Slováci prišli s mega novinkou, začali vyrábať záhradné prístrešky, ktoré ti zároveň nabijú elektromobil

  • Odborníci sa zhodujú na tom, že do piatich rokov budú prevažnú časť áut na cestách tvoriť elektromobily
  • V súvislosti s týmto progresom je preto namieste hľadanie čo najpraktickejších riešení nabíjania elektrických vozidiel.
  • Je nabíjanie doma vôbec technicky možné?
Unsplash/Patrik Macik, Unsplash/JP Valery
  • Odborníci sa zhodujú na tom, že do piatich rokov budú prevažnú časť áut na cestách tvoriť elektromobily
  • V súvislosti s týmto progresom je preto namieste hľadanie čo najpraktickejších riešení nabíjania elektrických vozidiel.
  • Je nabíjanie doma vôbec technicky možné?

Ak si sa pre elektromobil už rozhodol alebo jeho kúpu aktuálne zvažuješ, mal by si mať prehľad o možnostiach a spôsobe jeho nabíjania. Verejných nabíjacích staníc je pomerne veľké množstvo. Nachádzajú sa pri vyznačených stĺpoch verejného osvetlenia, na vonkajších parkoviskách či v podzemných garážach nákupných centier. Avšak…

Verejné nabíjanie má značné nevýhody

Problém je, že nabíjanie na verejnom priestranstve je cenovo vyššie ako nabíjanie doma, a zároveň je aj z časového hľadiska najmenej praktické.

Verejné nabíjacie stanice sú prevažne spoplatnené, pretože rátajú s tým, že motorista nemá inú možnosť. Cena za takéto nabíjanie môže byť až 3x vyššia ako pri nabíjaní doma. Konkrétne, cena za 1 mw/h sa pohybuje na úrovni 450 eur.

V praxi to znamená, že nabíjanie najpredávanejšieho elektromobilu na Slovensku vychádza približne na 18 eur, pričom doma by ťa toto nabíjanie stálo asi 6 eur.

Navyše, ak aj niektoré nákupné centrá ponúkajú verejnú nabíjačku zdarma, rýchlosť jej nabíjania je iba pár kW, čo ti vo finále vystačí iba na cestu z nákupného centra. Rýchlonabíjačky bývajú väčšinou spoplatnené.

zdroj: Unsplash/Vlad Tchompalov

Plytvanie nielen časom, ale aj peniazmi

Ďalším negatívom nabíjania auta na verejnosti je čas, ktorý si to vyžaduje. Ak natrafíš na slabšiu nabíjaciu stanicu, môže tvoje nabíjanie trvať i niekoľko hodín.

Rýchlosť nabíjania ovplyvňuje viacero faktov, ako výkon nabíjacieho zdroja, výkon palubnej nabíjačky, typ prúdu, nabíjacie schopnosti batérie, a v neposlednom rade aj jej kapacita.

Ak využiješ nabíjaciu stanicu s jednosmerným prúdom, batéria sa nabíja priamo, s výkonom od 44 kw a viac. Tu už hovoríme o rýchlonabíjaní, kedy rýchlonabíjačka nabije od 100 do 500 km/h. Inými slovami, batériu dokážeme nabiť za približne 20 minút až na kapacitu 80 %. Takéto nabíjacie rýchlostanice však ešte žiaľ nie sú samozrejmosťou.

Väčšinou totiž na verejnom priestranstve natrafíš na nabíjačku so striedavým prúdom, kde sa batéria nabíja cez palubnú nabíjačku elektromobilu. Striedavý prúd prechádza cez palubnú nabíjačku, a tá sa mení na jednosmerný prúd.

V tomto prípade hovoríme o rýchlosti nabíjania 50 až 100 km za hodinu, čo znamená, že v nákupnom centre budeš musieť pobudnúť oveľa dlhšie, než si pôvodne plánoval (ak chceš domov odísť s plnou batériou).

zdroj: Unsplash/JP Valery

Na vybraných miestach Slovenska nájdeš už aj ultravýkonné nabíjaciestanice s kapacitou 350 kW. Takáto stanica dokáže automobil nabiť na dojazd 400 km už za pätnásť minút. Háčik je však v tom, že takéto vysokovýkonné nabíjanie zatiaľ nedokáže naplno využiť žiadne auto.

Investícia do wallboxu sa oplatí

Vývojári z oblasti elektromobility majú na otázku výhodného nabíjania vozidiel jednoznačnú odpoveď. Najvýhodnejším riešením tak z časového, ako aj z ekonomického hľadiska, je zriadenie domácej nabíjacej stanice.

„Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vychádza cena elektriny približne na 150 eur za megawatthodinu,“ približuje Marek Choleva, spolumajiteľ spoločnosti Gardeon. Upozorňuje však, že pri snahe vybudovať si domácu nabíjaciu stanicu nazývanú wallbox je rozhodujúca zásuvka, na ktorú sa napojí.

Väčšina výrobcov ponúka wallbox s výkonom 22 kW. Tento výkon sa dá nastaviť, pričom je dôležité, aby bol prispôsobený konkrétnym možnostiam a podmienkam siete.

Pri štandardnej 220 V zásuvke sa treba pripraviť na podstatne dlhší čas nabíjania, no tu ide skôr o núdzové riešenie. „Je nevyhnutné, aby na mieste nabíjania bola osadená zásuvka s výkonom 6 až 6,5 kW. Vtedy znesie zaťaženie desiatimi a viac ampérmi a zároveň bude mechanicky odolnejšia,“ dodáva Marek Choleva.

„Väčšina elektromobilov predávaných v Európe má zásuvku typu 2, a preto je na wallboxe možné nabíjať autá rozličných značiek. Automobiloví výrobcovia obyčajne odporúčajú svoj vlastný wallbox kvôli lepšej konektivite. Napríklad wallbox od BMW môže využívať vďaka RFID zariadeniam viacero používateľov s konkrétnym prehľadom spotreby,“ dopĺňa kolegu Dipl. Ing. Daniel Šišan, KBB-konštruktér.

Podľa neho môže navyše aplikácia od výrobcov spojená s wallboxom ukazovať rýchlosť nabitia, prepočítavať ceny, zobrazovať aktuálny stav a veľa iných parametrov, ktoré sú vďaka telefónu ihneď k dispozícii.

zdroj: Unsplash/Waldemar Brandt

Z pohodlia domova

Za azda jedinú nevýhodu možno pri domácej nabíjačke považovať vstupnú investíciu, no tá sa časom vráti, a do budúcna dokáže ušetriť značné množstvo financií.

Plusom nabíjania pomocou domácej stanice je bezpečnosť pre používateľov, elektromobil, a aj vnútornú infraštruktúru, ktorá je zaistená vďaka komunikácii stanice a elektromobilu. 

„Pri inštalácii nabíjačky v domácich podmienkach treba uvažovať aj o technickom vybavení domu, ako je napríklad bazén či tepelné čerpadlo, ale aj o veku domu a vyhotovení elektroinštalácie,“ pokračuje Marek Choleva z Gardeon, podľa ktorého bývajú majitelia domov niekedy prekvapení, ak po inštalácii nabíjacej stanice na 11 kW nie sú schopní v dome zapnúť sušičku, práčku alebo čo i len varnú kanvicu.

Takéto nabíjanie predstavuje rýchlosť 50 km/h, a teda aj keď nie je najrýchlejšie, postačuje, ak je naň automobil napojený cez noc. Pred samotnou inštaláciou wallboxu je vhodné poradiť sa s elektrikármi, aby sa v domácnosti prípadneposilnili elektrické siete. Ak totiž chcete dosiahnuť dvojnásobný výkon, musíte si najskôr zabezpečiť trojfázovú 32 A, 400 V zásuvku.

tesla supercharger
zdroj: TASR/AP Photo/Chuck Burton, File

„Fakt je, že nie každý majiteľ elektromobilu má doma vybudovaný priestor, kde môže auto zaparkovať a pohodlne ho rovno i nabíjať. Zamerali sme sa preto na vývoj praktických záhradných prístreškov, ktorých automatickou súčasťou je nabíjací wallbox,“ hovorí Marek.

Ďalej dopĺňa, že „kapacitu elektriny, ktorá nepresahuje pár hodín z dňa, riešime už pri výstavbe prístreška. Navyše, klient si môže vybrať ľubovoľný rozmer i umiestnenie prístreška z masívnej oceľovej konštrukcie, ktorý si nevyžaduje žiadnu údržbu a jeho životnosť sa ráta na desiatky rokov.“ 

Očakávaný výrazný nárast v roku 2020

Vzhľadom na to, že štát v minulom roku odsúhlasil dotáciu elektromobility na Slovensku v sume 6 miliónov eur, záujemcovia si vopred zarezervovali rekordných 786 elektrovozidiel.

Tento rok tak na naše cesty pribudnú stovky ekologických áut, čo otázku ohľadom možnosti nabíjania doma posúva medzi top prioritné témy. Štát totiž súčasne podporí aj budovanie nabíjacích staníc, ktoré budú mať väčší výkon ako 11 kW – a to je možné aj pomocou domácich wallboxov.

Ministerstvo hospodárstva na tento účel vyčlenilo 650-tisíc eur. Vďaka tomu bude v roku 2020 téma elektromobility v porovnaní s uplynulými rokmi oveľa pálčivejšia, keďže doposiaľ sa elektromobilov na Slovensku predalo v priemere okolo 200 kusov ročne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech