Rozlúčka s MIG-29 bude na Záhorí: Naďovho rezortu sme sa opýtali, či „poletia“ na Ukrajinu

  • Na leteckých dňoch SIAF bude aj rozlúčka s našimi lietadlami MIG-29
  • Startitup sa ministerstva obrany pýtal, aký bude osud bojových lietadiel
Mig-29 a Jaroslav Naď
TASR/Pavol Zachar , TASR/Branislav Račko
  • Na leteckých dňoch SIAF bude aj rozlúčka s našimi lietadlami MIG-29
  • Startitup sa ministerstva obrany pýtal, aký bude osud bojových lietadiel

Slovenské bojové lietadlá MIG-29 nedávno zaplnili titulky domácich médií. A to najmä preto, že sa skloňovalo, že by armádne stroje mohol rezort obrany poskytnúť našim východným susedom vo vojne proti Rusku.

Informácie o lietadlách na Ukrajine sa už dokonca objavili v niektorých slovenských médiách, čo Jaroslav Naď neskôr aj poprel. 

„Naše stíhacie lietadlá Mig-29 nie sú na Ukrajine. Ide o nepravdivú info. Sú stále na Sliači. Do konca augusta budú chrániť nás vzdušný priestor, 27. augusta ich uvidíte na SIAF-e, kde sa aj oficiálne rozlúčia,“ avizoval Naď ešte nedávno.

Posledná rozlúčka

Minister v tom čase ešte dodal neurčito, že sa v súčasnosti o osude bojových strojov rokuje s našimi spojencami aj partnermi a žiadny rozhodujúci verdikt o ich budúcnosti ešte nepadol.

Faktom ale je, že síce blízka budúcnosť slovenských MIG-ov je vo hviezdach, práve na leteckých dňoch SIAF by mali dať lietadlá svoje posledné zbohom na verejnej šou.

„Príďte sa rozlúčiť s našimi MIG-29! Na medzinárodných leteckých dňoch poletia pravdepodobne naposledy,“ láka propagačný článok na oficiálnom webe podujatia.

Klasická prehliadka slovenskej domácej techniky sa tak uskutoční tento rok na letisku Kuchyňa v Malackách.

„Jedenáste Medzinárodné letecké dni SIAF teda okrem zahraničnej i domácej vojenskej a civilnej leteckej techniky, dychberúcej skupinovej či sólo akrobacie a bohatého sprievodného programu prinesú aj prezentáciu techniky Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Jedným z najvýznamnejších bodov ich programu bude neopakovateľná a historicky významná rozlúčka so stíhačkami MiG-29, ktorú si netreba nechať ujsť,“ láka web na akciu.

Tajomný rezort

Keďže sa Slováci na SIAF-e s MIG-mi poslednýkrát rozlúčia, Startitup zaujímalo, či je osud stíhacích lietadiel v súčasnosti už jasnejší a či teda lietadlá naozaj poputujú na Ukrajinu, ako sa pôvodne špekulovalo.

„Ako sme informovali, v súčasnosti naďalej rokujeme so spojencami o možnostiach, ako naložiť s uzemnenými stíhačkami MiG-29,“ reaguje nejednoznačne hovorkyňa silového rezortu.

Konkrétne sme sa totiž aj pýtali, či samotné lietadlá môžu byť prípadne demontované a s akými partnermi konkrétne rezort komunikuje.

„Rezort obrany bude dôkladne analyzovať každú z možností, aby bola pre Slovenskú republiku výhodná, bezpečná a v prípade dohody, aby mohlo rozhodnutie pomôcť Ukrajine. Nateraz však platí, že o ich budúcnosti zatiaľ nepadlo žiadne rozhodnutie,“ opísala hovorkyňa.

Zaujímalo nás taktiež, kedy teda rezort o osude lietadiel prinesie ďalšie novinky. „Ak bude vo veci aktualizačný moment, budeme verejnosť informovať,“ podčiarkla Kovaľ Kakaščíková.

Lietadlá zo sovietskej dielne na slovenských letiskách

Ako píše oficiálny web SIAF-u, naše MIG-y pochádzajú ešte zo sovietskych dielní, a to z prelomu 80. a 90. rokov. V tom čase sa radili v portfóliu vojenskej techniky medzi špičku.

Prvé dve desiatky bojových lietadiel Československá ľudová armáda „zaparkovala“ na svojich letiskách v roku 1989. Primárnym cieľom lietadiel bola vzdušná ochrana krajiny a zneškodňovanie nepriateľských strojov.

„Je to jednoducho krásny, silný a obratný stroj, za ktorým sa obzeral každý odborník i fanúšik letectva. Išlo o lietadlo, ktoré v tej dobe konečne vyrovnalo výkon západných a východných strojov,“ okomentoval MIG-y Ivan Hůlek, ktorý na nich ako pilot dlhé roky lietal.

Odomknúť kamošovi / rodine
Zdroje: Startitup, SIAF

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá