Slovenských vodičov vyjde zabudnutá povinnosť až 330 eur. Pokutu si vieš znížiť jednoduchým trikom
- Dostať pokutu za neplatnú STK je jednoduchšie, než si myslíš
- Našťastie existuje spôsob, ako si ju znížiť až o tretinu
- Dostať pokutu za neplatnú STK je jednoduchšie, než si myslíš
- Našťastie existuje spôsob, ako si ju znížiť až o tretinu
Dátum, na ktorý by nemal žiaden vodič zabudnúť, je ten, v ktorý mu vyprší platnosť technickej a emisnej kontroly. Existujú jednoduché spôsoby, ako na tento dátum nezabudnúť a ver, že sa to ani nevypláca. Pokuta sa môže vyšplhať na stovky eur.
Pozreli sme sa, ako nezabudnúť na STK, kde sa zaregistrovať a či sa dá vyhnúť pokutám. Našli sme aj zoznam vozidiel a ich časovú frekvenciu povinných kontrol.
Sankcia môže byť automatická
Motoristický novinár Juraj Hrivnák pre tvnoviny.sk prezradil, že v prípade, keď vodič jazdí bez technickej a emisnej kontroly, mu hrozí vysoká pokuta. Tú môže dostať priamo na mieste. Existuje však istá pomyselná rezerva, teda 60 dní. Hovorí sa, že ak policajt odchytí vodiča, ktorý jazdil bez platnej STK či EK, v prípade, ak neprešlo ešte 60 dní, môže mu pokutu odpustiť.
Ak ti však policajt pokutu odpustí, neznamená to, že ju nemôžeš dostať vôbec. Hrivnák upozornil, že môžeš dostať automatizovanú pokutu z databázy. Táto pokuta môže byť až vo výške 330 eur.
Motoristi majú viacero možností, ako sa vyhnúť problémom s neplatnou technickou a emisnou kontrolou. Vlastníci starších áut, ktorí ich práve opravujú, alebo tí, čo nestíhajú absolvovať kontroly, môžu dočasne odhlásiť vozidlo z evidencie. V takom prípade nie je potrebné absolvovať technickú ani emisnú kontrolu. „Avšak keď vozidlo chceme prihlásiť naspäť do evidencie, musíme sa na kontroly prihlásiť,“ vysvetľuje Juraj.
Je ale dôležité rozlišovať medzi pokutami pre vodiča a prevádzkovateľa vozidla. Kým vodičovi môže pokutu udeliť Policajný zbor za jazdu s technicky nespôsobilým vozidlom, prevádzkovateľ sa zodpovedá okresnému úradu za zameškanie pravidelných kontrol. Prevádzkovateľ vozidla musí rátať so sumou 165 eur, a to samostatne za každé vozidlo, ktoré nepodrobil technickej či emisnej kontrole v stanovenom termíne. V rovnakej sume sa pohybuje aj pokuta u vodiča.
Právomoc udeľovať tieto pokuty má okresný úrad, konkrétne odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií. Na udelenie pokuty majú príslušné orgány časový limit. Od zistenia porušenia povinnosti môžu sankciu udeliť do dvoch rokov. Celková lehota však nesmie presiahnuť päť rokov od skutočného porušenia povinnosti.
Ako na STK nezabudnúť?
Viaceré spoločnosti, ktoré robia STK sa snažia predísť situáciám s neplatnými kontrolami tým, že zákazníkov informujú o končiacej platnosti STK a emisnej kontroly prostredníctvom SMS správ alebo emailov. Každá firma pritom využíva vlastný systém na evidenciu termínov.
Ďalšou možnosťou je nastaviť si pripomenutie sám. Ako informuje Ministerstvo dopravy SR, stačí sa prihlásiť do Jednotného informačného systému v cestnej doprave a nastaviť si pripomenutie termínu technickej a emisnej kontroly prostredníctvom notifikačného mailu alebo notifikačnej SMS.
Posledným a azda najjednoduchší spôsobom je nastaviť si pripomienku vo vlastnom mobilnom telefóne.
Pokutu si vieš znížiť
V prípade, že už motorista dostane pokutu za jazdu bez platnej STK, stále existuje možnosť ušetriť. „Ak absolvujete STK do 15 dní, a taktiež zaplatíte pokutu do 15 dní, môžeme si pokutu znížiť až o jednu tretinu, teda zaplatíte 110 eur,“ uvádza motoristický novinár.
Ak vodič potrebuje po opätovnom prihlásení vozidla do evidencie absolvovať STK, môže ísť s autom na kontrolu aj bez platnej STK. Pri prípadnej policajnej kontrole stačí oznámiť, že smeruje na STK, pričom potvrdenie o termíne kontroly nie je potrebné.
Dokonca ani neúspešná technická či emisná kontrola nemusí znamenať okamžité obmedzenie. „Môžete byť dočasne spôsobilý s autom jazdiť a do mesiaca absolvovať opravnú STK,“ objasňuje Juraj. Existujú však prípady, keď závažnosť zistených nedostatkov neumožňuje s vozidlom opustiť stanicu technickej kontroly.
Ak sa vodič obáva, že mu bude odobratá na mieste policajtom ŠPZ, Hrivnák upozorňuje, že to nie je bežnou praxou. Objasnil však, že ak dané auto vyzerá, že už by skutočne jazdiť nemalo, môže to policajt urobiť.