Ako som sa stal ran­ným vtá­ča­ťom (a pre­čo)

Dárius Polák / 13. decembra 2015 / Tools a produktivita

Je pri­sko­ro a tma. Začne ti vyzvá­ňať napl­no budík. Tvo­ja prvá myš­lien­ka ti prí­de na um. „Už zase“, „Ach“, „Nič som ku*** zase nespal“, atď.. Načiah­neš sa pre svoj smart­fón a vypneš budík. Poti­chu sa posa­díš, zatiaľ čo svet­lo zo smart­fó­nu osvet­ľu­je tvo­ju tma­vú izbu. Polo­sle­pý zapí­naš wifi­nu, poze­ráš noti­fi­ká­cie na face­bo­oku, čeku­ješ emai­ly, zis­tíš aké bude dnes poča­sie.

Pred pár mesiacmi som sa rozhodol stať sa ranným človekom. Nebolo mi to prirodzené. Ak som musell vstávať skôr – kvôli škole, práci, či stáži, zažíval som vyššie opísané pocity. Bojoval som so vstávaním z postele. Keď sa mi to konečne podarilo, vždy som bol v ruchu, ponáhľal som sa, nestíhal, bol som nervózny a nadával som. Málokedy som sa dostavil presne načas.

man-909049_1920

V jeden deň som natrafil na tento článok. Po prečítaní som ostal fascinovaný z potenciálu, ktorý z tejto možnosti vyplýval. Povedal som si, že ak to dokázal niekto predtým, dokážem to aj ja. Získaný čas navyše bol pre mňa darom z nebies – dve až tri hodiny, počas ktorých som si mohol pripraviť svoj deň, byť produktívnym a spraviť si svoju prácu, či venovať sa vzdelávaniu prostredníctvom Udemy. Hlavne som však získal čas venovať sa ľuďom, na ktorých mi najviac záleží a ktorých som zanedbával poobede vďaka nevybavenej práci.

Ako typická nočná sova som vedel, že potrebujem plán na to aby moje rána nedopadli ako predtým. Vo svojom živote sa riadim mottom – ber si z každého človeka to najlepšie a aplikuj to vo svojom živote. To isté som urobil aj v tomto prípade, spravil som si menší research a zistil, čo platí u ďalších ranných vtáčat.

Funguje to. Zamenil som svoj typický program – byť hore do jednej v noci a čumieť do monitoru za nový, lepší, kedy chodím spávať skôr (o 21:00/22:00) a vstávam skôr (5:00). Zatiaľ čo väčšina ľudí, ktorá nie je nútená ráno vstávať spí, ja sa s chuťou pozerám na východ slnka, keď viem, že už mám časť svojej práce porobenej.

30

Tu je zopár mojich tipov/trikov, ktoré mi každé ráno uľahčujú vstávanie.

 

Svetlo, ranná meditácia a čaj

Moje ingrediencie pre úspešnú rannú rutinu. Nepodceňuj dôležitosť svetla pri vstávaní. Svetlo nie je pre nás pri spánku prirodzené, zatiaľ čo tma áno. Nemôžeš pri rannom vstávaní čakať na východ slnka (aspoň väčšinu mesiacov na Slovensku), potrebuješ náhradné svetlo. Potom, čo vypnem budík, zapnem svetlo všade tam kde sa ráno pohybujem. Je to značný rozdiel oproti tomu, čo na mňa vyžarovalo z môjho iPhonu. Vždy sa snažím pozrieť si východ slnka, zvyčajne hodinu/dve potom, čo sa zobudím.

 

Ranná meditácia je to, čo ma nakopne najviac. Predtým, vždy akonáhle začal zvoniť budík, moja hlava bola jedna veľká kopa neutriedených myšlienok, ktoré ma po celú dobu než som vyrazil z domu doslova bombardovali každú sekundu. Každé ráno preto venujem pätnásť minút svojho času meditácii, ktorá mi zlepší nasledujúcich dvanásť a viac hodín. Používam aplikáciu Calm a v priebehu dňa transcendentálnu meditáciu. Pokiaľ nestíhaš tých pätnásť minút, nevadí, stačí ti aj päť. Nemáš päť minút?! Vstaň skôr.

download

 

Čaj je pre mňa už len bonus. Ja sám pijem šalviový, pretože mávam problém s nadmerným potením, hlavne cez leto a po 1-2 čajoch denne sa mi to značne zlepšilo. Internet vraví, že čaj posilňuje imunitu, je plný antioxidantov, zrýchľuje látkovú výmenu a znižuje hodnoty kortizolu, ktorý je zodpovedný za nárast podkožného tuku. Kávu som predtým pil, no potom čo som raz dostal silnú horúčku, mi prestala chutiť a naopak, čaj áno. Pri pocite nedostatku energie ju nahradil čierny čaj.

Ďalšia rada na  ktorú som natrafil je ranné cvičenie, natiahnutie sa, po prípade krátka jóga. Ja osobne nerobím ani jedno, skúšal som aj cvičiť normálny street workout tréning, avšak môjmu telu sa to nepáčilo, tak som sa rozhodol túto rutinu vynechať z môjho rána. Je to na tebe.

download

Tie noci kedysi

Buď k sebe úprimný v tom koľko spánku potrebuješ a koľko si ho dopraješ.
Ja sa najlepšie cítim po siedmich až ôsmich hodinách, minimálne spím aspoň šesť. Každý sme na tom ináč, nenechaj si do toho kecať od ostatných. Daj si do pozornosti ako jedlo a pitie vplýva na tvoj spánok. Zo skúsenosti už pravdepodobne vieš, že alkohol neprispieva ku kvalite spánku, i keď sa to niekedy môže zdať. Naučil som sa nastaviť svoje prostredie tak, aby signalizovali môjmu telu, že je čas ísť spať. V poslednej hodine pred spánkom vypnem svetlá a zapnem vo svojej izbe lampu.

pexels-photo-10539

 

Poviem ti, chvíľu mi trvalo zvyknúť si na tento životný štýl. Po tejto chvíli som sa však naučil milovať rána a vstávať na budík. Stáva sa mi, že ak si ho na ráno nezapnem, vylihujem v posteli a som ešte viac unavený ako predtým. Vyskúšaj to. Nemusíš vstávať o piatej ráno ako ja. Nie si ako ja. Tebe môže vyhovovať iný čas.

Každý deň dostaneš dvadsaťštyri hodín. Je na tebe, koľko z nich stráviš ráno v posteli.

Man-in-a-Cave

zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)