Tu už ide o život. Vytočení Česi sa sťažujú na príšerný stav slovenských koľajníc

  • Asociácia železničných dopravcov Slovenska žiada okamžité riešenie problému
  • Problémy zasahujú až do susedného Česka
žsk
Ilustračný obrázok, TASR/František Iván
  • Asociácia železničných dopravcov Slovenska žiada okamžité riešenie problému
  • Problémy zasahujú až do susedného Česka

Stav slovenskej železničnej infraštruktúry začína byť život ohrozujúci. V súvislosti s vykoľajením českého osobného vlaku SuperCity Pendolino začiatkom marca tohto roka v Žiline na to upozorňuje Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS). Spolu s Českými dráhami apelujú na Železnice Slovenskej republiky a žiadajú okamžitú nápravu.

Uvedená nehoda sa zaobišla bez obetí na zdraví a životoch, v budúcnosti sa však podľa dopravcov môže skončiť tragicky. České dráhy spolu a AROS preto poslali Železniciam Slovenskej Republiky otvorený list. Zlý stav železničnej infraštruktúry podľa nich predstavuje riziko pre osobnú, ale i nákladnú dopravu.

„Prípadné ďalšie vykoľajenia môžu mať ďalekosiahle následky. Je preto dôležité situáciu začať okamžite riešiť a snažiť sa všetkými prostriedkami opakovaniu podobnej situácie predísť,“ upozorňujú.

AROS taktiež pripomína, že dôsledkom kritického stavu koľají a výhybiek Slovensko obchádzajú tranzitné nákladné vlaky. Český dopravca zase hovorí o prenášanom meškaní, a tým aj narušení vlakovej dopravy na území Českej republiky. Od slovenskej strany žiada čo najrýchlejšiu nápravu a harmonogram opravných prác, ktorý bude viesť k odstráneniu závad na infraštruktúre.

Miliónové poistenie

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa poistili takmer na tri roky za necelých 9 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Poistnú zmluvu uzavreli so skupinou spoločností na čele s hlavným spolupoisťovateľom Premium Insurance Company Limited so sídlom na Malte s podielom 20 %, ten má na Slovensku pobočku Premium Poisťovňa v Bratislave.

Kooperativa poisťovňa, a.s., Vienna Insurance Group má v skupine podiel 45 % a Allianz – Slovenská poisťovňa, a.s., so sídlom v Bratislave 35 %. Vyplýva to z informácií o výsledku verejného obstarávania a zo zmluvy zverejnenej centrálnom registri.

Zmluva o poistení železníc s účinnosťou od 27. februára 2023 do 31. decembra 2025 zahŕňa komplexné živelné poistenie, poistenie pre prípad odcudzenia veci a vandalizmu, ako aj strojov, strojných zariadení a elektroniky a tiež všeobecnej zodpovednosti za škodu.

ŽSR podľa údajov vo Vestníku verejného obstarávania vyhlásili verejnú súťaž na poistenie koncom minulého roka, celkovú odhadovanú hodnotu zákazky určili v objeme 8,9 milióna eur bez DPH, pričom ponuku predložila iba uvedená skupina poisťovní. Lehota na predkladanie a otváranie ponúk bola 1. februára, zmluvu uzavreli v závere minulého mesiaca.

Prostriedky zo štátneho rozpočtu

Ministerstvo dopravy SR očakáva, že na železničnú dopravu získa schválené prostriedky zo štátneho rozpočtu. Rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina) informoval, že ukončili rokovanie s ministerstvom financií o zabezpečení financovania odvetvia.

„Splnili sme všetky náležitosti, aby boli vystavené rozpočtové opatrenia a vlaky jazdia,“ uviedol v stredu po rokovaní vlády Kmeť, pričom medializované informácie o problémoch s financovaním železničnej dopravy označil za zbytočné maľovanie „čerta na stenu“.

Podľa schváleného rozpočtu výdavkov ministerstva dopravy na rok 2023 by mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dostať na prevádzku železničnej infraštruktúry 341 miliónov eur a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) na zabezpečenie osobnej dopravy vo verejnom záujme 352 miliónov eur.

Rozpočtová kapitola Všeobecná pokladničná správa zahŕňa rezervné výdavky pre obe štátne železničné spoločnosti v objeme 153,5 milióna eur, z toho pre ŽSR vyše 89 miliónov eur a pre ZSSK 64 miliónov eur.

Dôvodom zaradenia týchto zdrojov do tejto kapitoly bolo, že v prípade neschválenia zákona o štátnom rozpočte na rok 2023, ktorý parlament napokon schválil, by z limitov výdavkov na rok 2022 nebolo možné financovať v plnom rozsahu transfery zo štátneho rozpočtu najmä pre ZSSK a ŽSR.

Výdavky ministerstva dopravy na železničnú dopravu by mali v tomto roku dosiahnuť spolu 780 miliónov eur, z toho bežné výdavky takmer 695 miliónov eur a kapitálové výdavky 85,5 milióna eur.

Okrem spomínaných dotácií pre manažéra železničnej infraštruktúry a osobného dopravcu má ísť napríklad na projekty ŽSR financované z európskeho programu Nástroj na prepájanie Európy viac ako 60 miliónov eur, na rozvoj a modernizáciu železníc vyše 20 miliónov eur. Výdavky na železničnú dopravu majú medziročne vzrásť o 310 miliónov eur najmä pre rast prevádzkových dotácií štátu do ŽSR a ZSSK.

Stovky miliónov eur sú určené na rozvoj železničnej dopravy zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v dobiehajúcom programovom období 2014 až 2020, v novom Programe Slovensko na roky 2021 až 2027 a tiež z Plánu obnovy a odolnosti.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá