Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Ivan Mikloš: Obávam sa, že Matovič nemá na to zmeniť Slovensko.

Šéfka Pelikánu: Niektoré refundácie platíme z vlastného vrecka. Zažívame krízu ako po 11.septembri

  • Koncom septembra si si už zvyčajne plánoval dovolenku na Vianoce, Silvestra alebo ďalšie leto. Teraz to je vzhľadom na kritickú pandemickú situáciu náročné
  • Rozprávali sme sa so šéfkou CK Pelikán, ktorá prezradila, ako sa turizmus vyvíja, čo ho čaká a aké destinácie bude možné v sezóne 2021 navštíviť
pelikan (3)
Diana Mráziková, TASR/AP Photo/Michael Probst
  • Koncom septembra si si už zvyčajne plánoval dovolenku na Vianoce, Silvestra alebo ďalšie leto. Teraz to je vzhľadom na kritickú pandemickú situáciu náročné
  • Rozprávali sme sa so šéfkou CK Pelikán, ktorá prezradila, ako sa turizmus vyvíja, čo ho čaká a aké destinácie bude možné v sezóne 2021 navštíviť

Od 1.septembra sú podmienky pre návrat na Slovensko zo zahraničia sprísnené a do mnohých krajín sa opäť nedá vycestovať. Dokonca susedná Česká republika, kam sme si kedykoľvek bez problémov vyšli len tak na víkend, svieti na červeno. V kontexte cestovného ruchu v globálnom merítku bolo však leto 2020 vzhľadom na všetko, čo sa udialo pomerne vybalansované. Cestovateľské podmienky, obmedzenia a pravidlá sa niekedy menili doslova z hodiny na hodinu. Tatiana Ondrejková, CEO cestovnej agentúry Pelikán hovorí, že zažila extrémne šialené, no na druhej strane extrémne pokojné dovolenkové obdobie, keďže naposledy tak málo ľudí počas leta cestovalo asi niekedy v minulom tisícročí.

Mali očakávania, ktoré sa nenaplnili. Dnes je prvý jesenný deň.

Leto je preč a je teda na čase zložiť si ružové okuliare,“ hovorí na úvod rozhovoru. 

  • či sa podarilo upokojiť zákazníkov dožadujúcich sa refundácie za letenky a zájazdy
  • či sa spoliehajú na vakcínu
  • aký prepad tržieb dosiahol Pelikán a kedy sa im straty vrátia
  • kam sa bude cestovať v roku 2021

Ako celé toto obdobie hodnotíte? 

Ak sa na hlavnú dovolenkovú sezónu 2020 pozrieme cez naše domáce, tentokrát však opäť nie ružové okuliare, môžeme len konštatovať, že naše predpovede z jari boli vskutku presné i v tomto smere a uplynulé leto bolo najmä slovenské. Aj tu však pozorujeme hneď niekoľko obrovských kontrastov. Za všetky môžem spomenúť ten, že zatiaľ čo niektoré regióny Slovenska vzhľadom na odporúčania a sťažené možnosti oddychu za našimi hranicami praskali vo švíkoch a počas júna až septembra boli vyťažené viac než po iné, “normálne” roky, mestské destinácie a hotely či menej rozvinuté turistické oblasti zaznamenali obrovské prepady návštevnosti a tržieb.

Koncom apríla sme sa bavili aj o refundáciách dovoleniek. Ako vyzerá situácia so stornovanými dovolenkami z uplynulej letnej sezóny teraz? Podarilo sa vyriešiť zákaznícke problémy a dlhé rady čakateľov o vrátenie peňazí?

Na začiatku koronakrízy v Európe, čiže asi v polovici marca, sme aj v tomto smere predpokladali a otvorene aj s ospravedlnením vopred komunikovali, že vybavenie akejkoľvek cestovateľskej požiadavky bude veľmi často trvať omnoho dlhšie než za normálnych okolností. To sa, žiaľ, stále týka aj pomerne veľkej časti refundov za letenky a zájazdy. I keď v drvivej väčšine prípadov sa tento proces z obvyklých dní až týždňov nie našou vinou predlžuje na dlhé mesiace, robíme čo môžeme, aby sme pomohli čo najväčšej časti našich zákazníkov, dostať sa k ich pohľadávkam od leteckých spoločností, ubytovacích zariadení a iných dodávateľov služieb čím skôr v čo najväčšej možnej miere.

Čakacia doba na vrátenie peňazí za letenky a zájazdy sa značne líši aj od tej ktorej aerolinky, cestovnej kancelárie či ubytovacieho zariadenia. I keď existujú svetlé výnimky na čele napríklad s aerolíniami Qatar Airways, ktoré letenky refundujú od začiatku pandémie, väčšina dodávateľov s ich refundáciami viac či menej objektívne mešká, nehovoriac o takých, ktorí ich úplne zastavili v snahe zachrániť sa pred krachom. To sa napríklad týka aj konzorcia Smartwings a ČSA, ktoré okrem pravidelných liniek operuje aj množstvo charterových letov na česko-slovenskom trhu, čiže ovplyvnených bolo a je aj veľké množstvo zájazdov.

Tiež od začiatku pandémie hovoríme o tom, že prvé mesiace koronakrízy a leto, ktoré je v našich končinách v rámci cestovného ruchu najvýnosnejším obdobím roka, sa snažili prežiť všetci, ktorí len trochu mohli. Je to logické, keďže množstvo subjektov dostalo preklenovacie dotácie alebo úvery od domácich vlád či investorov, nikto nevedel, ako dlho najväčšia kríza nášho odvetvia potrvá a každý dúfal, že práve hlavná sezóna pomôže vykryť obrovské straty z jari. Ako som opäť v tomto rozhovore zopakovala, nestalo sa tak a je na čase priznať si, že bez ďalšej pomoci množstvo firiem zbankrotuje.

Do akej výšky siahali tieto refundy? Ponúkali ste im poukazy s dobou splatnosti?

V našom prípade ide o drvivú časť obratu, keďže naše marže za služby a pridanú hodnotu sú aj vzhľadom na extrémne konkurenčné prostredie relatívne nízke. Možno sa to nezdá, ale Pelikán je viac technologická spoločnosť než typická kamenná cestovka, ktorú má veľká časť nášho obyvateľstva zafixovanú vo svojich predstavách o dovolenke z 90. rokov. Na druhej strane, je to i naša výhoda, keďže peniaze za zrušené letenky a zájazdy našim zákazníkom dlžia partneri, teda letecké spoločnosti, cestovné kancelárie či ubytovacie zariadenia. Akonáhle sa nám však ku nim podarí dostať, v čom spočíva gro práce väčšiny mojich kolegov počas posledného pandemického pol roka, takpovediac obratom ich posielame späť našim zákazníkom.

Šéfka Pelikánu: Zákazníci sa nám vyhrážajú súdom za oneskorené refundácie. Po kríze ceny leteniek porastú

 

Čo sa týka zájazdov a pobytov našej vlastnej cestovnej kancelárie, tu sme z časti v prípadoch, v ktorých sa nám refundácie od zahraničných partnerov nepodarilo sprocesovať v rozumnom čase, ponúkli našim zákazníkom možnosti, ktoré priniesla novela zákona o zájazdoch vrátane spomínaných voucherov. Každopádne, aj pri tejto časti našich klientov postupujeme vždy, keď je to čo i len trochu možné, nad rámec zákonných povinností.

Napríklad im vieme niekedy z časti refundovať zájazd od leteckého dopravcu a časť, ktorú sa nám refundovať nepodarí od ubytovacieho zariadenia, im poskytneme vo forme budúceho nákupu dovolenky, zájazdu, pobytu či cesty. 

Aké percento na takúto alternatívu pristúpilo?

Keďže ešte stále spracúvame množstvo požiadaviek na refundácie, nemáme to vyčíslené presne, ale môžeme povedať, že drvivá väčšina tých, u ktorej sa nám finančná refundácia nepodarila, prijala buď náhradný zájazd alebo voucher. 

Ako ste postupovali so zvyškom?

Tých, ktorí sa rozhodli počkať na vyplatenie peňazí v budúcom roku je a bude v našom prípade minimum, ani nie desať percent.

Samozrejme, všetkým našim zákazníkom z takzvaných rizikových skupín, ktoré definovala novela zákona, a ktorí mali nárok na takpovediac okamžité vyplatenie finančného refundu, sme ich peniaze vrátili, alebo vrátime. Aj v prípadoch, kedy, žiaľ, budeme musieť ich zájazd zaplatiť z nášho vrecka. Veľa zákazníkov si to pochopiteľne neuvedomuje, keďže ich to ani zaujímať nemusí, ale presne to sa často deje, keďže pôvodná úhrada za zájazd od klienta zostala v zahraničí a pravdepodobnosť, že sa k tým peniazom niekedy dostaneme, je vzhľadom na rozsah krízy minimálna.

Pelikán je veľká cestovná kancelária s dlhoročnou tradíciou. Vďaka čomu ste dokázali koronakrízu prekonať?

V prvom rade si myslíme, že pre cestovný ruch sa koronakríza ešte neskončila, čo vidieť už aj teraz v nových pribúdajúcich opatreniach a aj v tom, ako sa aktuálne vyjadruje aj náš premiér. Je veľmi pravdepodobné, že jeseň a aj zima budú z pohľadu pasívneho cestovného ruchu veľmi zlé. Dá sa teda povedať, že jej prvú časť sme zvládli vďaka našej flexibilite hlboko zafixovanej v našej DNA a žiaľ, aj nepopulárnym krokom, ku ktorým sme tak ako každý subjekt v cestovnom ruchu museli pristúpiť. Najmä vo forme drastického znižovania nákladov.

Nevyhli sme sa preto ani rušeniu niekoľkých pracovných miest či dočasnej zmene pracovných náplní našich kolegov. Zároveň sme zoptimalizovali viaceré vnútro firemné procesy a externé spolupráce, ktoré sme tiež z časti buď pozastavili, prípadne sme niektoré rozbehnuté projekty prispôsobili aktuálnej, extrémne nepriaznivej situácii.

Na druhej strane, aj koronakríza priniesla a určite prinesie viaceré pozitívne zmeny a inovácie, ktoré naša spoločnosť, životné prostredie, odvetvie cestovného ruchu či Pelikán potrebovali už roky. Niektoré sme aj my z viac či menej objektívnych príčin odkladali. Za všetky môžeme spomenúť našu novú mobilnú aplikáciu Pelipecky pre cestovateľov. Počas globálnej pandémie je hlad ľudí po faktoch a informáciách z cestovania enormný. Dokonca sa dá sa povedať, že nikdy predtým nebol väčší.

Predpokladáte, že kedy sa vám podarí dobehnúť straty? Dá sa také niečo vôbec predpokladať?

V období od mája do augusta sme medziročne zaznamenali prepad tržieb o 83 percent. Počas druhej polovice marca a v apríli sa naše tržby dokonca blížili k nule. Naše prognózy na zvyšok roka, teda jeseň a zimu sú v porovnaní s uplynulým letom minimálne o polovicu pesimistickejšie, keďže toto obdobie tradične v minulosti ťahali najmä diaľkové lety, exotické destinácie a mestské lokality, ktorých dostupnosť sa každým dňom kvôli nástupu druhej vlny pandémie vzďaľuje. 

Ak rok 2020 uzavrieme s výpadkom tržieb na úrovni 80 až 85 percent, budeme to môcť z tohto pohľadu považovať za úspech. Odhadovať vzdialenejšiu budúcnosť a obdobie, kedy sa nám podarí vrátiť na čísla spred koronakrízy a k tomu rásť tempom, aby sme spomínané a ďalšie budúce výpadky dohnali, je veštením z krištáľovej gule.

S určitosťou však hovoríme o rokoch, minimálne najbližších piatich.

Cestovný ruch čakajú trvalé a neodvratné zmeny a len spôsob, akým sa k tejto extrémne komplexnej situácii politici, spoločnosť a firmy postavia, ukáže, ako bude vyzerať cestovanie v ďalších dekádach. Naposledy sa v cestovnom ruchu podobná transformácia udiala takmer pred 20 rokmi počas teroristických útokov v Spojených štátoch z 11. septembra 2001. Ani tieto výrazné zmeny sa však s dopadmi pandémie ochorenia COVID-19 už teraz nedajú porovnať.

V akej situácii je teda momentálne Pelikán? Dá sa povedať, že ste sa aspoň čiastočne zastabilizovali?

Prvú vlnu sme ako tak zvládli. Ako tak hovorím preto, lebo ma mrzí to množstvo nahnevaných klientov, ktorým nie sme schopní reagovať tak rýchlo, ako by sme sami chceli a aj preto, lebo ma hnevá, že sme sa museli rozlúčiť s niektorými zamestnancami, museli sme stopnúť niektoré naozaj pekné a zaujímavé projekty a niektoré opäť posunúť. Na druhej strane to u nás urýchlilo niektoré rozhodnutia, ktoré prispejú k lepšej efektivite. Robíme všetko pre to, aby sme zvládli aj druhú vlnu, ktorá práve prichádza. Ak klienti dokážu pochopiť tie dlhé čakacie doby, ktoré nie sú vždy zapríčinené len našim obrovským backlogom. Pre predstavu, minulý rok mal Pelikán takmer 400- tisíc klientov, z ktorých veľkú časť zákaz cestovania postihol, čo je obrovské množstvo požiadaviek, s ktorými sa postupne snažíme vysporiadať. Ak to zvládneme, potom verím, že zvládneme aj druhú vlnu.

A zvládneme ju aj napriek nášmu očakávaniu, že prelom rokov 2020 a 2021 bude určite náročný. Zároveň s našim typickým pelikánovským cestovateľským optimizmom dúfame, že sa u nás aj v čo najväčšej časti sveta podarí distribuovať bezpečnú vakcínu proti ochoreniu COVID-19. Určite sa však na to nespoliehame, keďže momentálne sa nedá spoliehať takmer na nič. Pelikán si tak aj počas najväčšej krízy cestovného ruchu zakladá a bude zakladať na jeho podstate – inováciách a zodpovednom prístupe ku zákazníkom, zamestnancom aj spoločnosti.

O vakcíne sa hovorí veľa a niektoré bohatšie krajiny si ju budú môcť dovoliť už na jar. Bookujú ľudia dovolenky na budúci rok?

Ľudia sú pri nákupoch cestovateľských služieb do zahraničia oveľa opatrnejší. Zaujímavé je, že zatiaľ čo sa nákupné okno u leteniek v rámci Európy počas pandémie výrazne skrátilo a ľudia tak pochopiteľne čakali s dovolenkou čoraz viac do poslednej chvíle, pri takzvaných long-haul letenkách s dĺžkou letu nad päť hodín sa toto okno výrazne predĺžilo. Už počas leta si Slováci, a ešte vo väčšej miere Česi, u ktorých aj pri ostatných témach spojených s koronavírusom pozorujeme, že majú výrazne menšie obavy, začali kupovať akciové letenky do exotických destinácií v juhovýchodnej a južnej Ázii, ostrovoch v Indickom oceáne či Karibiku alebo do Spojených štátov amerických, Kanady a Mexika. Je to paradoxné, pretože veľká časť týchto destinácií je pre nich stále nedostupná.

zdroj: Unsplash.com/Jezael Melgoza

Odlet však plánujú zväčša o sedem až osem mesiacov a práve akciové ceny leteniek, ktoré v priemere pri tých najobľúbenejších destináciách klesli o 25 až 45 percent, ich motivovali k nákupu. Ľudia tak cestovať chcú a akonáhle to bude možné, aj budú. Zlomový bod bude moment, kedy väčšina populácie bude cestovanie opäť považovať za bezpečné ako pred pandémiou. 

Máte pocit, že sa pred kúpou samotného zájazdu poisťujú, aby sa situácia spred pol roka nezopakovala?

Asi sledujete sociálne siete a tam vidíte, že spoločnosť je v podstate rozdelená na dva tábory – tých, čo s pravidlami nesúhlasia a rúška nosiť odmietajú a tých, čo sú za dodržiavanie všetkých pravidiel. My v Pelikánovi tiež sledujeme dva tábory – tých, čo cestovať chcú aj napriek obmedzeniam a tých, ktorí cestovať nebudú, lebo sa boja. Teda, ešte existuje tretia skupina ľudí, čo cestujú aj necestujú, ale tak či onak najmä na sociálnych sieťach všetko a všetkých za ich rozhodnutia a správanie hejtujú.

Každopádne, tí, čo sa neboja cestovať a cestovať chcú, sa častejšie na poistenie pýtajú a zisťujú si, či cestovné poistenie liečebných nákladov v zahraničí bude platiť aj v prípade že ochorejú na COVID-19. Tiež si zisťujú oveľa viac, či poistenie storna sa vzťahuje aj na prípad, že nebudú môcť vycestovať kvôli pandémii. To vnímame ako veľké pozitívum, pretože ľudia si bežne podrobné podmienky o poistení nepozerajú a keď príde k tomu, že potrebujú dovolenku zrušiť, sú zbytočne nahnevaní, že práve ich dôvod nie je pokrytý. Pritom všetky podmienky majú vždy k dispozícii ešte pred tým, ako poistenie uzatvoria a dovolenku si kúpia. Pritom vedieť, čo je poistná udalosť a kedy mi poistenie bude platiť, je kľúčové. V tomto i iných smeroch je teda pandémia z časti aj edukačná.

Tiež si oveľa podrobnejšie študujú podmienky storna cestovateľskej služby, či už leteniek, alebo dovoleniek a snažia sa oveľa viac poznať svoje práva. Všetko z tohto je úplne v poriadku a my to naozaj veľmi vítame. Ak si je klient vedomí svojich práv, ale aj povinností a poriadne im rozumie, aj nám sa oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a bez zbytočných emócií riešia krízové situácie.

A konkrétne vy, ako cestovka? Podnikáte nejaké opatrenia, aby sa predišlo kritickej a náporovej situácii z apríla/mája 2020, kedy zákazníci masívne rušili rezervované dovolenky? 

Ani v apríli a máji 2020 nebol problém v tom, že ľudia chceli hromadne rušiť cestovateľské plány, ale v tom, že im boli zrušené zo strany dopravcov a ubytovacích zariadení, ktorým to priamo či nepriamo prikázali vlády jednotlivých štátov. Na to by sa nemalo zabúdať. Navyše, my v Pelikánovi správanie našich zákazníkov zmeniť nedokážeme, aj keď ho môžeme do istej miery a v tom najlepšom slova zmysle formovať a ovplyvňovať.

Ak by teda opäť prišlo k masívnemu zatváraniu hraníc, zavádzaniu cestovateľských obmedzení a následnému rušeniu letov a zájazdov, opäť vopred a otvorene hovoríme, že následný extrémny nápor nebudeme my ani naši partneri alebo konkurencia schopní zvládnuť tak, ako by sme sami chceli a ako sú naši zákazníci zvyknutí. Aj keď objem aktuálne rezervovaných cestovateľských produktov a služieb v kontexte pandémie výrazne klesol, rovnako kvôli jej dopadom výrazne klesli aj naše kapacity, ktoré sa navyše musia venovať riešeniu požiadaviek z minulosti či našim plánom do budúcnosti. Na tých už teraz tiež pracujeme najmä v snahe ochrániť záujmy našich zákazníkov.

Ešte minulý rok sa o trendoch na ďalšiu sezónu dalo hovoriť okamžite po skončení jednej. Dnes je ťažko určovať, čo bude. Každopádne – kam budú Slováci podľa Vás cestovať v lete 2021?

S nadsázkou a iróniou by som mohla povedať, že tam, kde to bude možné. A bez nadsázky a irónie hovorím, že Slováci budú cestovať tam, kde to bude možné. Hneď ako sa s koronavírusom naučíme žiť, určite pocítime obrovský hlad po cestovaní do celého sveta. Ak sa nám ale pandémiu nepodarí „poraziť“, bude viac tých, čo uprednostnia cestovanie doma alebo u susedov.

Trúfneme si už na zimné lyžovačky?

Ak to situácia na Slovensku umožní a lyžiarske strediská zostanú otvorené, s určitosťou áno. Aj my v Pelikánovi už teraz predávame pobyty s lyžovačkami a wellnessom na horách, zväčša vo Vysokých a Nízkych Tatrách alebo na Liptove, ale aj v iných, menej navštevovaných no nemenej krásnych lokalitách. Čo sa týka lyžovačiek v zahraničí, napríklad v obľúbenom Taliansku, Rakúsku alebo Francúzsku, všetko bude záležať od aktuálnej epidemiologickej situácie v daných regiónoch.

Hovorili ste o zlacnených letenkách. Do akých destinácií kupujeme najviac?

S vycestovaním v najbližších dňoch a týždňoch Slováci aktuálne kupujú najmä letenky a zájazdy do krajín takzvaného zeleného cestovateľského semaforu. Dominujú predovšetkým grécke a talianske ostrovy a ich pobrežné destinácie, prípadne Cyprus. Na poslednú chvíľu so zaradením na tento zelený zoznam sa k nim pridávajú tie bulharské a obľúbené sú aj škandinávske krajiny, kde Slováci pri vstupe nepotrebujú negatívny test. Mimo lietania však  značná časť našincov stále kvôli oddychu navštevuje aj Chorvátsko, Portugalsko alebo susedné krajiny, ktoré už odborníci nepovažujú za menej rizikové. A samozrejme, vyhrávajú takzvané víkendové pobyty doma na Slovensku.

Všetko sa extrémne rýchlo mení. Na ako dlho dopredu dokážete plánovať?

Už v tomto čase sa pozeráme na druhú polovicu roka 2021. Samozrejme, pri všetkých projektoch takmer na dennej báze reflektujeme dianie v našej firme, na trhu ako aj v spoločnosti.

Hotelierstvo ani gastro služby zatvárať celoplošne neplánujú. Turizmus by sa teda zastaviť, resp. spomaliť nemal. Môžu sa však v rámci lokálnych reštriktívnych opatrení zatvoriť slovenské hranice smerom von aj dnu, pretože o väčšine nových prípadov sa hovorí ako o importovaných. Bude potrebné sa opäť zameriavať na domáci cestovný ruch viac?

O nových prípadoch ochorenia COVID-19 sa síce hovorí ako o importovaných, no už viaceré štatistiky a dáta potvrdili, že to tak nie je. Počas leta aj Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky publikoval dve štúdie našich epidemiologičiek, ktoré tieto prípady podrobne analyzovali a ukázalo sa, že importovaných prípadov zďaleka nie je väčšina. Navyše, aj značná časť z nich pochádza z krajín ako Ukrajina či Srbsko, čiže destinácií, do ktorých neexistovali letecké spojenia a z ktorých k nám prichádzajú najmä zahraničný pracovníci. Nehovoriac o tom, že aj veľká analýza Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) ukázala, že prenos ochorenia COVID-19 na palube lietadla je extrémne ojedinelý.

zdroj: Unsplash.com/Suhyeon Choi

Tým sa len snažím uviesť fakty na pravú mieru, aby aj diskusia o tom, ktorá časť ekonomiky a v akom režime má byť kedy a prečo obmedzená, a ktorá nie, neprebiehala štýlom: Ja si myslím a dnes som sa zle vyspal, tak zatvorme letiská.

To je cesta do pekla a ak zodpovední nebudú aj kompetentní a nebudú koronakrízu i pandémiu manažovať rozumne, žiadne obmedzenia nebudú stačiť. Vtedy nám pomôže opäť len nárazové vypnutie hospodárstva, ktoré nás ale môže ekonomicky položiť na kolená. Aktuálne fungovanie cestovného ruchu spojeného s rizikom a neistotou, či už toho domáceho alebo zahraničného, je dlhodobo neudržateľné. Ide o prechodný stav a až na konci tohto všetkého uvidíme, ako bude vyzerať jeho budúcnosť. Samozrejme, aj počas hektický časov sa treba prispôsobovať a domáci cestovný ruch bude počas najbližších mesiacov a rokov predstavovať najnižšie riziko.

Máte pocit, že Slovensko zlepšilo svoje služby, dopravu a celkové správanie k turistom a výletníkom aj vďaka tomu, že tento rok tak výrazne pribudli?

Opäť s nadsázkou. Diaľnice stále nemáme, rýchlovlaky tiež nie, autobusy sme asi tiež nevymenili všetky za 5-hviezdičkové. Čo sa týka obsluhy, tak je to naozaj výrazne o ľuďoch a ich nastavení. V Pelikánovi počúvame od našich zákazníkov aj prekvapivo dobré skúsenosti, no zároveň aj značné sklamanie z každého nevrlého prístupu personálu, ktorý psychicky nebol na takýto nával pripravený.

Takže koronakríza zatiaľ takýto pozitívny vplyv podľa mňa nemala. Každopádne, určite sa zlepšujeme a sú hotely, reštaurácie a iné služby cestovného ruchu, ktoré poskytujú naozaj top servis za rozumnú cenu. Ešte nám však niekoľko rokov potrvá, kým všetci dobehnú štandardy, ktoré poznáme zo západného sveta. Aj koronakríza by tomu mohla z časti pomôcť a oddeliť kvalitu od zvyšku.

Ak rezervovať dovolenku už teraz, kam by ste zákazníkom poradili, aby to bolo pre nich bezpečné a nemuseli sa ničoho báť?

Ničoho sa nebáť bol podľa mňa problém aj pred vypuknutím najhoršej krízy v histórii moderného cestovného ruchu. Ak ale hovoríme o racionálnom pohľade na aktuálne možnosti cestovania v najbližších dňoch a týždňoch, aj na základe osobných skúseností mojich kolegov viem zodpovedne každému, kto by rád aspoň na chvíľu niekam vypadol, odporučiť napríklad ostrovy v Grécku a Taliansku alebo Cyprus.

Z dlhodobého hľadiska a v snahe čo najviac minimalizovať riziko aj niektoré vzdialenejšie exotické destinácie alebo štáty, ktoré sú síce momentálne uzatvorené, ale boj s koronavírusom zvládajú v porovnaní s inými naozaj úspešne. Za zmienku stoja aj tradičné destinácie ako Kanárske ostrovy a Dominikánska republika  či dopravcovia ako Emirates a flydubai, ktorí poskytujú všetkým turistom a pasažierom bezplatné poistenie proti následkom ochorenia COVID-19 vrátane preplatenia liečebných nákladov, prípadnej karantény či repatriácie. 

Najmä na Apeninskom polostrove sa ľudia poučili z tragického podcenenia pandémie počas jari a bezpečnosť je pre množstvo z nich na prvom mieste. V kolíske demokracie si zase uvedomujú ich ekonomické problémy z minulosti v kontexte závislosti práve na turistoch a cestovnom ruchu. Rovnako odporúčam menej navštevované časti nášho Slovenska, ktoré majú čo ponúknuť a v budúcnosti ich, pevne verím, čakajú svetlejšie časy.

Mieru rizika by si však mal zvážiť každý sám a najmä by sa mal rozhodovať na základe faktov a tiež zodpovedne pristupovať ku svojmu okoliu. 

Takže radíte nečakať a pokojne plánovať.

Osobne som veľmi vďačná, že žijeme v čoraz prepojenejšom svete a som presvedčená, že to tak zostane aj počas a po prekonaní pandémie. Ak však niekto môže cestovateľské plány odložiť, nič tým teraz nepokazí. Ak ich odložiť nemôže, nech cestuje zodpovedne a verím, že nič nepokazí tiež.

Zdroj: aktuality.sk

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie