Slovenské mosty sú pred kolapsom. Hrozia masívne uzávery a obmedzenia

  • „Nie je na čo čakať. Čísla sú alarmujúce,“ zdôraznil minister dopravy
  • V zlom alebo veľmi zlom stave je v súčasnosti až 42 % mostov
Na snímke most počas rekonštrukcie v obci Krasňany, okres Žilina vo štvrtok 1. júna 2023
Na snímke most počas rekonštrukcie v obci Krasňany, okres Žilina vo štvrtok 1. júna 2023, TASR/Daniel Stehlík
  • „Nie je na čo čakať. Čísla sú alarmujúce,“ zdôraznil minister dopravy
  • V zlom alebo veľmi zlom stave je v súčasnosti až 42 % mostov

Slovenské mosty sa začínajú meniť na obrovský problém. Informuje o tom portál Tospeed s tým, že veľká časť z nich je v tragickom stave. Ignorácia nápravy tohto problému môže viesť k ich zatváraniu, obmedzovaniu rýchlosti a ďalším obmedzeniam. Tento problém je dôkazom toho, že prioritou by nemalo byť len budovanie diaľničnej siete, ale aj obnova už existujúcich ciest. 

K situácii sa vyjadril aj minister dopravy Pavol Lančarič, ktorý skonštatoval, že ide o reálne životy občanov, ktorí po týchto komunikáciách dennodenne chodia.

Mosty sú na tom veľmi zle a ak najnovší plán vlády nevyjde, môže sa stať, že do 10 rokov bude 90 % mostov uzatvorených. Podľa druhého scenára na nich budú zavedené dopravné obmedzenia, ktoré šoférov určite nepotešia.

Štatistiky ukazujú, že 9 z 10 mostov na Slovensku sa pravdepodobne nachádza v kategórii 7 alebo 6. Kategória 6 označuje veľmi zlý stav, kategória 7 to, že most je uzavretý.

Na problém poukázal aj portál O peniazoch. V zlom alebo veľmi zlom stave je v súčasnosti až 42 % mostov. Bez investícií by to v roku 2031 bolo 99,8 %. 

„Nie je na čo čakať. Čísla sú alarmujúce,“ zdôraznil minister. Cieľ je síce dlhodobý a súčasná vláda ho splniť nestihne, Lančarič chce pripraviť podklady pre budúcu vládu.

Čo sa týka krátkodobých cieľov, ambície má minister aj tu. Zamerať by sa chcel na reformu verejnej osobnej dopravy, zníženie nákladov na mýto a strategické financovanie v železničnom sektore.

Mostný program

Prijatie mostného programu má zabezpečiť pravidelné financovanie údržby a opráv cestných mostov. To by malo zastaviť nárast a postupne znižovať podiel nevyhovujúcich mostov na štátnych hlavných cestách prvej triedy. Pokiaľ v roku 2012 bolo v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave 12 % mostov, v roku 2022 ich podiel dosiahol 42 % z 1 780 mostov.

Bez investícií na obnovu by podľa Ministerstva dopravy SR v roku 2031 nevyhovovali skoro všetky mosty. Mostný program je jednou z dlhodobých priorít tohto rozsiahleho rezortu pod dočasným vedením ministra Pavla Lančariča v rámci úradníckej vlády.

Súčasťou strategických projektov s medzinárodným významom v rámci dlhodobých priorít je príprava výstavby rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hraniciam s Poľskom. Bude súčasťou dopravného koridoru Via Carpatia vedúceho od Baltického k Egejskému moru cez východné Slovensko.

Medzi týmito prioritami je podľa ministerstva dopravy aj príprava výstavby pokračovania diaľnice D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou, v závislosti od výsledkov štúdie. Patria k ním aj modernizácia železničnej trate zo Žiliny do Čiernej nad Tisou a prekladiská na hraniciach s Ukrajinou.

Rezort dopravy chce tiež pripraviť návrh záväzku pre budúce vlády, bude sa týkať investícií, prevádzky, údržby, novej legislatívy aj záväznosti pre nasledujúce vlády.

Zdroje: Topspeed, SITA, O peniazoch

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá