Šéf TMR vyzýva aktivistov: Neobviňujme sa a nerobme iniciatívy, ani ja nemám ideálne riešenie pre Demänovskú dolinu

  • Virálna petícia za záchranu Demänovskej doliny sa blíži do finále
  • Predseda predstavenstva TMR Igor Rattaj adresuje tretiemu sektoru a všetkým zainteresovaným jasnú výzvu
TMR, Igor Rattaj
Youtube/ iGOr
  • Virálna petícia za záchranu Demänovskej doliny sa blíži do finále
  • Predseda predstavenstva TMR Igor Rattaj adresuje tretiemu sektoru a všetkým zainteresovaným jasnú výzvu

Demänovská dolina zažíva necitlivý nálet developerov, a to všetko v súlade so zákonmi. Ľudia sa k problematike v Nízkych Tatrách postavili jasne, petíciu za ochranu doliny už podpísalo viac ako 85 000 Slovákov.

Ak sa OZ Pre Dolinu podarí vyzbierať posledných 18 000 podpisov, ktoré ešte chýbajú do 100 000, bude podľa aktivistov veľmi reálne zastaviť živelnú výstavbu v národných parkoch. Podariť sa to môže vďaka zmenám zákonov priamo v parlamente. 

Ochranár Malej Fatry o výrube lesov: Často to je len biznis a schovávanie sa za lykožrúta

Jedným z hlavných problémov tejto vzácnej lokality je podľa iniciátorov nadmerná doprava, ktorá sem nepratrí.

„Autá od Demänovskej ľadovej jaskyne nahor prechádzajú mimoriadne cenným a súčasne zraniteľným územím, v ktorom okrem iného máme najdôležitejšie zdroje pitnej vody Liptova. Cesta sa nedá oddeliť od tohto územia a samotná vozovka je teda v 5. najvyššom stupni ochrany,“ povedal pre Startitup predseda združenia Pavol Herich.

Pre porovnanie, turista v 3. stupni ochrany nesmie vybočiť z chodníka. Tu sme však svedkami toho, že  v 5. stupni ochrany máme cestu, po ktorej prechádzajú tisíce áut denne, a to v lete aj v zime.

„V zime je problém vypuklejší, lebo premávka je sústredená do určitých hodín a jazda je pomalšia, no v lete je hustota premávky podobná, v silných dňoch ide aj o 7 000 áut.“ Doprava tiež prestavuje veľké riziká znečistenia podzemných riek a jaskýň.

zdroj: Pre Dolinu

Spoločnosť Tatry mountain resorts, a.s. patrí medzi najaktívnejších a najvplyvnejších developerov v tejto lokalite.

K problematike parkovania a dopravy sa rozhodol vyjadriť aj jej predseda predstavenstva Igor Rattaj. Priznáva pritom, že ide o pálčivý problém. Objasňuje, že v Demänovskej doline sú dve záchytné parkoviská, jedno v ústi doliny a druhé v lokalite Lúčky. Prevažne zachytávajú turistov, ktorí sem prídu len na jeden deň, naopak, pobytoví turisti parkujú na parkoviskách popri hoteloch.

Súhlasíš s ochranou Demänovskej doliny?

Ani jedno z týchto parkovísk však nezvláda návaly turistov. „Často sa preto parkuje ilegálne, na rôznych zelených plochách. A to nie je dobré,“ hovorí Rattaj.

Základom podľa neho je, aby jednodňoví turisti parkovali na záchytných parkoviskách, prevažne na tých, ktoré sú v ústí doliny. Tieto parkoviská treba podľa Rattaja jednoznačne posilniť a zväčšiť. Napokon s takouto iniciatívou prišla aj Oblastná organizácia cestovného ruchu  Liptov (OOCR).

V Tatrách otvoria unikátny bar, aký tu našim krásnym horám chýbal, poteší milovníkov prírody a luxusných drinkov

„Viacdňový návštevníci by mali parkovať popri hoteloch a po vzore Francúzska by tam mali svoje auto odstaviť a nehýbať ním, pod ťarchou pokuty, počas celej dĺžky pobytu,“ navrhuje.

Takto by podľa Rattaja bolo možné odstrániť prevažnú časť dopravy z doliny. „Nahradili by sme ju nejakým ekologickým dopravným riešením – ekologickou verejnou dopravou.“

Čo však s hromadnou dopravou v doline? Tá je v súčasnosti zabezpečovaná prostredníctvom ski busov, ktoré nemožno označiť práve za ekologické. Možnosťou sú elektrobusy. Má to však háčik „Niečo podobné sme už skúšali, žiaľ, v týchto podmienkach zimy, mrazu a prevýšenia bol elektrobus viac času na nabíjačke, než ako fungoval,“ konštatuje šéf TMR.

zdroj: OZ pre Dolinu

Podľa Ratajja by potenciálnym riešením mohol byť aj trolejbus, ktorý by sa pohyboval vďaka troleji. V tomto prípade je problémom natiahnutie troleje po celej dĺžke doliny, čo sa však nejaví ako zrovna ekologické.

Ako inšpiráciu by sme si podľa jeho slov mohli zobrať  riešenia Banskobystrického samosprávneho kraja (BSSK), ktorý predstavil svoj elektrický vlak. Ten by mohol turistov prepravovať na južnej strane Chopku, a to priamo zo záchytného parkoviska na zjazdovku.

Z depresívneho Slovenska môžeš odísť pracovať do exotického raja. Nemusí ťa to stáť tisíce eur

Podobné riešenie by sa teoreticky mohlo využiť aj v Demänovskej doline. Developer však poukazuje na prevýšenie a úzkosť doliny, ktoré je tak enormné, že trať by sa musela zavŕtať do masívu, pod ktorým sú chránené jaskyne.

„Ani ja nemám ideálne riešenie pre túto dolinu. Ale mám návrh, po vzore BBSK, skúsme urobiť spoločné stretnutie všetkých zainteresovaných, ochranárov nevynímajúc. Poďme si všetci sadnúť za jeden stôl a hľadajme normálne riešenia. Neobviňujme sa tu a nerobme tu teoretické iniciatívy ale konečne niečo pre dolinu spravme. A hlavne všetci spoločne, bez toho riešenie neexistuje,“ dodal.

Zdroje: Youtube/ iGOr, TMR, OZ Pre Dolinu

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech