Slovensko sa môže od júla definitívne zbaviť papierových bločkov

  • Papierové bločky, ktoré dostávame ako doklad o zaplatení v predajniach, môžu byť čoskoro minulosťou
  • Namiesto nich budeš môcť dostávať doklad o zaplatení priamo do mailu a z obchodu odísť bez častokrát nepotrebného kusa papiera
zdroj: pixabay.com, TASR
  • Papierové bločky, ktoré dostávame ako doklad o zaplatení v predajniach, môžu byť čoskoro minulosťou
  • Namiesto nich budeš môcť dostávať doklad o zaplatení priamo do mailu a z obchodu odísť bez častokrát nepotrebného kusa papiera

Denne je zrejme každý z nás svedkom ako v odpadkových košoch končia tisícky papierových bločkov. Zatiaľ čo pri nákupe telefónu či hodiniek máme dôvod zobrať si doklad o zaplatení, pri bežnom nákupe potravín to pre nás nie je až tak dôležité.

Zdá sa, že Slovensko robí prvé kroky k tomu, aby sa bločkov nadobro zbavilo alebo ich produkciu obmedzilo. V súčasnosti majú predajcovia povinnosť fyzicky vytlačiť pokladničný doklad, aj keď ho zákazník nevyžaduje a nepotrebuje. Podľa Finančnej správy sa však má od 1. júla tento zaužívaný princíp zmeniť.

zdroj: pixabay.com

Nový systém eKasa totiž zavádza takzvané elektronické bločky. Podnikateľ môže doklad zaslať v elektronickej podobe (napr. mailom), ak o to kupujúci požiada ešte pred vytlačením pokladničného dokladu.

„Pokladničný doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient (ORP a VRP) môže podnikateľ kupujúcemu zaslať alebo sprístupniť v elektronickej podobe, ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada ešte pred vytlačením pokladničného dokladu (elektronicky zaslať je možné len jeden originál PD),” píše sa na stránke Finančného riaditeľstva SR.

zdroj: pixabay.com

Na jednej strane ide o veľmi dobrú správu z hľadiska ekológie, na strane druhej sa až v praxi ukáže, aké typy podnikov budú schopné uplatňovať túto novinku aj v praxi.

„Mám vo svojom obchodíku virtuálnu pokladňu a už to zákazníkom ponúkame. Vytvorí sa bloček a vznikne možnosť buď tlače alebo zaslania mailom. Vždy sa zákazníka opýtam, ktorú možnosť si vyberie, a pokiaľ je to mail – pokladnicu mám pripojenú na tablete, podám im ho a oni si vyťukajú adresu a bloček je odoslaný. Mail sa nikde neukladá, ja ho ani nevidím, takže aj z hľadiska GDPR je to v poriadku.  Veľmi sa z tejto možnosti teším. Je ale pravda, že my sme malá prevádzka a nie je tam veľa zákazníkov naraz,” vyjadrila sa vo facebookovej diskusii Linda, ktorá má s virtuálnou pokladňou skúsenosti aj priamo z praxe.

Problémom je recyklácia

zdroj: pixabay.com

Jedným zo zásadných problémov papierových bločkov je ich recyklácia, ktorá jednoducho nie je možná. Sú totižto vyrobené zo špeciálneho termopapiera. Termopapier nie je vhodný na recykláciu, keďže obsahuje plnidlá, ktoré bránia jeho rozkladaniu. Taktiež obsahuje celú radu nebezpečných chemikálií, ako napr. bisfenol A (BPA) a preto sa neodporúča ani jeho kompostovanie. Patrí teda do zmesového odpadu. A ako spoznáš účtenku z termopapiera? Ak ju dáš na tvrdú podložku, tak do nej vieš nechtom urobiť viditeľnú čiaru.

Zdroj: Facebook Zero Waste Slovakia, Financnasprava.sk

O autorovi
Linda Cebrová