

Nový proces je ekonomickejší a lepší pre životné prostredie 

Tím sa venuje skúmaniu tejto problematiky už viac ako desať rokov, no až teraz im podarilo tento prelomový objav pretaviť do reality. Metóda spočíva v použití CO2 zachyteného zo vzduchu, ktorý sa pomocou vodíka (H2) premieňa pomocou procesu nazývaného hydrogenácia a katalyzátor vyrobený zo zlúčeniny železa, mangánu a draslíka za vzniku špecifických uhľovodíkov. Yao pre Forbes uviedol, že nový proces je „ekonomickejší a prijateľnejší pre životné prostredie“ v porovnaní s nepriamymi metódami, ako je konverzia CO2 na metanol a potom na prúdové palivo.

„Menší počet procesov nevyhnutne vedie k vyššej účinnosti a nižším nákladom,“ dodal Yao a vysvetlil, že použité zlúčeniny železa boli oveľa lacnejšie ako zlúčeniny kobaltu použité v iných procesoch.

Vyrobené palivo je funkčne identické s palivami, ktoré sa v súčasnosti používajú v leteckom priemysle. „Veríme, že budúcnosť udržateľného leteckého paliva založeného na opätovnom použití CO2 je teraz veľmi jasná,“ dodal.

Letecký priemysel je dočasne obmedzený kvôli pandémii koronavírusu. Až 90 percent letov je obmedzených, čo pomohlo k zníženiu emisií CO2. Vedci sa však zhodujú, že to bude mať len minimálny vplyv na klimatickú krízu a takéto obmedzenie by muselo byť dlhodobé aby to malo výrazný efekt.

Zdroje: Forbes, Independent

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech