Rozbehnúť na Slovensku biznis je bolesť. 5 najčastejších chýb, ktoré zničia tvoj podnik skôr, než začneš

  • Niekoľko bodov, ktoré by si si mal ako začínajúci podnikateľ premyslieť
  • Na účtovníctvo sú účtovníčky. A nová kancelária ti zisk neprinesie, peniaze do reklamy áno
  • Zopár informácii, ktoré ti môžu pomôcť pri rozbiehaní biznisu
biznis podnikani
Unsplash/Dylan Gillis, Austin Distel
  • Niekoľko bodov, ktoré by si si mal ako začínajúci podnikateľ premyslieť
  • Na účtovníctvo sú účtovníčky. A nová kancelária ti zisk neprinesie, peniaze do reklamy áno
  • Zopár informácii, ktoré ti môžu pomôcť pri rozbiehaní biznisu

Byť sám sebe pánom. To je predstava a sen mnohých. No keby to bolo až také jednoduché, svoju úspešnú firmu by mal snáď každý. Niektorí sa do toho pustili a uspeli, ale nájde sa aj niekoľko takých, ktorí dlho nevydržali či ani nestihli poriadne s podnikaním začať.

Každý prípad je v niečom individuálny a každé odvetvie v niečom špecifické. Existuje ale niekoľko všeobecných rád, ktorých dodržanie, respektíve nedodržiavanie sa skôr či neskôr prejaví v snáď každom rozbiehajúcom biznise.

zdroj: Unsplash

1. Výber správneho podnikania a prieskum trhu

Najväčšia dilema každého, kto chce podnikať – v čom budem podnikať? A presne táto otázka sa zobrazuje aj na všetkých prvých miestach, v čom podľa odborníkov a skúsených podnikateľov robia začínajúci podnikatelia chybu.

Treba si premyslieť, či predmet, v ktorom sa chystám podnikať, má medzi ľuďmi potenciál a uživí ma. Spraviť si akýsi prieskum trhu. Pozrieť, čo úspešne letí (treba myslieť z dlhodobejšieho hľadiska) alebo nájsť nezaplnenú medzeru, niečo, čo tu chýba, a po čom by sa niekoľko ľudí určite pozrelo a zaplatilo.

Ako sa z bratislavského bistra stal absolútny lovebrand s názvom Fusakle. Príbeh, ktorého začiatky neboli vôbec jednoduché

A hlavne, ako aj veľa úspešných podnikateľov v rozhovoroch pre Startitup odporúča: podnikaj v niečom, čo ťa baví, čomu sa venuješ a k čomu máš vzťah. Ideálne je, keď sa váš koníček stane vašim podnikaním. Aj ja túto robotu čo robím, keby ma to nebavilo, tak by som to v živote ďalej nerobil. Som tu predsa nonstop a stále sa skúšam vylepšovať, hľadať nové technológie,“ vysvetlil napríklad v rozhovore pre Startitup podnikateľ Emil Jelínek, ktorý na Kysuciach vybudoval najväčšie, a dodáme aj úspešné, heligonkárske centrum na Slovensku.

Čo tým chcel zjednodušene odkázať, že len ak ťa niečo baví, tak budeš tomu vedieť venovať potrebný čas a energiu. Nevzdáš to ani vo chvíľkach, kedy by sa iní otočili a zvolili možnosť prestať a skončiť.

Motivačný citát
zdroj: Unsplash/Olena Sergienko

2 . Priprav sa niečo obetovať

Rozbehnúť biznis a začať podnikať si vyžaduje kus práce, veľa času a energie. Niektoré aktivity, ako napríklad pravidelné pivko či posedenie s priateľmi, ale dokonca aj vlastná rodina, zrejme budú musieť ísť občas na druhú koľaj. Neostane ti pre nich toľko voľného priestoru ako predtým.

Mnohí motivátori zdôrazňujú, že ťa daná vec musí priam zapáliť. Musíš ňou takmer žiť, neprestávať na ňu myslieť a v podvedomí riešiť. Ak niečo také vôbec nepociťuješ a začínajúci biznis berieš skôr ako životnú bokovku, ktorú riešiš pomimo, je pravdepodobné, že ňou pre teba v tom živote aj naďalej ostane a nikam sa vážne neposunie.

