Roman Kukumberg ml.: Online hejty môžu ublížiť viac ako tvrdý bodyček

Roman Kukumberg mladší je talentovaný slovenský hokejista a syn známeho reprezentanta Romana Kukumberga. V rozhovore otvorene hovorí nielen o hokeji, ale aj o hejtoch, s ktorými sa ako mladý hráč pravidelne stretáva. Na akú radu svojho otca nikdy nezabudne?
Pamätáš si na svoje hokejové začiatky?
Začalo sa to v Rusku, môj otec tam vtedy hrával. Mal som tri roky, keď som sa prvýkrát postavil na korčule. Veľa si z toho obdobia nepamätám, ale viem, že hokej ma okamžite chytil za srdce. Keď sme sa vrátili na Slovensko, pokračoval som v mládežníckych kategóriách Slovana. V 17-tich som prvýkrát nastúpil za seniorov, potom som si na rok skúsil Kanadu a teraz som opäť doma, v Slovane.
Aké to je niesť priezvisko Kukumberg? Vnímaš to ako výhodu alebo tlak?
Určite oboje. Otec mi dáva výborné rady, ale priezvisko Kukumberg znamená aj väčšie očakávania. Uvedomujem si to, a snažím sa to brať skôr ako motiváciu než ako tlak.
Patríš k novej hokejovej generácii, ktorá vyrastala so smartfónmi a sociálnymi sieťami. Ovplyvňuje ťa to nejako?
Keď prídem na štadión, telefón ide bokom – sústredím sa na tréning či zápas. Keď potom prídem domov a mám čas, chytím mobil, niekomu zavolám alebo si píšem s kamošmi. Proste taký prirodzený balans.
Ako vlastne vnímaš sociálne siete?
Ich výhodou je, že si môžeme vybudovať vlastnú značku, ľudia nás sledujú, a to nám môže pomôcť v kariére, či nám priniesť rôzne spolupráce. Nevýhoda je, ak sa tímu nedarí – veľmi ľahko natrafíš na hejty či nepríjemné komentáre. Môže to podkopať psychiku. Vidím v tom však veľké pozitívum aj pre tímy, ktoré vedia vďaka sociálnym sieťam skvelo pracovať so svojimi fanúšikmi.
Keď sa do teba pustia hejteri – ako to zvládaš?
Zväčša to čakám, že raz za čas príde niekto, kto si potrebuje vyliať emócie. Snažím sa to neriešiť, neprilievať olej do ohňa a ísť ďalej. Niekedy to ľudia píšu v zápale hnevu, keď pozerajú zápas. Človek musí byť v online priestore ostražitý, no nemôže sa mu to dostať pod kožu.
Mentálna odolnosť je dnes dôležitá téma. Ako sa s tým vyrovnávajú mladí hráči?
Ja osobne som mentálneho kouča nikdy nemal, ale povedal by som, že treba byť pripravený na všetko, nič nepodceniť a nečakať, že všetci budú vždy spokojní s tvojou hrou. Tiež netreba panikáriť, keď hráš menej. Je dôležité vydržať, trénovať naplno a počkať na svoju šancu.
Ako sa dnešná príprava mladých hráčov líši od čias tvojho otca?
Tá generácia bola asi celkom iná, vtedy sa riešili úplne iné veci. Dnes napríklad na mládežníckych majstrovstvách IIHF už povinne absolvujeme prednášky o integrite a na každom kroku sú QR kódy, prostredníctvom ktorých môžeme nahlásiť problémy, napríklad aj s hejtmi. Dnes sa všetko rieši otvorenejšie a do detailov, aby sme vedeli, čo môžeme na sociálnych sieťach očakávať a ako na to reagovať. V otcovej dobe to neexistovalo.
Nedávno si účinkoval v reklame Orangeu na Online ochranu. Aká to bola skúsenosť?
Páčilo sa mi, ako sa tam prepojil môj svet – hokej – s témou digitálnej bezpečnosti. Dnes mnohí žijeme veľkú časť dňa online, a mňa bavila myšlienka „obrany domácich“ nielen fyzicky, ale aj v digitálnom prostredí. V reklame som tak mal možnosť ukázať, že rovnako ako v hokeji, potrebuješ dobrú obranu proti nástrahám online sveta.
Máš mladšieho brata. Si preňho viac ochranca alebo parťák?
Z každého trochu. Usmerňujem ho, aby nevymýšľal hlúposti, no zároveň si spolu radi aj zasrandujeme. Občas je medzi nami cítiť ten šesťročný rozdiel, no teším sa, keď bude starší a budeme sa baviť aj o vážnejších veciach.
Keď už sme spomenuli digitálnu bezpečnosť – je niečo konkrétne, na čo ho v online priestore upozorňuješ?
Vysvetľujem mu, že by mal rozlišovať, čo patrí len jemu a čo je v pohode ukázať svetu. Na sociálnych sieťach je veľa cudzích ľudí, netreba sa s nimi deliť o všetko. Nájsť si ten balans je podľa mňa kľúčové.
Väčšina mladých trávi kopu času online. Čo by si im odporučil?
Určite by som im odporučil, aby občas vypli telefón a vybehli von s kamošmi niečo podniknúť, zahrať si futbal, ísť na vzduch. Toto sú aktivity, z ktorých má potom mladý človek reálne spomienky a zážitky, nie z tých hodín scrollovania. Netreba byť stále zavretý doma, pozerať do displeja. Treba si užívať reálny život aj mimo online sveta.
Čo najdôležitejšie ťa naučil hokej?
Hlavne disciplínu, tá je najdôležitejšia. Udržuje štandard, keď stratíš motiváciu. Keď to ide ťažšie, človek častokrát stráca motiváciu a nemá chuť niečo robiť. Vtedy príde na rad disciplína, ktorá udržuje ten štandard, aby bol výkon, ako má byť.
Čo si na otcovi najviac vážiš a ako ťa ovplyvnil?
Otec a celá rodina mi dávajú obrovskú podporu, sledujú každý môj zápas. Odmalička som ho videl hrať, prežíval som s ním ten život hokejistu, čo ma motivovalo vydať sa rovnakou cestou. Pre mňa sú mnohé situácie nové, no on si tým už prešiel a vie mi skvelo poradiť. Často mi hovorí, že hokej mám robiť pre radosť. Aj keď sa začnete brať príliš vážne, je fajn spomenúť si, prečo ste ten šport milovali odmalička. Je to krásna robota a treba si to aj užívať.
Ovplyvňujú podľa teba technológie aj hokejové prostredie?
Výrazne. V zahraničí každý tím využíva technológie, robia videá, analýzy, a to všetko pomáha hráčom rásť. Tiež používajú sociálne siete pre budovanie základne fanúšikov. Aj u nás v Slovane využívame digitálne technológie – od tímových skupín na WhatsAppe až po detailné video analýzy zápasov. Je to praktické a šetrí to čas, bez toho by to dnes asi išlo ťažšie.
Digitálna bezpečnosť aj podpora mladých hokejových talentov sú oblasti, ktorým sa Orange venuje dlhodobo. Novou iniciatívou, ktorá tieto témy prepája, je For Good Connections (v preklade Pre dobré spojenia), ktorú skupina Orange prináša vo viac ako 20 krajinách, v ktorých pôsobí. V jej duchu bol Orange aj hlavným partnerom Orange Mládežníckych majstrovstiev Slovenska 2025, ktoré sa konali začiatkom apríla v Regionálnej hokejovej akadémii v Trenčíne.
„Podpora mladej generácie hokejistov je jedným z pilierov nášho dlhoročného partnerstva so slovenským hokejom. Zároveň vidíme veľký zmysel v tom, že popri športe prinášame mladým ľuďom aj poznatky z oblasti digitálnej bezpečnosti a budovania mentálnej odolnosti – na ľade aj mimo neho. Práve to je cieľ platformy For Good Connections,“ hovorí Tomáš Palovský, riaditeľ komunikácie a značky spoločnosti Orange Slovensko.