O 9 idú do práce, o 10 sú na káve a o 11 majú aperitív. Sám neviem, kedy Taliani pracujú

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

Slovenské mestá budú môcť naftovým vozidlám zakázať vjazd do centier

  • Prichádzajú nevyhnutné zmeny. Čoskoro sa ti môže stať, že sa so svojím dieselom nedostaneš do mesta.
 srcset
pexels.com
  • Prichádzajú nevyhnutné zmeny. Čoskoro sa ti môže stať, že sa so svojím dieselom nedostaneš do mesta.

Doprava produkuje v Európe štvrtinu emisií skleníkových plynov a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia vo veľkých mestách. Až 73 % emisií pritom pochádza z cestnej dopravy. Čoraz viac miest ohlasuje stopku autám s naftovými motormi.

Začiatkom roka to odštartovali starostovia Paríža, Madridu, Atén a Mexiko City vyhlásením, že od roku 2025 zakážu v centrách miest premávku vozidiel s dieselovými motormi. Nemecké mestá takisto bojujú so smogom a za najväčších vinníkov označili staršie modely „nafťákov“. V Berlíne, v Mníchove a v Hamburgu platia predpisy zakazujúce vjazd automobilom s vysokými emisiami toxických splodín.

Trend regulácie vjazdu áut s naftovým pohonom do centier miest zasiahol aj Slovensko. Najnovšie nie je vylúčené, že samotné mestá rozhodnú o tom, koľko a či vôbec môžu neekologické vozidlá premávať po centre mesta. Obmedzenie tak nezasiahne zo dňa na deň celú republiku ale pôjde o individuálnu reguláciu. Týmto krokom by sa mohlo ovzdušie v mestách časom značne vylepšiť.

Zatiaľ ide len o ideu, ktorej realizácia nie je celkom jasná. Pravdou však je, že samotnému nápadu je naklonených hneď niekoľko slovenských miest. Preto je len otázkou času, kedy začneme v mestách stretávať menej áut znečistujúcich ovzdušie. Ako prvé by sa do realizácie eko projektu mohli pustiť mestá ako je Bratislava, Prešov, Trenčín, či Žilina.

„Bratislava má ambíciu stať sa takzvaným smart city, to znamená inteligentným či rozumným mestom a práve takéto inteligentné mestá využívajú rôzne spôsoby na to, ako zabezpečiť priaznivé životné prostredie pre svojich obyvateľov, pričom jedným takýmto riešením je napríklad obmedzenie vjazdu naftových áut do centra mesta,“  povedala pre HNauto Veronika Šafáriková z oddelenia komunikácie mesta Bratislava.

Faktom zostáva, že na Slovensku sa viac stretávame s ekologickými rečami ako s činmi. Príkladom môže byť aj minuloročný prísľub primátora Bratislavy, ktorý chcel z mesta odstrániť naftové vozidlá. Išlo o zaujímavú myšlienku, ktorú však na plnej čiare zotrel, keď hlavné meste nakúpilo takmer stovku nových dieselových autobusov, ktoré boli predsa len menej nákladné.

„Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže,“ uviedol riaditeľ Volvo Cars Hakan Samuelsson pre hnonline.sk.

Bezemisnému trendu sa krok po kroku musí prispôsobovať aj automobilový priemysel. Ten do značnej miery formuje zavádzanie bezemisných noriem. Technológia dieslových motorov sa tak každým rokom stáva menej rentabilnou a to vedie len k jedinému – elektrifikácií automobilového priemyslu. Otázka už nie je, či autá so spalovacími motormi nahradia elektro vozidlá, ale kedy sa to stane.

Najnovšie video