Slováci sú nahnevaní, nový autobusový dopravca stále zlyháva. Slovak Lines to nevidí optimisticky ani do budúcna

  • Slovak Lines tvrdia, že šoféri nemôžu za súčasný stav dopravy v Bratislave
  • Rovnako sa do nepríjemnej situácie po poslednom kolapse dopravy v Bratislave dostalo mnoho obyvateľov
  • Nový dopravca v Bratislavskom kraji spoločnosť Arriva chce zlepšiť obslužnosť v regióne zmenou trasovania vybraných liniek
Na snímke generálny riaditeľ Slovak lines Pavol Labant. Na snímke autobusy spoločnosti Slovak lines.
TASR/Dano Veselský TASR/Dano Veselský
  • Slovak Lines tvrdia, že šoféri nemôžu za súčasný stav dopravy v Bratislave
  • Rovnako sa do nepríjemnej situácie po poslednom kolapse dopravy v Bratislave dostalo mnoho obyvateľov
  • Nový dopravca v Bratislavskom kraji spoločnosť Arriva chce zlepšiť obslužnosť v regióne zmenou trasovania vybraných liniek

Spoločnosť Slovak Lines sa na mediálnom brífingu vyjadrila ku kritickej situácii v bratislavskom samosprávnom kraji. Uviedli, že ich vzniknuté nedorozumenia a chaosová situácia s fungovaním nového dopravcu spoločnosti Arriva mrzí.

Sú pripravení ponúknuť Bratislavskému samosprávnemu kraju (BSK) pomoc pri riešení aktuálnej situácie s dopravou v kraji, na dnešnom brífingu to uviedol generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant.

Uviedli, že „chcú poskytnúť samosprávnemu kraju pomoc, ako situáciu vyriešiť. Ak župa bude mať záujem, môžeme sa stretnúť a hľadať riešenia, ktoré, samozrejme, nie sú jednoduché“.

„Skutočnosť, že od prvého dňa nového dopravcu nepremáva takmer polovica spojov regionálnej dopravy, predčila všetky naše očakávania,“ uviedol Labant s tým, že očakávali, že nový dopravca bude mať spočiatku problémy, avšak nečakali, že príde až k takému výraznému obmedzeniu spojov.

Od 15. novembra prevzal autobusovú dopravu v kraji nový dopravca Arriva, ktorý od začiatku bojuje s nedostatkom vodičov.

Slovak Lines taktiež tvrdia, že šoféri nemôžu za súčasný stav, rovnako aj po poslednom dopravnom kolapse po zmene dopravcu sa „obyvatelia a cestovatelia dostali do nepríjemnej situácie, kedy sa nemohli dostať do práce, do škôl. Vodiči nepoznajú trasy, nedochádza k správnemu predaju lístkov. Nefungujú dopravné karty.“ 

Ako dodal generálny riaditeľ Slovak Lines, nový dopravca sa síce snaží hľadať alternatívne riešenia k zlepšeniu situácie s dopravou v BSK, avšak podľa avizovaných cestovných poriadkov na tento týždeň sa počet vypravených spojov radikálne nemení. Situácia je náročná aj pre BSK, preto majú záujem o stretnutie a diskusiu o možných riešeniach aktuálnej situácie.

Okrem nevypravených spojov nový dopravca podľa neho bojuje s viacerými technickými či organizačnými problémami. „Evidujeme tisíce žiadostí od nespokojných cestujúcich,“ skonštatoval Labant.

Rozdiel medzi ponukami Slovak Lines a víťazného uchádzača bol 22 mil. eur na 10 rokov. „Pre predstavu, je to 2,2 mil eur ročne. Teraz sa však ukazuje, prečo rozdiel bol taký opodstatnený a že víťazná ponuka môže byť nákladovo nerealizovateľná,“ myslí si Labant. Ako dodal, výpadok tržieb, náborový príspevok či avizované pokuty zo strany BSK extrémne zaťažia rozpočet nového dopravcu.

„Neprimerane nízka cena bola jedinou oficiálnou námietkou voči výsledkom verejného obstarávania nového dopravcu a ukazuje sa, že bola oprávnená,“ doplnil s tým, že Slovak Lines podal správnu žalobu na súd, pretože ich námietka voči verejnému obstarávaniu bola zamietnutá.

Nový dopravca Arriva odôvodňuje nedostatok vodičov krátkosťou času, avšak Slovak Lines, naopak, tvrdí, že dopravca začal s náborovou kampaňou už v lete a mal dostatok času na nastavenie podmienok tak, aby vodiči Slovak Lines prešli k novému dopravcovi.

„Ponúkli sme naše technické kapacity a zdroje, zázemie pre vodičov a servisné centrá, napriek počiatočnému záujmu prišlo len k veľmi malej dohode. Stále však sme pripravení s novým dopravcom rokovať,“ uviedol Labant.

„Od 15. novembra bol každý z našich 454 zamestnancov uvoľnený a mohli sa zamestnať u akéhokoľvek zamestnávateľa,“ dodal s tým, že výška hodinovej mzdy nie je rozhodujúci faktor pri tom, či sa niekto rozhodne prejsť k novému zamestnávateľovi.

Zmena trasovania liniek

Nový dopravca v Bratislavskom kraji spoločnosť Arriva chce zlepšiť obslužnosť v regióne zmenou trasovania vybraných liniek.

Informuje o tom Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji (IDS BK) na svojej webovej stránke. Zmena trasovania platí oddnes a dotkne sa autobusových liniek zo smerov Pezinok, Senec, Šamorín aj Malacky.

Ako uvádza IDS BK, od dnešného dňa expresné linky 205 a 209 nebudú premávať po diaľnici, ale spoje pôjdu cez Stupavu s obsluhou všetkých zastávok s cieľom posilnenia smeru Stupava – Bratislava. Spoje linky 250 do a z Malaciek budú premávať cez Gajary.

„Spoje liniek 219 a 245 budú premávať cez Marianku, čím nahradia nepremávajúce spoje linky 215,“ vysvetľuje IDS BK. Spoje linky 275 budú premávať cez Malé Leváre, čím nahradia nepremávajúce spoje linky 265.

Expresná linka 506 bude zastavovať na všetkých zastávkach na trase, čím sa posilní smer Bratislava – Pezinok – Modra. Expresná linka 605 do Senca nebude premávať po diaľnici, ale pôjde cez Ivanku pri Dunaji a Bernolákovo s obsluhou všetkých zastávok na trase.

„Expresná linka 609 nebude premávať po diaľnici, ale pôjde cez Senec a Bernolákovo s obsluhou všetkých zastávok na trase,“ uvádza IDS BK.

Linka 727 bude premávať cez Kalinkovo a Hamuliakovo, čím nahradí nepremávajúce spoje linky 737. Linka 740 bude premávať cez Vlky, čím nahradí nepremávajúce spoje linky 720.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) podpísal zmluvu s novým dopravcom na 10 rokov za viac ako 330 miliónov eur. Od začiatku prevádzky 15. novembra bojuje Arriva s nedostatkom vodičov, čo sa odrazilo na výpadku spojov, najmä zo smerov Pezinok a Senec.

Dopravca dostal od BSK ultimátum na vyriešenie situácie do konca tohto týždňa, v opačnom prípade ho neminú vysoké zmluvné sankcie. Arriva sa snaží riešiť situáciu s chýbajúcimi vodičmi napríklad aj zvýšením náborového príspevku na 4-tisíc eur či zamestnaním vodičov z Ukrajiny.

Zdroje: MB, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie