Rýchlokurz živností: Ako si založiť vlastný biznis a zarábať? Tu sú užitočné triky

  • Živnosti sú čoraz populárnejšie, na Slovensku slúžia aj ako alternatíva k TPP v bežnom zamestnaní
  • Slovensko je k živnostníkom čoraz ústretovejšie. Živnosť je možné založiť aj zadarmo, vrátane živnostenského účtu
  • Pri podnikaní sú najťažšie začiatky, biznis naberá na obrátkach až po prvých zákazníkoch
tatrabanka
minv.sk/Startitup
  • Živnosti sú čoraz populárnejšie, na Slovensku slúžia aj ako alternatíva k TPP v bežnom zamestnaní
  • Slovensko je k živnostníkom čoraz ústretovejšie. Živnosť je možné založiť aj zadarmo, vrátane živnostenského účtu
  • Pri podnikaní sú najťažšie začiatky, biznis naberá na obrátkach až po prvých zákazníkoch

Živnosť je na Slovensku čoraz populárnejšia nielen kvôli zvyšujúcemu sa množstvu podnikateľov, ale aj vďaka tomu, že slúži ako zaujímavá alternatíva k trvalému pracovnému pomeru v bežnom  zamestnaní.

Zakladanie živnosti, danenie a iné sféry slobodného podnikania sú však pre mnohých chaotické. V spolupráci s odborníkmi sme sa preto pozreli na to, ako si živnosť založiť, čo určite nevynechať a ako úspešne rozbehnúť biznis získaním prvých zákazníkov.

Chcem podnikať: Ako si založiť živnosť?

Živnosť si môže založiť každý občan EÚ, ktorý dovŕši 18 rokov, je bezúhonný a spôsobilý na právne úkony. V prvom rade si treba určiť obchodné meno, lokalitu a vybrať si jednu alebo viacero z desiatok možných predmetov podnikania.

Na rôzne predmety podnikania sa viažu rôzne živnosti. Najjednoduchšia je voľná živnosť (môže ju robiť ktokoľvek), potom nasleduje remeselná živnosť (schopnosti treba dokladovať výučným listom) a viazaná živnosť (upravuje ich zákon, ktorý zvyčajne vyžaduje vysokú školu). To, do ktorej živnosti ktorá oblasť patrí, upravuje každý rok Ministerstvo vnútra.

Živnosť je možné založiť osobne na jednotnom kontaktnom mieste (5 € za voľnú živnosť, 15 € za ostatné), elektronicky cez slovensko.sk alebo prostredníctvom komerčných sprostredkovateľov.

V skratke podľa Jána Svočáka z Bright Ideas: Ako si založiť živnosť?
  • najprv si premyslieť obchodné meno, miesto a predmet podnikania
  • zistiť, či potrebujem voľnú, remeselnú alebo viazanú živnosť
  • vyplniť žiadosť, ktorú treba podať na živnostenský register – osobne na jednotnom kontaktnom mieste (5 € až 15 €), elektronicky cez slovensko.sk (zadarmo) alebo cez komerčných sprostredkovateľov

Po doručení živnostenského registru je dôležité zapísať sa na portáli Finančnej správy a nastaviť si elektronickú komunikáciu. Daňový úrad ti následne pridelí IČO a DIČ a v prípade platby dane z pridanej hodnoty aj IČ DPH.

>> Viac informácií o založení živnosti hovorí Ján Svočák, konateľ spoločnosti Bright Ideas, ktorá sa venuje zakladaniu živnosti a pomoci ľuďom.

 

Prehľad o príjmoch a výdavkoch: Kam posielať peniaze?

Živnostník podľa zákona síce účet mať nemusí a fungovať môže aj v hotovosti alebo cez osobný účet – dôrazne však odporúčame zriadenie živnostenského účtu, separátneho od osobných financií.

Účty na podnikanie sú zvyčajne notoricky drahšie, s výnimkou Živnostenského účtu od Tatra banky, ktorý je úplne zadarmo, pokiaľ má účet mesačný obrat aspoň 500 €, čo je veľmi ľahko dosiahnuteľná méta pre akéhokoľvek živnostníka. Prvý rok je navyše zadarmo.

Tatra banka myslela na všetko, Živnostenský účet prichádza s prehľadom o príjmoch či výdavkoch a jeho hlavným cieľom je bezstarostný platobný styk s obchodnými partnermi. Peniaze sú vždy po ruke vďaka prepracovanej mobilnej aplikácii či neobmedzeným výberom z bankomatov.

Slováci využívajú Živnostenský účet od Tatra banky najmä vďaka možnosti plánovania. Vďaka využívaniu Živnostenského účtu môžeš dostať napríklad predschválenú ponuku na financovanie vo forme úveru alebo kreditnej karty, čo Tatra banka živnostníkom s paušálnymi výdavkami poskytuje ako jediná na Slovensku.

Z nuly na sto: Ako naceniť svoje služby?

Podľa Petra Krišťáka, partnera v spoločnosti Pricewise, ktorá podnikateľom pomáha zvyšovať tržby, sú kľúčové 3C – cost, competition a customer, teda koľko stojí výroba, koľko si pýta konkurencia a koľko je zákazník ochotný zaplatiť.

Začiatky sú náročné, Krišťák odporúča ísť s cenou nižšie, aby živnostník získal prvé zákazky, referencie a hodnotenia a nebol len kvapkou v mori. „Postupne, ako človek získava brand, získa meno, tak si môže dovoliť postupne pýtať vyššie a vyššie sadzby.

Existuje však cenový strop, pre niektorých ľudí je cena najvyššou prioritou. Pri bohatších zákazníkoch by však bola škoda pýtať si menej peňazí, Krišťák preto navrhuje viacero produktových balíčkov. Zákazníci s väčším rozpočtom si tak môžu dokúpiť služby navyše.

Ponúkať tú istú službu alebo produkt za rozličné ceny je cesta do pekla – zákazníci medzi sebou komunikujú a v dobe online recenzií môže tvoj brand nekalými praktikami veľmi utrpieť.

V skratke podľa Petra Krišťáka z Pricewise: Ako naceniť svoje služby?
  • cena produktu závisí od ceny výroby, nacenenia konkurencie a vnímania zákazníka
  • zo začiatku sa odporúča ísť s cenou nižšie, aby sa prilákali prví zákazníci
  • za rovnaký produkt by sa rôznym zákazníkom nemali účtovať rôzne ceny, radšej pripraviť odlišné produkty

>> Viac informácií o správnom naceňovaní hovorí Peter Krišťák z Pricewise.

Prvé peniaze: Ako získať prvých zákazníkov?

Najväčším trendom je online, tvrdí zakladateľ remeselníckej platformy Wilio Martin Winkler. V získavaní prvých zákazníkov sa zhoduje s Petrom Krišťákom z Pricewise, zo začiatku treba ísť s cenou nižšie a získať prvé zákazky, z ktorých vyplynú užitočné a pozitívne referencie.

Každý, keď dnes hľadá akúkoľvek službu či produkt, sleduje hodnotenia a skúsenosti. Predajcovia bez recenzií pritom pôsobia príliš nedôveryhodne a neskúsene. Preto je v začiatkoch mimoriadne dôležité vyťažiť zo zákazníkov maximum – poprosiť ich o pozitívnu recenziu, komentár či hodnotenie alebo odporučenie známemu.

Povedomie o značke je možné šíriť aj cez sociálne siete či online platformy ako je práve Wilio. Je to však dvojsečná zbraň, zákazníci totiž šíria nielen pozitívne skúsenosti, ale aj negatívne, na ktoré treba takisto ústretovo reagovať.

V skratke podľa Martina Winklera z Wilio: Ako získať prvých zákazníkov?
  • minimum referencií treba vyvážiť nižšou cenou, značku je možné budovať napríklad na online platformách
  • recenzie, odporúčania či hodnotenia sú v začiatkoch kľúčové, zákazníkov k tomu treba motivovať
  • šíria sa dobré aj zlé skúsenosti – každú prácu treba odviesť na plno a na sťažnosti reagovať ústretovo

>> Viac informácií o získavaní zákazníkov hovorí Martin Winkler z wilio.

Živnosť bez trápenia: Ako to vyriešiť za pár minút?

Živnosť je stále chaotická oblasť, podľa Jána Svočáka z Bright Ideas sa 3 dôležité zákony menili v roku 2019 dokonca až 18-krát.

Tatra banka sa preto spojila so Svočákovou spoločnosťou Bright Ideas a ponúka preplatenie založenia živnosti, vďaka čomu môžu budúci živnostníci ušetriť čas, energiu aj peniaze na administratívnych poplatkoch. K tomu je pribalený užitočný Živnostenský účet, navrhnutý pre maximálnu efektívnosť platobného styku s partnermi.

Ako prvá banka na Slovensku vytvorila ucelený živnostenský ekosystém pre každého začínajúceho podnikateľa a stáva sa tak plnohodnotným partnerom pre podnikavých Slovákov.

V skratke: Živnostníci v Tatra banke
  • zadarmo založenie živnosti prostredníctvom spoločnosti Bright Ideas
  • zadarmo založenie a vedenie Živostenského účtu prvý rok
  • zadarmo vedenie Živnostenského účtu aj nasledujúce roky, ak je bezhotovostný obrat aspoň 500 € mesačne
  • neobmedzený vklad a výber z bankomatov Tatra banky zadarmo
  • neobmedzené množstvo automatických prevodov, e-mailových výpisov či push notifikácií
  • debetná karta Visa Electron + kreditná karta na 6 mesiacov bez poplatkov
  • založenie cez mobilnú aplikáciu ako jediná banka na Slovensku a ďalšie výhody, zisti viac o výhodach pre živnostníkov

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK