Slovák stojaci za najpredávanejším modelom Škoda Octavia a jeho cesta medzi svetovú dizajnérsku elitu

  • Talentovaný Jozef Kabaň môže byť inšpiráciou pre mnohých mladých ľudí, ktorí snívajú o hviezdnej kariére
  • Vďaka rozvíjaniu jeho talentu sa dokázal vypracovať medzi top automobilových dizajnérov
 srcset
skoda-storyboard.com
  • Talentovaný Jozef Kabaň môže byť inšpiráciou pre mnohých mladých ľudí, ktorí snívajú o hviezdnej kariére
  • Vďaka rozvíjaniu jeho talentu sa dokázal vypracovať medzi top automobilových dizajnérov

Kabaň sa narodil 4. januára 1973 v Námestove. Po štúdiu na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici pokračoval od roku 1991 štúdiom produktového a priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave

zdroj: skoda-storyboard.com

Ako študent sa zúčastnil dizajnérskej súťaže pre značku Škoda, v ktorej získal 2. miesto a možnosť pracovať pre koncern Volkswagen, najskôr ako praktikant a neskôr ako dizajnér exteriéru automobilov.

zdroj: skoda-storyboard.com

Volkswagen sa ho rozhodol finančne podporovať v ďalšom štúdiu na londýnskej Royal College of Art v odbore „dizajn vozidiel“. Stal sa tak prvým Slovákom, ktorý túto školu absolvoval. V poslednom roku štúdia získal cenu „Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation“.

zdroj: skoda-storyboard.com

V roku 1999 sa dostal do tímu dizajnu superšportu Bugatti Veyron vedeného šéfdizajnérom VW Hartmutom Warkussom, v ktorom bol zodpovedný za návrh exteriéru. Podieľal sa tak na vývoji od prvých nákresov. Prvá štúdia bola zverejnená v Tokiu 1999 až po začiatok produkcie v roku 2003. V auguste 2003 bol vyrobený prvý plne funkčný prototyp. 

zdroj: skoda-storyboard.com

V roku 2003 odišiel Warkuss do dôchodku. A tak bol Kabaň prezentovaný ako dizajnér Veyronu, napriek tomu, že vtedy už od VW prešiel k Audi. Tu sa za tri roky vypracoval na vedúceho Centra pre dizajn exteriéru.

Od februára 2008 zastával funkciu vedúceho oddelenia designu značky Škoda Auto, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen.

zdroj: skoda-storyboard.com

V roku 2014 predstavil dizajnovú štúdiu Škody VisionC, z ktorej vychádzali modely tretej generácie Octavia, Fabia a Superb. Zavŕšením jeho práce pre Škodu bol model Karoq, ktorý automobilka začala vyrábať v roku 2017 ako nástupcu obľúbeného modelu Yeti.

zdroj: skoda-storyboard.com

V roku 2017 prestúpil z koncernu Volkswagen do automobilky BMW, kde navrhoval všetky nové BMW okrem elektrických (BMW i) a športových (BMW M), za ktoré bol zodpovedný Domagoj Dukec. Tento rok na jar bol v rámci tejto automobilky preradený ku značke Rolls-Royce, na jeseň však túto značku aj BMW opustil.

Podľa najnovších informácií sa Jozef Kabaň vracia do nemeckého koncernu Volkswagen. Podľa správy Automobilwoche od januára vystrieda vo funkcii šéfdizajnéra značky VW Klause Bischoffa, ktorý sa stane šéfdizajnérom celého koncernu. Bischoff vo funkcii šéfdizajnéra nahradí Michaela Mauera. Ten zostane šéfdizajnérom značky Porsche, na ktorú sa tak bude môcť naplno sústrediť.

Viac čítaj TU>>Šéfdizajnérom značky Volkswagen sa stáva úspešný slovenský dizajnér Jozef Kabaň

Najnovšie video