Rýchlejšie ako 130-tkou? Minister Eštok hovorí o zvyšovaní rýchlosti na niektorých úsekoch diaľnice

  • Eštok je otvorený kroku, ku ktorému nedávno pristúpili aj naši českí susedia
  • Hovorí o rýchlosti na diaľnici smerom nahor
Tabuľa na diaľnici D1 a autá na diaľnici v zápche
Ilustračný obrázok, TASR/Lukáš Grinaj, Milan Kapusta
  • Eštok je otvorený kroku, ku ktorému nedávno pristúpili aj naši českí susedia
  • Hovorí o rýchlosti na diaľnici smerom nahor

Viacero krajín stále znižuje rýchlosť v určitých častiach diaľnice. Koná tak buď z dôvodu bezpečnosti, alebo pre emisie. Na Slovensku sa však zrejme chystá opak. Podľa ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka by mala zmena rýchlosti na našich diaľniciach postupovať smerom nahor, a to na vybraných úsekoch.

Eštok tvrdí, že chce na slovenských cestách kombinovať čo najvyššiu bezpečnosť spolu s plynulosťou cestnej premávky, píše Topspeed.sk.

Eštok je otvorený kroku, ku ktorému nedávno pristúpili aj naši českí susedia, hoci zatiaľ len na papieri. „Viem si predstaviť, že by sme na diaľnici na niektorých úsekoch zvýšili povolenú rýchlosť, aby sme nastavovali plynulosť cestnej premávky,“ uviedol minister Matúš Šutaj Eštok.

U našich susedov začala od začiatku roka platiť novela zákona, ktorá umožnila zvýšiť povolenú rýchlosť na diaľnici na 150 kilometrov za hodinu namiesto 130 kilometrov za hodinu. Zmena sa však týka len určitých úsekov. Tie musia okrem iného splniť aj určité kritériá, ako osadenie dynamického dopravného označenia.

Prvým úsekom s povolenou rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu sa má v Českej republike stať juhočeská časť diaľnice D3. Zvýšenie maximálne rýchlosti o 20 km/h by malo prebehnúť do konca roka 2024.

Práve popri téme zvyšovania plynulosti cestnej premávky Eštok vyzdvihol aj projekt, ktorý sa chcel zasadiť v celoslovenskom kontexte za menej nehôd s vážne zranenými. „V rámci bezpečnosti na cestách sa mi veľmi páči projekt predného brzdového svetla,“ uviedol minister vnútra.

Označil to za novinku, ktorá vie byť inšpiráciou aj pre ostatné krajiny.

Predné brzdové svetlo

Na slovenských cestách si sa aj ty mohol stretnúť s autami, ktoré majú pod kapotou zelený pásik. Ide o predné brzdové svetlo a jeho testovanie v premávke. RTVS zisťovala či sa stane povinnou výbavou áut.

Tento slovenský vynález má zabezpečiť väčšiu bezpečnosť najmä pre chodcov. Do testovania sa zapojilo až 500 vozidiel Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK). Okrem osobných vozidiel bolo predné brzdové svetlo namontované aj na autobusoch.

„Z bežného používania sme zaznamenali pozitívne skúsenosti vodičov, ktorí tento prvok hodnotia ako prínosný z hľadiska bezpečnosti,“ povedala pre RTVS hovorkyňa TSK Lenka Kukučková.

Experti dali vypracovať dotazník spokojnosti, pričom novinku ocenili najmä chodci, a hlavne tí nad 60 rokov. „Osemdesiaťšesť percent nám potvrdilo, že predné brzdové svetlo im pomáhalo identifikovať, že vozidlo brzdí. Povedali, že zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite Miloš Poliak.

Spokojných vodičov bolo celkom 80 percent. Za negatíva označili najmä dizajn, a to, že sa pásik rozsvieti aj vtedy, keď vodič jemne pribrzdí pri priechode pre chodcov, no nechce úplne zabrzdiť. 

„Mali sme namontovaný prototyp. Keď prejde schvaľovaním predné brzdové svetlo, tieto pripomienky tam vieme zapracovať,“ dodal Poliak.

Zdroje: Topspeed.sk, RTVS

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá