Slovenskému e-commerce sa počas koronakrízy darilo

gymbeam_titulka_2

Koronavírus výrazným spôsobom zmenil fungovanie takmer vo všetkých krajinách sveta. V priebehu pár dní sme si museli zvyknúť na výrazné bezpečnostné obmedzenia. Jedným z dlhodobých opatrení bolo aj obmedzenie počtu ľudí v obchodoch, či kompletné uzavretie niektorých prevádzok.

Každodenné nákupy, ktoré boli pre nás samozrejmosťou, sa zrazu stali výnimočnými. Väčšina nákupov sa premiestnila z kamenných predajní do e-shopov. Rozvoz a online predaj začali ponúkať aj spoločnosti, ktoré predtým e-shop neprevádzkovali.

Tržby e-shopov počas posledných mesiacov niekoľkonásobne narástli

Kým kamenné predajne museli byť niekoľko týždňov zatvorené, e-shopy mohli fungovať bez výraznejších obmedzení. Vďaka tomu podľa prieskumu portálu Heureka.cz zaznamenal slovenský e-commerce počas marca, kedy koronakríza začala, nárast až o 54 %.

Okrem zatvorených kamenných predajní prispela k nárastu tržieb slovenských e-shopov aj zhoršená dostupnosť doručenia tovaru zo zahraničia.

Koronavírus zmenil naše nákupné zvyky

Podľa prieskumov z minulosti využívali Slováci e-shopy prevažne na nákup kníh, oblečenia a obuvi či elektroniky. Najmenej cez internet nakupovali jedlo. V spôsoboch platby výrazne viedla platba na dobierku.

Počas koronakrízy sa preferencie Slovákov zmenili. Najviac nákupov cez internet patrilo nákupom výrobkov spojených s čistotou a dezinfekciou, liekom, ale aj potravinám a drogérii. Z dôvodu nedostupnosti rúšok zrástol aj predaj šijacích strojov, látok a pomôcok na šitie.

Obľúbená dobierka išla z bezpečnostných dôvodov do úzadia a platbu za nákup vopred si vyskúšali aj ľudia, ktorí boli voči týmto možnostiam v minulosti skeptickí. Dočasné obmedzenie dobierky by tak medzi zákazníkmi mohlo mať aj do budúcnosti pozitívny vplyv na výber spôsobu platby za objednávku v e-shope.

Novinky na slovenskej e-commerce sfére

Počas prvého polroka 2020 začalo svoje pôsobenie na slovenskom trhu viacero nových e-commerce projektov. Niektoré vznikli ako reakcia na koronakrízu, ďalšie ako plánovaná reakcia na zmenu zákona.

Potraviny vám dovezú až domov

Doručenie nákupu s potravinami sa stalo počas koronakrízy jednou z najžiadanejších služieb. Najznámejší trhoví hráči, ako sú napríklad Tesco a Delia, mali počas celého tohto obdobia svoje služby výrazne vyťažené.

Na popud aktuálnej zložitej situácie preto začalo vznikať viacero nových projektov. Medzi novovzniknuté donáškové služby s potravinami radíme Nákup.sk, FruitKit a Potraviny online. S rozvozom potravín začali aj bratislavské potraviny Starý otec a Malina.

Ruletu si už zahráte aj v legálnom slovenskom online kasíne

Rok 2020 so sebou priniesol rozbeh slovenských online kasín. K otvoreniu prvých online kasín u nás došlo takmer rok po schválení nového zákona o hazardných hrách, ktorý so sebou priniesol viaceré zmeny. Na základe nového zákona získalo licenciu na prevádzkovanie online kasína u nás 5 firiem. K štátnemu Tiposu pribudli kasína od Niké, Tipsport, Fortuny, Doxxbet a Synot tip.

Všetky uvedené kasína ponúkajú známe hry ako sú hracie automaty, ruleta a blackjack. Spolu s pestrou paletou hier na hráčov čakajú aj kasínové turnaje, atraktívne jackpoty a vernostné programy. K situácii ohľadom spusteniu online kasín na Slovensku sa vyjadril aj Daniel Dolejší, ktorý spolupracuje na projekte oficialnekasina.sk.

Ten ponúka informácie o všetkých online kasínach s oficiálnou slovenskou licenciou. ,,Rok 2020 priniesol konečne aj slovenským hráčom možnosť výberu v oblasti online kasín. Doteraz mali totiž hráči na internete možnosť využívať iba služby štátneho Tiposu, prípade často využívali aj služby zahraničných online kasín.

Tie nepôsobili na našom trhu oficiálne a tým pádom neboli kontrolované slovenskými štátnymi autoritami. Hráči sú teda aktuálne lepšie chránení a zároveň štát neprichádza o peniaze na daniach a licenciách.

V rozvoji nezaostali ani existujúce e-shopy. Hneď 2 významné slovenské e-shopy potešili nové investície.

Najrýchlejšie rastúci slovenský start-up sa teší z takmer dvojmiliónovej investície

Startup Eyerim patrí medzi najrýchlejšie rastúce slovenské startupy. E-shop vznikol v roku 2015 a od prvého roku jeho tržby neustále rástli. V minulom roku e-shop spustil jedinečnú službu Magic Mirror, ktorou úplne zmenil spôsob predaja značkovej optiky. Vďaka tomuto online toolu si s pomocou kamery na smartfóne môžete nové okuliare vyskúšať priamo z pohodlia domova. Vďaka svojim úspechom, napriek koronakríze, získal e-shop Eyerim v máji 2020 nové investície v celkovej výške 1,7 milióna eur.

Najväčšiu investíciu v rámci slovenskej e-commerce získal GymBeam

E-shop s výživovými doplnkami, fitness oblečením a príslušenstvom na cvičenie, GymBeam, vznikol v roku 2013. Kým počas prvého roku existencie predával e-shop výživové doplnky známych značiek, v roku 2014 spustil výrobu vlastnej značky výživových doplnkov pre športovcov.

Dnes patrí medzi najúspešnejšie e-shopy u nás a svoje podnikanie postupne rozširuje do ďalších krajín. Koncom mája 2020 získal GymBeam vďaka svojim úspechom najväčšiu investíciu v rámci slovenskej e-commerce sféry. Celková výška nového rastového kapitálu pre GymBeam dosiahla výšku 6 miliónov eur.

Napriek neočakávaným udalostiam, ktoré potrápili svet počas uplynulých mesiacov, možno povedať, že e-commerce sfére na Slovensku sa v prvom polroku 2020 darilo. Pribudli nové zaujímavé projekty, niektoré už existujúce získali kapitál na ďalší rozvoj podnikania a zákazníci sa naučili novým zvykom.

Napriek tomu je zatiaľ ťažko odhadnúť, aký vývoj do e-commerce prinesú nasledujúce mesiace. Hoci sa koronakríza, ktorá ovplyvnila viaceré ekonomické oblasti, e-commerce relatívne dobre vyhýba, negatívny ekonomický vývoj s veľkou pravdepodobnosťou ovplyvní aj vývoj tejto oblasti.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá