Slovenským zlatom sú Horalky. Nové miliónové investície robia z našich cukroviniek svetového hráča

  • Slovenské sladkosti sú natoľko obľúbené, že ich nezastaví ani trend zdravej výživy či občianska vojna.
hora
facebook.com/holaky/youtube.com
  • Slovenské sladkosti sú natoľko obľúbené, že ich nezastaví ani trend zdravej výživy či občianska vojna.

Tým najväčším a zároveň najziskovejším hráčom na poli potravinárskeho priemyslu na Slovensku nie je nik iný, ako spoločnosť I.D.C. Holding zastrešujúca Seditu či Figaro. Rýdzo slovenskej spoločnosti sa doposiaľ nepodarilo zmocniť žiadnym zahraničným investorom a vyzerá to tak, že sa to ani tak skoro nestane.

Spoločnosť, zaoberajúca sa výrobou cukroviniek, totiž zažíva priam zlaté časy, a preto v týchto rokoch realizuje historicky najvýznamnejšiu investíciu v celkovom objeme 60 miliónov eur. Ide pritom o koncentrovanie a rozšírenie výroby sladkostí do dvoch zmodernizovaných centier v Seredi a Cíferi. Vďaka rozsiahlej modernizácií budú môcť továrne na cukrovinky produkovať až 60-tisíc ton výrobkov.

Vďaka zefektívneniu výroby sa dá predpokladať, že výnosy spoločnosti stúpnu. Linky, ktoré produkujú ikonické sladkosti, bez ktorých si dnes už nevie predstaviť život mnoho Slovákov, dosahovali aj v období krízy tržby 100 miliónov eur. Zdá sa teda, že v kupovaní sladkostí Slovákov nič naozaj nezastaví. Vlani zarobila spoločnosť neskutočných 8 miliónov eur.

Sladkosti od robotov

Zmodernizované centrá na západnom Slovensku síce nevyprodukujú nové miesta, no tie pôvodné udržia. Obchodníkov bude stále treba, no vo výrobe bude prevažovať automatizácia.

„Nové automatizovanejšie linky nám umožnia vystačiť si s menším počtom zamestnancov. Ľudia jednoducho chýbajú a my musíme ísť do robotov a automatizácie,“ hovorí spoločník firmy P. Jakubec.

V továrňach pribudnú aj laboratóriá, vďaka ktorým bude možné kontrolovať aj prácu dodávateľov. Predovšetkým sa jednoduchšie odkontroluje, či dodržujú štandardy, ktoré majú uvedené v certifikátoch.

Slovenské sladkosti naprieč svetom

Exporty nášho cukrárenského giganta už teraz siahajú až k 60 miliónom eur ročne. S finalizáciou nových továrni však pôjde ešte o oveľa vyššie čísla. Dominantnými trhmi, na ktoré momentálne naše sladkosti putujú, sú český, maďarský, britský, poľský, švédsky či ugandský. V budúcnosti je však pre firmu I.D.C veľmi perspektívny tiež čínsky či nemecký trh.

Horalky, Milu či Linu dokonca nezastaví ani občianska vojna. Svedčí o tom fakt, že do arabského Jemenu minulý rok poputovali produkty až za 550-tisíc eur. „Obchod s takýmito politicky napätými teritóriami je síce náročný, ale aj tam chcú ľudia jesť sladké,“ hovorí R. Sukdolák.

Iný kraj, iné chute

Zaujímavé je, že aj keď je súčasným trendom zdravá výživa nesúca sa v znamení musli alebo proteínových tyčiniek, spotreba sladkosti na Slovensku vzrástla o 3 %.

Nie sme v tom však jediní. Na sladkosti nedajú dopustiť ani naši susedia. Pre tých však spoločnosť I.D.C vyrába sladkosti priamo na mieru, s prestavanými linkami. Majú totiž iné chute. Aj keď Slováci neobľubujú oblátky s ovocnou náplňou, Poliaci či Maďari ich preferujú. Pre Rusov sa zase sladkosti pečú o stupeň sladšie, keďže tí sú zvyknutí na vyšší objem cukru.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK