Slovenských podnikateľov podporí nová iniciatíva. Sľubuje expanziu „Za Tatry a za Dunaj“
- Nová platforma má pomôcť slovenským podnikateľom prekonať bariéry
- Projekt „Za Tatry a za Dunaj“ spája významné e-commerce spoločnosti a inštitúcie

- Nová platforma má pomôcť slovenským podnikateľom prekonať bariéry
- Projekt „Za Tatry a za Dunaj“ spája významné e-commerce spoločnosti a inštitúcie
Projekt „Za Tatry a za Dunaj: Ako uspieť online a rásť (aj) za hranicami“ oficiálne odštartoval 7. marca. Stalo sa tak pod taktovkou poradensko-analytického inštitútu EPPP. Cieľom tejto iniciatívy je prakticky demonštrovať, že online predaj je oveľa dostupnejší, než sa mnohí podnikatelia domnievajú. Má im tiež pomôcť prekonať počiatočné bariéry pri rozvoji alebo zakladaní biznisu v digitálnom prostredí.
Digitalizácia obchodu predstavuje pre slovenských podnikateľov obrovskú príležitosť, ktorá však zostáva často nevyužitá. Mnohí majitelia firiem vnímajú online expanziu ako komplikovaný proces vyžadujúci značné investície a technologické know-how.
Práve tieto mýty a obavy sa snaží nová iniciatíva rozptýliť poskytnutím praktických nástrojov a overených postupov. O spustení projektu informoval poradensko-analytický inštitút EPPP – Európske partnerstvo pre verejné stratégie prostredníctvom tlačovej správy.
Významné spoločnosti v oblasti e-commerce
Štatistiky Eurostatu odhaľujú, že Slovensko v oblasti online predaja výrazne zaostáva za inými európskymi krajinami. Zatiaľ čo v Litve, Švédsku či Dánsku využíva internetový predaj viac ako 30 % firiem, na Slovensku je to len 18 %. Tento rozdiel predstavuje nielen nevyužitý potenciál, ale aj konkurenčnú nevýhodu pre domáce podniky. Práve pandémia COVID-19 ukázala, aké výhody môže internetový predaj priniesť pre ziskovosť a rast podnikov v krízových obdobiach. Ale aj mimo nich.
V rámci iniciatívy bola vytvorená komplexná webová platforma expandujonline.sk, ktorá je prístupná na stránkach Združenia podnikateľov Slovenska. Platforma ponúka praktické návody, prípadové štúdie úspešných firiem a detailné informácie prispôsobené rôznym typom podnikateľov. Od vlastníkov menších obchodov až po tých, ktorí majú ambíciu expandovať za hranice Slovenska. Užívatelia tu nájdu aj interaktívne nástroje na posúdenie pripravenosti na online expanziu a personalizované odporúčania pre ďalší postup.
Platforma pre všetkých podnikateľov
Novú platformu môžu teraz využiť všetci, ktorí uvažujú o podnikaní. Jej poslaním je nielen inšpirovať verejnosť k začatiu vlastného biznisu, ale predovšetkým povzbudiť záujem o online podnikanie. Platformu môžu oceniť majitelia malých obchodov, lokálni predajcovia alebo ambiciózni podnikatelia so záujmom o predaj na domácom i zahraničnom trhu.
Na jej vývoji spolupracovali významné spoločnosti pôsobiace v oblasti e-commerce – Allegro, Wolt, Meta a Expandeco, ktorých reprezentanti prezentovali aj na oficiálnom spustení projektu. Ich odborné znalosti a praktické skúsenosti z rôznych segmentov online trhu dodávajú platforme autenticitu a relevantnosť pre reálne podnikateľské prostredie.
Na podujatí 7. marca vystúpili Marta Mikliszanska zastupujúca Allegro, Jakub Kacera z Woltu, Patrik Tovaryš reprezentujúci Metu a Filip Minár z Expandeca. Slávnostné spustenie platformy potom zavŕšil Ján Solík zo Združenia podnikateľov Slovenska.
Projekt vznikol so súčinnosťou ministerstiev Slovenskej republiky
Rastislav Chovanec, štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, zdôraznil potrebu podpory slovenských firiem v zahraničnej expanzii.
„Slovenský trh je malý, a preto je pre každú firmu, ktorá chce rásť, prirodzené vstupovať za hranice okolitých krajín a všade tam, kde sa dokážu presadiť. Tento krok nie je jednoduchý, avšak online priestor niektoré kroky uľahčuje a minimalizuje riziká. Preto som rád, že firmy, ktoré uvažujú o rozšírení podnikania do zahraničia, majú možnosť získať potrebné informácie a nájsť si partnerov, ktorí im so vstupom za hranice pomôžu. Je dôležité, aby sme rozširovali množstvo slovenských exportérov – pre stabilnú ekonomiku nie sú dôležití len veľkí exportéri, ale aj to, aby rástli aj malé a stredné firmy a presadzovali sa aj v zahraničí.“
Na slávnostnom uvedení projektu sa zúčastnili aj Vladimír Šimoňák, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR, spolu so zástupcami partnerských a technologických organizácií.
„Vnímame deficit našich podnikateľov v online priestore a skutočnosť, že práve tento priestor je pre biznis kľúčovým faktorom ďalšieho rastu. Preto vítam projekt Za Tatry a za Dunaj a som veľmi rád, že vznikla snaha spropagovať niektoré nástroje online biznisu medzi slovenskými podnikateľmi. Verím, že tieto informácie padnú na úrodnú pôdu a podnikateľom pomôžu lepšie využiť potenciál digitálneho trhu a rozšíriť svoje podnikanie,“ vyjadril sa Šimoňák.
Projekt realizuje EPPP – Európske partnerstvo pre verejné stratégie pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR, v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska a s podporou Slovak Business Agency. Táto spolupráca verejného a súkromného sektora vytvára jedinečnú príležitosť pre slovenských podnikateľov prekonať digitálnu priepasť a úspešne konkurovať na európskom i globálnom trhu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: TS/ EPPP – European Public Policy Partnership