Slovensko v štrajku: Na Vianoce nebudú čerstvé rožky, zastaviť sa môže aj mestská doprava

  • Slovensko viac nie je krajinou s lacnou pracovnou silou
  • Za lepšie pracovné podmienky sa Slováci bijú na všetkých crontoch
  • Po automobilkách sú to aj pekári a vodiči
liene-vitamante-76621-unsplash
Unsplash
  • Slovensko viac nie je krajinou s lacnou pracovnou silou
  • Za lepšie pracovné podmienky sa Slováci bijú na všetkých crontoch
  • Po automobilkách sú to aj pekári a vodiči

Minulý rok niekoľko dní celé Slovensko s napätím sledovalo štrajk zamestnancov nášho najväčšieho zamestnávateľa, automobilky Volkswagen. 6 dní trvajúce vyjednávanie odborov so zamestnávateľom sa nakoniec skončilo dohodou.

Zamestnanci si počas horúceho leta vybojovali zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o niekoľko percent, jednorazový príplatok vo výške 500 eur všetkým zamestnancom, náhradu príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 % priemernej mzdy a ďalšie. Vedel si, že ak by tu štrajk trval viac ako 12 dní, mohol by už začať ovplyvňovať slovenskú ekonomiku? Svetové médiá po sledovanom priebehu tohto štrajku vyhlásili, že Slovensko viac nie je krajinou s lacnou pracovnou silou, ale posúva sa do centra diania.

Ďalší a ďalší

Po vzore Volkswagenu si vyššie mzdy vybojovali tento rok aj zamestnanci slovenskej fabriky ďalšej automobilky, Kia. Tu však k ostrému štrajku nedošlo a v priebehu jedného týždňa vedenie prisľúbilo napríklad zvýšenie základných miezd v budúcom roku o 80 eur (viac si prečítaš TU). Pohotovým aprílovým zvýšením miezd o 12 % predišla štrajku aj ďalšia automobilka, nám blízka česká Škoda Auto.

No a lepšie mzdové podmienky si nedávno vybojovali aj zamestnanci nového zamestnávateľa v našom regióne, automobilky Jaguar Land Rover. Moderné odbory ešte pred spustením oficiálnej prevádzky (25. októbra) prisľúbili nové tarifné mzdy pre výrobných zamestnancov, zvýšenie kompetenčného príplatku, jednorazovú odmenu a napríklad aj zakotvenie 13. platu.

Vianoce bez čerstvého pečiva

Najnovšie svoju nespokojnosť prejavujú aj slovenskí pekári. Obrovský tlak zahraničných obchodných reťazcov, neochota reflektovať na neustále zvyšujúce sa náklady pekárov a nesystémové opatrenia v podobe zavádzania nových sviatkov prinútili pekárov k  zásadným reštrikčným rozhodnutiam,“ píše sa v úvode tlačovej správy. Kvôli tomu, že pekárenská výroba sa stáva počas sviatkov a víkendov vysoko nerentabilná je dokonca možné, že už v čase najbližších vianočných sviatkov pekári svoje čerstvé pečivo do zahraničných obchodných reťazcov jednoducho nedodajú. Slovenských maloobchodných sietí združených vo Zväze obchodu by sa prípadné zmeny nemali dotknúť.

„Verím, že pekári v najbližšom čase dosiahnu dohodu a nebude nutné pristúpiť k takým zásadným krokom. Situácii nepomáha ani diskutovaný odvod pre obchodné reťazce, pretože podľa vyjadrení niektorých reťazcov sa tieto budú snažiť premietnuť ich náklady práve do ďalšieho zníženia odbytových cien výrobkov,“ hovorí Tatiana Lopúchová, predsedníčka Zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.

Možno aj bez MHD

Aj bratislavskí vodiči si chcú vybojovať lepšie pracovné podmienky. Už včera vyhlásili štrajkovú pohotovosť a hrozia ochromením dopravy v prípade, že dopravný podnik nevyhovie niekoľkým základným podmienkam, ktoré si kladú. Podľa TA3 za najväčšie problémy považujú nie len nerovné platové podmienky počas odmeňovania za sviatky, ale aj krátke prestávky či neaktuálny grafikon a neprihliadanie na súčasný stav na cestách. Podľa vodičov je navyše náborová kampaň dopravného podniku so sľubovaným platom 1500 eur klamlivá. K tejto sume sa dopracujú len vodiči, ktorí odpracujú skutočne vysoké množstvo hodín.

Na ostrý štrajk potrebujú vodiči viac ako 1500 podpisov, no ich získanie vidia pozitívne a majú na to najbližšie dva mesiace. Podľa Zákonníka práce musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, ktorí majú uzatvorenú kolektívnu zmluvu a vyhlásiť ho môže príslušný odborový orgán.

Inšpirácia z minulosti

Dá sa povedať, že nespokojnosť zamestnancov so svojimi pracovnými podmienkami počas histórie výrazne formovala trh práce a nebojácnosť postaviť sa za svoje práva vidno nie len na Slovensku. O lepšie pracovné podmienky sa však u nás odbory bili aj nedávno. V roku 2003 železničiari na pár hodín prerušili dopravu, v tom istom roku sa búrili aj učitelia a školy zostali zatvorené a na začiatku roku 2011 odišlo zo svojich pozícií 1200 lekárov.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech