Martin pracuje vo Švajčiarsku ako vodič kamiónu: Netreba pozerať na výplatu, ale na výdavky

  • 27-ročný Martin pochádza z malej dediny pri Poprade
  • Na súkromnej strednej odbornej škole v Poprade sa venoval štúdiu informačných a digitálnych technológií
  • Dnes je vodičom kamiónu vo Švajčiarsku, svoju prácu má rád a dokonca ho inšpirovala k založeniu vlastného YouTube kanála Som Šofér
archív Martin
  • 27-ročný Martin pochádza z malej dediny pri Poprade
  • Na súkromnej strednej odbornej škole v Poprade sa venoval štúdiu informačných a digitálnych technológií
  • Dnes je vodičom kamiónu vo Švajčiarsku, svoju prácu má rád a dokonca ho inšpirovala k založeniu vlastného YouTube kanála Som Šofér

Martinova kamionistická kariéra odštartovala, keď začal jazdiť pre slovenskú pobočku švajčiarskej firmy, kde predtým už dlhé roky pracoval aj jeho otec. Bol som nováčik a on ma naučil všetko, čo dnes viem. Po štyroch rokoch som sa začal zaujímať o prácu priamo pre materskú firmu, ktorá sídli vo Švajčiarsku a podarilo sa. Dnes už žijem a pracujem vo Švajčiarsku 3 roky,“ hovorí Martin.

Čo sa týka platového ohodnotenia vodičov kamiónov, je to podľa Martina veľmi individuálne. Záleží napríklad aj od toho, či vodič jazdí sólom alebo aj s prívesom, návesom. Či jazdí len denné alebo aj nočné, alebo či spí v kabíne. Vo všeobecnosti si však pracovití vodiči kamiónov vo Švajčiarsku, vedia zarobiť aj viac ako 6 500 eur.

zdroj: archív Martin

To, koľko si človek pri tejto práci dokáže mesačne ušetriť, podľa Martina záleží od toho, či prídeš pracovať a zarobené peniaze chceš odkladať na odchod domov, alebo si tu chceš život jednoducho užiť.

Mladý kamionista konštatuje, že aj na Slovensku sa dá za volantom zarobiť pomerne dobre. Je to však podľa neho na úkor času stráveného s rodinou. Práve to by mu pri práci v našej krajine nevyhovovalo. Pracoval som turnusovo a spal v kabíne 4 roky. Dnes si nemôžem vynachváliť to, že som doma každý večer,“ hovorí.

Slovenka študuje v Číne: Nedá sa tu podvádzať, Google je blokovaný a titul si odmakáš

Čo sa týka Martinovho bežné dňa, ten je pomerne nabitý. Väčšinou začína okolo 5:30 ráno. Záleží od toho, či je už náves naložený alebo nie. Ak áno, idem priamo ku klientom. Niekedy mám deň, kedy urobím 700 kilometrov ale minimum klientov a stopov, no inokedy vybavím aj 10 klientov a viac času trávim v návese. V práci som priemerne 12 hodín denne,“ opisuje.

zdroj: archív Martin

Martin sa priznal, že na jeho práci sa mu najviac páči fakt, že mu každý večer príde na firemný mobil práca na ďalší deň. On si ju následné spraví a pokiaľ nemá problém, nikto ho nekontroluje. „Práca musí byť spravená, ale je na mne, ako to spravím a koľko to bude trvať. Robím to, čo ma baví a pri tom vidím svet,“ hovorí.

Podľa mladého Slováka sa veľmi ľahko zvyká aj na všetky tie krásne scenérie, mestá či horské priechody, cez ktoré jazdí. Niečo do seba majú však aj cesty, kde sa vedľa jeho kamióna málokedy vošla motorka. V neposlednom rade stretáva veľa národností, rôznych ľudí. „Za tie roky mám na čo spomínať,“ hovorí.

zdroj: archív Martin

Samostatnou kapitolou je aj výška mesačných životných nákladov vo Švajčiarsku. Čo sa týka bývania, podľa jeho skúseností sa izba v hoteloch dá prenajať za približne 600 až 800 CHF ( 550 až 740 eur). Byt na dedine od 1 000 CHF ( 930 eur), vždy záleží od veľkosti ponúkaného ubytovania.

„Nemám v tomto veľký prehľad, no lacné to nie je. Zdravotné poistenie neplatí zamestnávateľ, ale každý sám. A znova, existujú lacné poistky okolo 250 CHF (230 eur) mesačne, pri ktorých platíte každé jedno vyšetrenie. Ak si často chorý, treba si platiť drahšiu poistku. Potom sú tie doplatky výrazne menšie,“ približuje.

zdroj: archív Martin

V prípade, ak by si sa rozhodol, že chceš vo Švajčiarsku aj auto, podľa Martina sa musíš pripraviť hneď na niekoľko ďalších výdavkov. Zákonné poistenie stojí okolo 1 000 CHF (930 eur) ročne, havarijné poistenie môže stáť aj 3 000 CHF (2 800 eur) za rok. Záleží od auta, cestná daň vychádza na 400 CHF (370 eur) ročne. Povinné ročné poplatky za rádio a televíziu sa pohybujú na úrovni 360 CHF (330 eur).

„Je to všetko drahé. Preto vravím, že netreba pozerať na sumu na páske, ale na výdaje. Nie každý, kto príde na Slovensko za rodinou na Švajčiarskych ŠPZ je milionár, ako si to ľudia predstavujú,“ upozorňuje.

Ako však vnímajú vo Švajčiarsku Slovákov, ktorí sem prišli za prácou? Podľa Martina to nie je vždy dobré, berú ich ako cudzincov. Švajčiari dajú pocítiť, že nie ste od nich. Ale nemôžeme škatuľkovať. Fakt záleží od konkrétnej osoby. Netreba sa vzdávať, cudzincov je vo Švajci veľa,“ objasňuje.

A čo by dnes už skúsený kamionista, odporučil všetkým mladým Slovákom, ktorí by chceli odísť za prácou do Švajčiarska? „Netreba sa báť. Ak mladý chalan alebo baba chce vycestovať, treba ísť. Práca sa podľa mňa dá nájsť, skôr či neskôr. Treba mať však finančnú rezervu, pretože začiatky sú ťažké. Možno ešte malá rada, dvom ide všetko lepšie. My sme s mojou ženou vycestovali spolu,“ hovorí.

Okrem práci sa Martin venuje doma rodine a jeho koníčku, spomínanému YouTube kanálu SomŠofér. „Keďže truck vlogy vychádzajú každý piatok, zaberie to dosť času,“ konštatuje.

Čo sa týka Martinových plánov do budúcna, tie sú jasné: robiť svoju prácu dobre a ak to bude sledovateľov baviť, pokračovať aj v YouTube kariére.

Prvoradá je momentálne práca. Dokedy? To nevie ešte ani sám Martin.Uvidíme, čo ukáže čas. Táto práca je podľa mňa nedocenená. Vodič musí byť vždy sústredený na premávku, každú chvíľu sa môže niečo stať. Kamión ma skoro 17 metrov a plne naložený 40 ton, to nie je sranda. Neviem, dokedy ma to bude baviť,“ dodáva.

Článok bol pôvodne vydaný 5. augusta 2020.

Najnovšie video

Najnovší podcast

[ZmUPované] Mexico City otočil za 24 hodín. Za jedno fotenie môžeš dostať aj 50 000 eur.

Najnovšie