Smutná realita života väčšiny YouTuberov

Alexandra Dulaková / 9. februára 2016 / Zaujímavosti

Do zákulisia bežného YouTuberského života, ktorý sa netýka tých horných pár tisíc s miliónmi subscriberov, verejnosť vpustila vlogerka z pozadia populárneho Buzzfeedu, Gaby Dunn. Zatiaľ čo diváci vloggerov vidia, ako továreň na ľahké peniaze zarobené formou neserióznej zábavy, oni bežne rozmýšľajú nad tým, či tento mesiac zvládnu zaplatiť nájomné a zároveň sa pred verejnosťou hanbia priznať, že občasný product placement ich vlastne drží nad vodou.

Keď príde reč na vloggerskú kariéru na YouTube, automaticky nám napadnú tie najväčšie hviezdy, ktoré si skutočne veľmi pohodlne žijú z peňazí zarobených vytváraním krátkych videí samých seba, poprípade svojho života a – hraní videohier. Švédsky PewDiePie, komička Jenna Marbles (ktorá má snáď ako jediná z nich dokončený magisterský titul – z psychológie), či vizážistka Michelle Phan. Tí sú zo svojich jednotlivých kategórií pravdepodobne tí najlepší.

U nás vedie jednoznačne Gogo, ktorý si internetový úspech vyslúžil najmä nahrávaním svojich postupov v počítačových hrách. Pri ich videách zabíjame čas a oni z toho majú milióny eur. Mesačne zarábajú niekoľko desať tisíc. Pri takýchto sumách sa netreba čudovať, ak ľudia k aktívnym YouTuberom automaticky pociťujú averziu – toľko peňazí a „pritom taká blbosť!“ Niekto musí naraz ťahať viacero zamestnaní, aby vôbec vyžil, a pri pohľade na banality, ktoré týmto ľuďom slušne zarábajú na živobytie, im môže byť akurát tak do plaču. No nemusí.

maxresdefault-8

foto: buzzfeed.com

 

Odvrátená strana sociálnej siete, na ktorej si účet môže vytvoriť každý s internetovým pripojením, sa skladá z tisícok ľudí, ktorí sa síce (aspoň sčasti) živia svojimi videami, no ani zďaleka peniaze nepočítajú v tisícoch mesačne a často riešia tie isté existenciálne otázky, čo väčšina z nás. (Akurát že väčšina z nich sú slobodní a bezdetní ľudia, ktorí zatiaľ zodpovedajú len sami za seba, takže to stále majú jednoduchšie, ako slobodná matka troch detí.)

V podstate je to tá masa YouTuberov, ktorí majú medzi 50 000 a pol miliónom subscriberov – dosť na to, aby na videách mohli zarábať, avšak často nie dosť na to, aby z nich aj dokázali vyžiť. Čím relevantnejší je ich obsah, tým menej pozornosti sa im dostane. Predsa len, najviac zarábajú tí, ktorí sa natáčajú pri kreslení dokonalých očných liniek, hovorení vtipov a hraní hier. Vloggeri, ktorí sa zaoberajú vážnejšími témami a zároveň sa snažia ľudí zabaviť aj intelektuálne, poprípade ich informovať, sa zväčša tiahnu niekde na chvoste s pár desiatkami, maximálne stotisíckami subscriberov. A popri tom berú každý možný kšeft, aby mali za čo kúpiť potraviny a benzín.

Keď si pozriete profil spomínanej Gaby Dunn, zaujme vás možno už jej široký profesionálny profil: spisovateľka, scenáristka, komička, žurnalistka. Vystupuje na rôznych zábavných podujatiach a denne pracuje na nových epizódach svojho kanálu Just Between Us, o ktorý sa delí s najlepšou kamarátkou Allison Raskin. S tou nedávno založila aj vlastnú firmu Gallison, v podstate internetové papierníctvo.

Ďalej sa pravidelne objavuje vo videách BuzzFeedu, spolupracuje s inými vloggermi a medzitým sa snaží pri obmedzených možnostiach vyberať medzi zaujímavými ponukami od ľudí ochotných do jej videí vložiť svoju reklamu. Just Between Us má takmer pol milióna subscriberov a BuzzFeed ich má okolo pätnásť miliónov. Zisky svojho kanálu však musí deliť medzi dvomi ľuďmi a v rámci ziskov BuzzFeedu je tá posledná, ktorá pri rozdeľovaní prichádza na radu – možno ešte pred kameramanom a osvetľovačom. Ostatné príjmy sú nestále a často symbolické.

Gaby a Allison

foto: Gaby a Allison

 

Ako sama hovorí, čo sa týka financií, prežíva a prebíja sa. Zarába na tom, čo napíše, na reklamách, ktoré pred jej vlastnými videami musíme na YouTube pretrpieť (tých minimálnych 5 sekúnd), na malých hereckých rolách a na sponzoringu a product placemente na YouTube a Instagrame. Akonáhle je však propagovanie produktov príliš očividné, automaticky jej to strháva subscriberov. Ľudí reklamy na produkty iritujú, pretože si myslia, že to YouTuberi robia najmä z pažravosti – nemajú predsa peňazí dosť?! Nie vždy. Ako tvrdí Gaby, svoj kanál už pár krát takmer zrušila, napríklad keď na ňu doľahol fakt, že nemá z čoho zaplatiť nájom a pol hodinu strávila plačom v aute na parkovisku.

Musela si jednoducho požičať od iných, našťastie od dobrých známych. No už len prijať od niekoho pár stoviek na prežitie je dosť potupný pocit, tvrdí Gaby. Iní YouTuberi popri vtipnom vystupovaní pred kamerou pracujú vo fitku, predávajú lístky pred predstaveniami, či varia kávu v Starbuckse. Aj odtiaľ ich občas vyhodia, pretože ich kvôli popularite fanúšikovia otravujú na pracovisku a narušajú tak chod podnikania.

Nemôžu pred fanúšikmi predsa priznať, že túto prácu naozaj potrebujú na prežitie, alebo ich rovno poslať preč – to sa rovná len ďalšiemu stratenému publiku. Brittany Ashley, ďalšia z klanu BuzzFeed osobností, na ktorých médium veľmi slušne zarába, sa síce objavila na BuzzFeed Golden Globes párty, no len ako cateringová obsluha, nie ako hosť. Ostatní sa jej pýtali, či je to súčasť akéhosi predstavenia. Zahanbene musela priznať, že nie je. Iste, roznášanie jedla nie je najpotupnejšia práca na svete, ale keď si o vás ľudia myslia, že ste úspešný a slávny človek, je zahanbujúce im dokazovať opak. 

headerbrittnewRED

foto: Brittany Ashley

Gaby tvrdí, že problémom väčšiny YouTuberov je ich ľahká dostupnosť. Sú ich tisícky a nenahraditeľných je skutočne len hŕstka – ak neprijmú podmienky, vždy sa nájde niekto, kto ich veľmi rád nahradí. Väčšinou za výstrel ku hviezdam môže jedno jediné video – ako napríklad kontroverzné „Dear Fat People“ of Nicole Arbour – a ide teda skôr o šťastie a náhodu než úspešnú marketingovú stratégiu. Na jednej strane sú YouTuberi príliš malí na sponzorov, no príliš veľkí na dotácie od fanúšikov – aspoň to si ich odberatelia myslia.

Denne sa im sociálne siete hromadia like-mi, komentmi, share-mi od stotisícok fanúšikov, na ulici ich zastavujú ľudia a chcú sa s nimi fotiť, niektorí ich dokonca považujú za slávnych, no napriek tomu majú väčšinou prázdne peňaženky a na účte nie viac než pár tisíc naraz. Sláva na sociálnych sieťach vie okolo ľudí vytvoriť opojný bizardný oblak popularity, ktorý sa však takmer vôbec neodráža na ich príjmoch. Aby zarobili, denne sa o svoje súkromie delia s miliónmi ľudí a odmenou je im akurát priemerný až podpriemerný plat. Pritom ani námaha a čas, ktorú vynaložia na plánovanie, natáčanie a spracovávanie videí, nie je zanedbateľná.

tumblr_nm16dnCS7w1rmssbco3_1280

foto: buzzfeed

 

Takých, ktorí podobné reálie tohto druhu práce priznávajú, je pramálo. Ľudia nechcú sledovať, ako sa niekto sťažuje na svoj život (pokiaľ to nerobí, ako súčasť zábavy) – chcú sa smiať, chcú vidieť niečo zaujímavé a zároveň od YouTuberov očakávajú, že budú „takí bežní ľudia odvedľa“. To znamená, že sa nebudú prezentovať ako boháči prostredníctvom drahých značiek a produktov a že sa ani nebudú snažiť „nenažrane“ zarobiť na reklame.

Čo môže Gaby Dunn vo svojej situácií urobiť, je buď s YouTube nadobro skončiť a začať si hľadať „normálnu“ prácu – chodiť na pohovory, castingy, posielať svoje texty a materiály iným a čakať, či si ju niekto všimne – alebo sa môže aj naďalej pretĺkať svetom Youtube, tvoriť videá a zalíškavať sa subscriberom, diskrétne zarábať na reklame, ponúkať svoje služby všetkými možnými smermi a dúfať, že to jedného dňa s kolegyňou z Just Between Us, Allison Raskin, dotiahnu do ich vysnívaného cieľa: vlastnej televíznej šou. No ani táto méta nemusí byť automatickým zahojením.

Grace Helbig, jedna z uznávaných komičiek s pár miliónov subscriberov, sa o to nedávno pokúsila, no po jednej sérií a pár zle hodnotených častiach ju zrejme bude musieť zabaliť. Nie je to tým, že by sa v telke správala inak alebo hovorila iné vtipny ako doma pred kamerou – no ľudia ju z prostredia jej obývačky nechcú „pustiť“ do obrazovky.

tumblr_nm6zxsVpcW1t8sdb2o1_1280

foto: The Grace Helbig Show

 

Predtým, než Gaby o rôznych pikoškách z nehviezdneho života väčšiny vloggerov prehovorila, uvažovala, či to chce vôbec spraviť – a riskovať, že stratí sponzorov, reklamu, sledovateľov. Nemá sa predsa na čo sťažovať – má byť veselá, vtipná a hlavne nerozprávať o finančných ťažkostiach. No sama tvrdí, že to je jedna z mála vecí, ktoré zrejme robiť musí. Necíti sa ukrivdene a uvedomuje si, že na tom stále nie je najhoršie, no zároveň chce zbúrať mýtus o bohatých YouTuberoch, ktorých život je skvelý a plný peňazí len preto, lebo sa „živia“ natáčaním banalít.

Chce, aby mali ľudia o skutočnosti jasno. Ani titul z digitálnych médií nie je liekom na úspech – oveľa viac by sa YouTuberom vraj hodilo vzdelanie o biznise a marketingu. Tak by aspoň trochu vedeli, ako rozumne nakladať so sponzormi, financovaním, zarobenými peniazmi a svoj profit by vedeli lepšie rozložiť do nových projektov a investícií.

gaby-dunn-2188-new

Zdroj: Fusion, zdroj titulnej fotografie: Tumblr

Pridať komentár (0)