Untitled design (11)
Untitled design (12)

Šéf Všeobecnej zdravotnej poisťovne: Slováci podceňujú preventívky, pritom im môžu zachrániť život

Slováci stále ignorujú preventívne prehliadky, pokiaľ sa nestretli s vážnejšou chorobou alebo diagnózou. Momentálne prebiehajú masové kampane zdravotných poisťovní na Slovensku, pretože deadline na zmenu zdravotnej poisťovne je do 30. septembra.

Zdravotné poisťovne sa predbiehajú v ponuke benefitov, ktoré poskytnú svojim poistencom. Či už je to rôzne preplácanie liekov alebo využitie určitej čiastky peňazí na zdravotnícke výkony. Poistenci tieto financie na dané úkony využijú, ale aj napriek tomu nevenujú dostatočnú pozornosť svojmu zdravotnému stavu a najmä prevencii.

Ako hovorí generálny riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne, Richard Strapko, je príjemné využívať efektívne benefity, ale netreba pritom zabúdať na prevenciu. Aj jednoduchá pravidelná preventívna prehliadka môže zachrániť život.

Napriek tomu, že Všeobecná zdravotná poisťovňa prevencii prikladá veľký význam a venuje sa jej už veľa rokov. Prax ukazuje, že osvety v tejto oblasti nie je nikdy dosť. Pomerne veľké množstvo ľudí lekára navštívi až vtedy, keď začína mať zdravotné problémy, ktoré ich začnú obmedzovať v práci a znižovať kvalitu ich života.

V mnohých prípadoch je však už neskoro a diagnóza neumožňuje úplné vyliečenie. Preto je mimoriadne dôležité absolvovať preventívne prehliadky aj vtedy, ak sa cítime úplne zdraví. Ľudia si dnes často nevážia to najcennejšie čo majú – svoje zdravie. 

  • Či VšZP zvažovala preplácanie testu na koronavírus a akú ma úlohu v pandemickej komisii
  • Aký je rozdiel medzi financovaním štátnej poisťovne a súkromných poisťovní
  • Čo rozhoduje pri výbere novej zdravotnej poisťovne a ako zvládla VšZP antikampane proti nej

Nezvažovali ste preplácanie dobrovoľného testu na koronavírus?

Samotný proces nákazy má určitú postupnosť a systém testovania je u nás zatiaľ pomerne dobre nastavený. Momentálne nie je dôvod, aby sme preplácali dobrovoľné testy jednotlivo.

Slováci sú národ extrémov. Pri prvej vlne koronavírusu boli neskutočne ostražití a mali strach. Neskôr, keď sa situácia uvoľnila, tak mnohí húfne bez strachu cestovali – čo je úplný opak. Ale pritom ako prevencia úplne stačí, aby si ľudia umývali ruky, dodržovali predpísané rozostupy, nestretávali sa vo veľkých skupinách a chránili starších, či dlhodobo chorých.

Ako reakciu na aktuálnu situáciu sme naše benefity rozšírili o tzv. covid balíček, kde našim poistencom ponúkame napríklad kompletnú diferenciálnu diagnostiku, ktorá v čase blížiacej sa chrípkovej sezóny pomôže lekárovi spoľahlivo odlíšiť bežné respiračné ochorenie od nového koronavírusu, čím bude mať poistenec rýchlejší prístup k účinnej liečbe.

Ako vás ako zdravotnú poisťovňu zasiahla pandémia koronavírusu v súvislosti so zdravotnými výkonmi?

Prvá vlna koronavírusu bola úplne iná, ako momentálna druhá vlna. Zaznamenali sme výpadky príjmov a prestali sa realizovať mnohé zdravotné výkony. Termíny operácií, ktoré mali pacienti dohodnuté, boli prakticky pozastavené.

To bol veľký problém, pretože títo pacienti čakali na zdravotnú starostlivosť a nemohli ju dostať. Mnohým ľuďom sa pre odložené operácie zdravotný stav zhoršil a toto už nesmieme dopustiť. Pri druhej vlne je pre nás je absolútne kľúčové, aby sme poskytovali zdravotnú starostlivosť naďalej.

Práve preto ponúkame v prípade neistoty v rámci predoperačných vyšetrení aj test na covid-19, aby sme ochránili nielen pacienta, ale aj zdravotnícky personál.

zdroj: VšZP

Ste ako štátna zdravotná poisťovňa zakomponovaní do štátneho krízového procesu riadenia situácie s koronavírusom?

Áno, sme členmi pandemickej komisie. Spoločne prechádzame aktuálnu situáciu a fázy, v ktorých sa nachádza Slovensko a ostatné krajiny. Dohodneme sa, čo presne ideme robiť a ako budeme spoločne postupovať. Zároveň počúvame odborníkov a potom pripravujeme návrhy pre vládu.

Keď sa riešilo cestovanie do zahraničia, tak sme ako člen komisie vydali jasné stanovisko, v ktorom sme neodporúčali cestovať. Momentálne sú takmer všetky prípady importované zo zahraničia. Následne sa z nich vytvorí ohnisko na našom území a nákaza sa šíri ďalej a to bol hlavný dôvod prečo sme cestovanie do zahraničia neodporúčali.

Poisťovne sú dnes v očiach Slovákov chrámom byrokracie – desiatky papierovačiek, nepohodlné rady a čakanie či zlá elektronizácia. Prečo je tomu tak a kedy sa táto situácia konečne zmení?

My sa snažíme všetko automatizovať, zlepšovať a nastaviť efektívnejší proces vo vnútri poisťovne, aby aj navonok bola efektívna a transparentná. Presne vieme, čo potrebujeme zmeniť, dokonca aj ako, lenže na všetko je potrebný čas.

Keď štátna poisťovňa dostane peniaze od štátu, podliehajú verejnému obstarávaniu. To znamená, že sú okrem iného neustále sledované a musia byť riadne vydokladované. To je rozdiel medzi nami a súkromnými poisťovňami, ktoré nemajú povinnosť zverejňovať a hlavne sa na ne nevzťahuje verejné obstarávanie, prakticky môžu si s nimi robiť, čo chcú.

Ako plánujete zlepšiť byrokraciu a efektívnosť vo vašej poisťovni?

Ideálna by bola kombinácia skúsených zamestnancov a nových mladých zamestnancov. Stále kolegom opakujem, že všetci zamestnanci s vlastným názorom v prospech VšZP sú vítaní. Taktiež sa snažíme podporovať inovácie a vytvárať nové benefity, ktoré zjednodušia našim poistencom život. Neodmysliteľnou súčasťou zefektívnenia procesov je „depapierizácia.“

Minulé roky sme videli masívne kampane na prepoistenie, na základe ktorých ste stratili mnoho poistencov. Prečo Slováci menia zdravotné poisťovne?

U Slovákov najviac rezonujú benefity a tie boli donedávna najviac viditeľné u súkromných poisťovní. Ale je dôležité poznamenať, že Slováci by sa mali zaujímať nie len o benefity, ale aj možnosť a rýchlosť vybavenia vyšetrenia či preplácania určitých liekov. Pretože to je dôležitejšie z dlhodobého hľadiska.

My však nepočítame koľko máme benefitov, lebo podstatnejšie ako ich počet je to, aby presne reagovali na potreby našich poistencov v lepších, no najmä v tých horších časoch. Všeobecná zdravotná poisťovňa je absolútnym lídrom medzi zdravotnými poisťovňami. Vždy keď ide do tuhého a poistenec potrebuje nákladnú zdravotnú starostlivosť, tak väčšinou skončí u nás.

Pri výbere novej zdravotnej poisťovne často závažia benefity, ktoré poisťovne ponúkajú. Aké benefity ponúka VšZP?

Vo verejnom zdravotnom poistení pôsobíme najdlhšie a máme 25-ročné skúsenosti so zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré sú bezkonkurenčné. Dlhodobo sa profilujeme ako zdravotná poisťovňa so zameraním na prevenciu. My si veľmi vážime tých, ktorí sa o seba starajú a chodia na preventívne prehliadky.

Zdravie je len jedno a pravidelná prevencia zachraňuje životy. Myslím si však, že úplne najväčšou odmenou je práve zdravie a možnosť si v zdraví vychutnávať život čo najdlhšie. Preto zo všetkých síl už dlhodobo bojujeme za to, aby si čo najviac z našich poistencov zvyklo pravidelne chodiť na preventívne prehliadky.

VšZP potvrdzuje líderstvo v tejto oblasti unikátnym programom benefitov pre celú rodinu s názvom Peňaženka zdravia, ktorého cieľom je motivovať poistencov pravidelne sa starať o zdravie. Od 1. januára 2021 sprístupní VšZP tento jedinečný produkt verným i novým poistencom.

Cez Peňaženku zdravia im umožní čerpať pre členov rodiny a blízkych dodatočný finančný príspevok na zdravotnú starostlivosť podľa vlastného výberu, napríklad na okuliare, lieky, zuby, očkovanie a inú prevenciu, až do výšky 800 eur. Aj keď to nie je materiálny benefit, tak je omnoho lepší ako ktorýkoľvek iný, pretože sa staráme o zdravie našich klientov formou prevencie.

Ďalším tohtoročným bonusom pre poistencov VšZP je najširšia preventívna prehliadka u všeobecných lekárov.

Taktiež ľudia, ktorí zvažujú prepoistenie, by sa mali v prvom rade spýtať svojho ošetrujúceho lekára, akú má poisťovňu. 8 z 10 lekárov a sestier odpovedajú VšZP, pretože dokážeme zafinancovať ťažké diagnózy, lieky, naša poisťovňa zaváži aj pri rýchlosti objednávania na vyšetrenie.

Najdôležitejšie je, aby mali poistenci za každých okolností zabezpečenú čo najkvalitnejšiu a najdostupnejšiu zdravotnú starostlivosť. Rozhodne som proti tomu, aby hlavným cieľom získania poistenca bola provízia do vačku nejakého makléra, s čím sa žiaľ v prepoisťovaní u konkurencie stretávame. Toto sa jednoznačne musí stať minulosťou.

zdroj: Startitup

Čo všetko Peňaženka zdravia zahŕňa?

Peňaženka zdravia je určená pre verných aj nových poistencov. Po založení skupiny 4 až 8 členov v aplikácii VšZP získajú jej členovia bonus až 800 eur na zdravie pre seba a blízkych. Každý člen získa 100 eur, z ktorých môže polovicu darovať inému členovi skupiny.

Jeden člen tak môže dosiahnuť bonus spolu až 450 eur. Z Peňaženky je možné čerpať príspevky na doplatky za zubné ošetrenia a dentálnu hygiene až do výšky 120 eur, na strojček na zuby pre deti do výšky 450 eur, na doplatky za lieky a dietetické potraviny do výšky 200 eur pre deti a ich rodičov, doplatky za okuliare ako aj využiť príspevok na nepovinné očkovania či preventívne športové prehliadky.

Veľkou výhodou Peňaženky zdravia je princíp solidarity. Teda poistenci môžu určitú sumu z peňazí darovať členom rodiny. Tí ich môžu využiť na nákup nových okuliarov, na doplatky na lieky a iné úkony.

V čom konkrétne ste videli potrebu pre vytvorenie Peňaženky zdravia?

Ešte v začiatkoch spustenia kampane sme sa pýtali našich zamestnancov, s akými požiadavkami sa na nich obracajú naši poistenci a tak isto sme analyzovali naše dáta. Časté problémy boli požiadavky na príspevky na detské okuliare, strojčeky na zuby pre deti a mnoho ďalších. Tým pádom je Peňaženka zdravia presne cielená na našich poistencov a ich potreby.

Benefit ponúka aj možnosť darovania sumy peňazí. Avšak niektorí príbuzní nie sú natoľko technologicky pokročilí a nemajú potrebné vybavenie, aby si mohli nainštalovať aplikáciu a dostať finančný bonus. Existuje aj iná alternatíva, ako môžu získať bonus 50 €?

V aplikácií Peňaženka zdravia je vždy jeden člen správcom a on spravuje samotnú aplikáciu, ale aj financie členov. Dôležitým krokom je, aby aktivoval ostatných členov cez žiadosť v aplikácií. Následne sa odošle pozvánka a tá sa dá aktivovať aj na počítači.

Máme pozitívnu spätnú väzbu, nakoľko sa tak mladí a technologicki zdatnejší, postarajú o tých, ktorí majú s technikou menej skúseností. Ale boli by ste prekvapení, že niekde sú správcami práve starí rodičia. 

Je možné využiť finančný príspevok z Peňaženky zdravia aj za účelmi dobrovoľných testov na koronavírus?

V Peňaženke zdravia nebude možné využiť financie na úkony spojené s koronavírusom. Ale ako som spomenul pripravili sme nový Covid Balíček, ktorý bude obsahovať okrem iného aj preplácanie testu na koronavírus pred operáciou. Je to preto, aby sa nezastavili zdravotné výkony, ale aj preto, aby sa bezpečne cítili pacienti aj lekári a sestry.

Našou prioritou je, aby sa počas druhej vlny opäť operácie nezastavili a operovalo sa ďalej. Pozorne sledujeme vývoj situácie v súvislosti s novým koronavírusom. Pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti i poistencov sme pripravili takzvaný COVID balíček. Obsahuje už zazmluvnené výkony pre lekárov, ktoré zrýchlia a zefektívnia liečbu pacientov s novým ochorením.

Keďže príznaky chrípky a infekcie novým koronavírusom sú veľmi podobné, je dôležité, aby ich ošetrujúci lekár dokázal včas a jednoznačne rozoznať. Práve preto prichádzame s novou kompletnou diferenciálnou diagnostikou.

Jej výsledky napovedia, či má pacient s dýchacími problémami, zvýšenou teplotou a symptómami podobnými chrípke nový koronavírus, alebo bežné sezónne chrípkové ochorenie. Výhodou tejto diagnostiky bude včasná a účinná liečba pacienta s respiračným problémami.

Jej súčasťou je vyšetrenie vzorky pacienta na prítomnosť nielen koronavírusu technológiou RT-PCR, ale aj iného respiračného vírusu, ako napríklad chrípky.

Najnovšie