Práve strata voľného času a obzvlášť menej času s rodinou, ako ju to následne ovplyvnilo, je niečo, na čo spomínali aj viacerí respondenti, ktorých sme v Startitup spovedali. „Tento risk nám rodiny schválili. Keby som bojoval aj doma, kde by mi napríklad vyčítali, že nezarábaš… tak by sa to nepodarilo. Podpora najbližších bola na začiatku tiež veľmi dôležitá,“ spomínali v rozhovore Startitup na svoje neľahké začiatky zakladatelia knižného vydavateľstva Absynt.

zdroj: Unsplash/ Hunters Race

3. Nerobiť všetko sám

Ďalšou z chýb začínajúcich podnikateľov, na ktorej sa zhodnú viacerí odborníci a podnikateľské príručky, je, že chceš všetko robiť sám. Tým pádom sa musíš zamerať a na študovať mnohé veci, ktoré ťa budú stáť ďalší potrebný čas a ďalšiu potrebnú energiu.

Zapamätaj si, že nebudeš úspešný/á, ak sa budeš tlačiť do aktivít, ktoré ti nejdú alebo ktoré sú ti proti srsti. Ak si napríklad veľmi dobrý/á vo vymýšľaní nových nápadov, no nevieš predávať, musíš nájsť obchodníka, ktorý ti túto medzeru pomôže vyplniť,“ vysvetľuje dobre túto bežnú chybu začínajúcich podnikateľov portál podnikatje.sk. Chceš sa teda popri rozbiehaní biznisu napríklad sám učiť celé účtovníctvo alebo sa obrátiš na účtovníčku?

zdroj: Unsplash/Scott Graham

Niektoré stránky argumentujú pri tomto bode aj vedeckým výskumom. Vedel si, že robenie a sústredenie sa na viacero vecí môže ľahko zvýšiť tvoj stres a dosiahnuť až o polovicu menšiu efektivitu? Tak teraz už to vieš.

4. Rozumne sledovať financie

Jednou z vecí, ktorú treba pri podnikaní sledovať, sú financie – veď predsa o nich, alebo z veľkej časti o nich, pri podnikaní ide. Tu môžeme naraziť na dva opačné príklady, ktoré robia chybu. Jedni utrácajú až príliš. Druhí primálo.

Treba sledovať a premyslieť, do čoho tvoje peniaze idú, či to je potrebné a nebolo by efektívnejšie ich využiť nejako inak.

zdroj: Unsplash/Kelly Sikkema

Niektorí začínajúci biznismeni si hneď na začiatku prenajmú drahšiu kanceláriu, kúpia nový, kvalitný počítač s novým softwarom, auto či dokonca najmú hneď niekoľko ľudí, aj keď ešte poriadne nevedia, ako ich využiť. Ide o zbytočné plytvanie peňazí a krok k fiasku.

Mnohé z týchto peňazí by sa dali pre rozbehnutie firmy investovať racionálnejšie. Ako? O tom si povieme v poslednom bode.

Rýchlokurz živností: Ako si založiť vlastný biznis a zarábať? Tu sú užitočné triky

5. Podcenenie marketingu a značky

Bod, v ktorom sa taktiež zhodujú azda všetci poradcovia, odborníci a začínajúce príručky. „Bojíš sa marketingu, podceňuješ reklamu, šetríš na tom najnesprávnejšom mieste,“ to sú doslova titulky mnohých prác, ktoré nájdete aj na internete či v knižkách o biznise.

Reklama je podľa prieskumov jednou z vecí, na ktorej sa mladí podnikatelia najčastejšie snažia šetriť. Niektorí doslova radšej investujú do vybavenia svojej novej kancelárie než marketingu. Ako sa ale o tebe, tvojej značke majú ľudia a trh dozvedieť? Nepodceňuj to.

Dnes je pritom vďaka internetu more dostupných možností, ako a kde si reklamu robiť – Google, sociálne siete ako Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, blogy až po dnes už klasické reklamy v tradičných médiách. Ostať ticho v tomto búrlivom mori môže znamenať predčasný koniec. A potom ti je nová kancelária už na nič.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK