Slovenskému streetfoodu dali nový rozmer. Robia pravé americké barbecue

  • Chalani z King Beef ponúkajú originálne barbecue
  • Ich produkty môžete ochutnať na festivaloch
  • Snívajú o vlastnej prevádzke a rozhodli sa k nej priblížiť prostredníctvom crowdfundingovej kampane
KING'S BEEF
zdroj: archív King's Beef
  • Chalani z King Beef ponúkajú originálne barbecue
  • Ich produkty môžete ochutnať na festivaloch
  • Snívajú o vlastnej prevádzke a rozhodli sa k nej priblížiť prostredníctvom crowdfundingovej kampane

Za značkou King’s Beef stoja dvaja kamaráti z Levíc Peter Szabó a Peter Vojtek. Ich projekt vznikol z nápadu vyrábať originálny a u nás netradičný streetfood vysokej kvality. Obaja sú veľkými priaznivcami smoukovaného barbecue a rozhodli sa svoj koníček spojiť s obživou. Slovenskému streetfoodu sa snažia ďalší originálny rozmer, ktorý potiahne kvalitu. Jedlo podávajú od začiatku na kompostovateľných tanieroch a s kompostovateľným príborom a snažia sa o maximálnu udržateľnosť.

King's Beef Peter Szabó a Peter Vojtek
zdroj: King's Beef Peter Szabó a Peter Vojtek
Chcú dokázať, že barbecue nie je len príchuť čipsov

Napriek tomu, že obaja pochádzajú z Levíc, o kamennej predajni zatiaľ len snívajú. „Zatiaľ sa sústredíme hlavne na účasť na rôznych streetfood festivaloch a zabezpečujeme gastro na rôznych eventoch, kde je vyžadovaná kvalita a originalita,“ vyjadril sa jeden zo zakladateľov Peter Szabó.

Sme dvaja kamaráti, ktorí pečú kvalitné barbecue z kvalitných surovín. Vkladáme do toho seba, naše nadšenie, snahu neustále sa učiť, inovovať a zdokonaľovať postupy. Chceme, aby ľudia spoznali, že barbecue nie je len príchuť čipsov.

Obaja chalani sa vyjadrili, že v detstve mali s hovädzím mäsom nulové skúsenosti, nakoľko na rodinnom stole dominovalo bravčové a hydina. „Neskôr som zistil, že niesom veľmi ani na steaky a učarovalo mi práve barbecue z hovädzieho mäsa. Dá sa spraviť na mnoho spôsobov a jeho chuť je jedinečná,“ vysvetlil Peter Szabó.

Náš zákazník náš kráľ

Tak znel slogan, ktorým sa chalani na prezentovali v úplných začiatkoch, kedy si potrpeli aj na historický výzor a meno Kráľova pečená hovädzinka. Peťo Szabó sa okrem barbecue venuje aj výrobe historických zbraní a jeho kolega historickému šermu.

„Často sme sa zúčastňovali rôznych historických akcií a jeden z mnohých podnetov, aby sme sa venovali profi pečeniu barbecue, bola nízka úroveň gastra na rôznych akciách. Presvedčili sme sa, že ľudia sú ochotní si za kvalitu priplatiť. Nechcú jesť nevydarenú cigánsku,“ upresnil spoločné začiatky Peter Vojtek.

Po krátkom čase sa začali zaoberať akciami, ktoré sú primárne zamerané na zážitok z jedla. „Chceli sme sa vymaniť z podujatí, kam ľudia prídu za programom a niečo si zobnú. Začali sme sa zameriavať na akcie, kam sa chodí kvôli jedlu, rozmanitosti, originalite a kvalite, ktorú inde nenájdu,“ vysvetlil Szabó.

Zo začiatku všetko testovali na kamarátoch a úplne prvé pečenie bolo pri príležitosti narodenín. „Povedali sme si, že je správny čas aplikovať do praxe nadobudnuté vedomosti,“ spomínajú.

Zadovážili si oceľový barel a ďalšie potrebné doplnky z ocele. Za pomoci plazmovej rezačky a zváračky si vlastnoručne skonštruovali prvý smouker, ktorý slúžil len na domáce použitie. „Práve prvé pečenie, ktoré dopadlo nad očakávania, nás motivovalo k tomu, aby sme sa barbecue venovali aj ďalej. Nasledovali ďalšie pečenia, ktoré takisto dopadli dobre a ľudia boli nadšení,“  tak pôsobili prvé skúsenosti očami P. Vojteka.

 

Zrodilo sa King’s Beef

So zmenou konceptu prišla aj zmena názvu, ale jadro konceptu zostalo rovnaké. Zrodilo sa kráľovo hovädzie a King’s Beef. Peťo Vojtek zastáva vo dvojici pozíciu kuchynského vedátora, ktorý pozná všetky procesy, ku ktorým počas pečenia dochádza. Snaží sa využiť konkrétne podmienky na to, aby dosiahol čo najlepší výsledok. „Vždy, keď niečo skúša, tak vie, čo chce dosiahnuť a ako to dosiahnuť,“ pochválil kolegu Peter Szabó.

Práve prvé skúsenosti vyjdú pri barbecue draho, keďže zadné hovädzie stejkovej kvality nie je lacná záležitosť.  „Vždy musíte piecť čo najväčší kus a ak nerátam potrebné vedomosti, tak práve to je dôvod, prečo si barbecue doma nepripravíte. Nevie si predstaviť, ako by doma človek piekol v smoukri 10 kg hovädzieho mäsa, len tak na večeru,“ vyjadril sa.

Mäso je veda

Pre Peťa Vojteka je barbecue výzvou. Neustále sa snaží posunúť úroveň finálneho produktu vyššie. „Pre mňa je dôležitá jedinečná chuť hovädzieho, ktoré sa veľmi pomaly pečie na horúcom dyme počas niekoľkých hodín,“ hovorí.

Prípravu barbecue sa nám rozhodol priblížiť. „Mäso je pečené v smoukri, čo je špeciálny uzavretý grill. Nemá ohnisko pod mäsom, ale v bočnej komore. V dôsledku toho sa k mäsu nedostáva oheň napriamo. Dôležitý je jemný dym požadovanej hustoty a horúci vzduch. Mäso sa pečie pomaly na nízkych teplotách, ktoré stúpajú a klesajú v určitých dobách pečenia. Len tak sa zaistia všetky žiadané procesy v ten správny čas,“ opisuje.

Čas pečenia môže presiahnuť desiatky hodín. Doba pečenia záleží od kusu, ale aj váhy mäsa. Rozhodujúce je aj to, aký výsledok chceš dosiahnuť.

„Pri smoukovaní sa vrchná vrstva mäsa sfarbuje do hnedočervenej farby. Táto vrstva (smoke ring) je okrem iného nasiaknutá dymom a ja ju mám najradšej. Podľa toho, ako dobre viete mäso upiecť, takú hrubú hornú vrstvu máte – my ju bežne mávame tak centimeter, čo je celkom dosť,“ pochválil sa majster barbecue.

Chalani mäso vôbec nepácujú. Obaja sa zhodli, že urobiť mäso v páci nie je umenie. „My používame zväčša len soľ a čierne korenie a ak všetko prebehne ako má, tak korenie nenarúša chuť mäsa, len ju dotvára a zvýrazňuje.“

 

Podpora lokálnych dodávateľov a trhu

Dôležitá je pre nich aj podpora lokálnych dodávateľov. Pečivo používajú domáce. Ručne ho pre nich vyrába menšia pekáreň, ktorá sa nachádza blízko Levíc. Na čo najdokonalejšie pečenie potrebujú aj správny kus mäsa, ktoré berú z malého mäsiarstva v Leviciach. S ohľadom na množstvo mäsa, kvalitu a pôvod, dávajú dodávateľom dosť zabrať.

„Na Slovensku sa mäso porcuje inak než v USA a na čo najdokonalejšie pečenie potrebujeme dokonalý kus mäsa. Tú dokonalosť vyžadujeme bez kompromisov,“ priznali sa chalani, ktorí si uvedomujú, že barbecue na Slovensku nemá až takú tradíciu.

Napriek tomu sa rozhodli nečakať na boom a rozhodli sa priniesť toto jedlo k zákazníkom už teraz. Ich snaha prináša výsledky a ľudia ich na akciách začínajú spoznávať a vyhľadávať. „Neznalosť mizne s každým zákazníkom, ktorý naše BBQ ochutná a nabudúce, keď nás niekde zbadá tak je ide rovno k nám.“ 

Pomôcť môžeš aj ty

Stánok chalanov obmedzuje kapacitne, ale aj tým, že na akcii podliehajú podmienkam organizátora. Aj preto sa rozhodli pre crowdfundingovú kampaň, ktorá ich dostane na kolesá. 

„Na portáli HITHIT, ktorý zastrešuje našu crowdfundingovu kampaň, nájdete mnohé odmeny, ktoré môžete dostať za váš príspevok, ktorým nám veľmi pomôžete. Pomôžte nám dostať sa zo stánku na kolesá a buďte s nami na začiatku niečoho veľkého,“ prosia chalani.

Ako ďalej dodávajú, keď raz bude barbecue u nás ako doma, tak si aj ich zákazníci môžu povedať, že priložili ruku k dielu. „Našim cieľom je prostredníctvom tejto kampane doriešiť časť financovania na kúpu foodtrucku – predajného prívesu, v ktorom by sme mali aj kuchyňu a ktorý by nám poskytol viac možností prípravy, ktoré teraz v stánku nie sú možné,“ hovoria.

Chalani by radi časom získali aj druhý foodtruck a snívajú aj o kamennej prevádzke. Budú šťastní, ak si ľudia zvyknú, že s dobrotami sú tu predovšetkým pre nich.

„Veríme, že ľudia si to zaslúžia a nie sú odkázaní na nekvalitné jedlo. Dúfam, že sa v blízkej, ale aj vzdialenejšej budúcnosti budeme stále viac vidieť,“ povedali na záver.

Chalanov môžeš sledovať aj na ich Facebooku a dozvedieť sa viac na ich webe.

Najnovšie video