So spojkou alebo bez? Motoristickí experti majú na štartovanie auta jasný názor

  • Experti majú na stláčanie spojky pri štartovaní motora jasný názor
  • Všetko však komplikuje bezpečnosť a elektronika nových automobilov
  • Možno tak budeš musieť hľadať iné rady, ako autu predĺžiť život a oddialiť servis
pedály
VW.com
  • Experti majú na stláčanie spojky pri štartovaní motora jasný názor
  • Všetko však komplikuje bezpečnosť a elektronika nových automobilov
  • Možno tak budeš musieť hľadať iné rady, ako autu predĺžiť život a oddialiť servis

Kúpa nového alebo jazdeného auta rozhodne nie je malá investícia. Preto určite chceš, aby ti vydržalo čo najdlhšie v špičkovom stave. Auto však každý deň poškodzujeme bežnou jazdou po rozbitých slovenských cestách alebo dokonca nevedomky, nesprávnym používaním. 

Niekedy sa tie správne návyky nenaučíš dokonca ani v autoškole a fanúšikovia automobilov či ľudia zo servisu potom môžu dlhé hodiny diskutovať o svojich teóriách – čo je lepšie, bezpečnejšie, alebo čo škodí menej. 

V Česku sa vďaka automobilovému expertovi a guru Martinovi Vaculíkovi stalo témou už aj obyčajné každodenné štartovanie. Konkrétne to, či máš v autách s manuálnou prevodovkou pri otočení kľúčika v zapaľovaní alebo stláčaní tlačidla START nohou vyšliapnuť spojku, alebo nie.

Prečo so spojkou?

Tím stláčajúci ľavý pedál má jasné argumenty. Ide o poistku, aby ti auto neskočilo vpred, ak náhodou zabudneš zaradenú rýchlosť a uľavíš tým štartéru aj autobatérii, ktorá najmä v zime každým štartovaním neuveriteľne trpí.

Vyšliapnutím (stlačením pedála) spojky totiž od motora odpojíš prevodovku, takže štartér roztáča len samotný motor a žiadne ďalšie zbytočné a ťažké súčiastky navyše. Sám expert portálu Auto.cz pripomína, že staré Škodovky by si bez tohto úkonu ani nenaštartoval, štartér aj batérie totiž boli extrémne slabé a poddimenzované. 

Prečo experti radia pedál nestláčať

Vaculík aj množstvo ďalších ľudí zo servisov však považuje stláčanie spojky za zbytočné a dokonca škodlivé pre citlivé súčiastky. Každým stlačením spojky totiž odtláčaš kľukovú hriadeľ od komponentov prevodovky, čo má za úlohu sústava axiálnych ložísk.

Stlačením spojky z axiálnych ložísk vytláčaš von olej, pritláčaš ich o hriadeľ a po nakopnutí motora zažívajú neúmerne vysoké trenie, kedy z nich roztáčajúce sa súčiastky doslova odtrhávajú citlivý materiál. 

Najlepšie teda urobíš, ak pri ďalšom štartovaní len zaradíš neutrál, čo bezpečnosti urobí za dosť a kľúčikom otočíš s nohami mimo pedálov. Štartér sa príliš namáhať nebude a moderná batéria, ktorá nie je tesne pred smrťou, si s krátkodobo vyšším odberom pravdepodobne hravo poradí. 

Problémom ale môže byť rozhodnutie samotných výrobcov. Novšie autá ti totiž štart bez stlačenej spojky väčšinou ani nedovolia. Elektronike zaradený neutrál až na pár výnimiek (Fiat, Alfa Romeo) nestačí a motor bez spojky skrátka nenaštartuje, na čo ťa upozorní hláška na displeji. So „zbytočným“ opotrebovaním auta sa tak budeš musieť zmieriť. Šetriť môžeš len staršie autá. 

zdroj: Flickr.com/Titanas

Tipov, trikov a rád na šetrnejšie zaobchádzanie s vlastným štvorkolesovým miláčikom je však oveľa viac. Stále môžeš dodržiavať všetky ostatné. 

Na začiatku a na konci jazdy radšej pridávaj len jemne

Najčastajšou chybou, ktorú robia menej skúsení vodiči, je ignorovanie pracovnej teploty motora a všetkého ostatného. Problém je ešte vypuklejší v posledných rokoch, odkedy sa do väčšiny nových automobilov montujú menšie motory doplnené citlivým turbodúchadlom.

Po naštartovaní by si mal počkať, kým sa olej aj motor dostatočne zohrejú a do vyšších otáčok (povedzme viac než 3-tisíc), prípadne akejkoľvek ostrejšej akcelerácie ísť, až keď všetko dosiahne pracovnú teplotu (80 – 90°C). 

Príchod do cieľa je v opačnom poradí. Po dlhšej jazde na diaľnici sa odporúča zastaviť, no motor vypnúť až po 30 či 40 sekundách, možno ešte neskôr. Turbo rozpálené od výfukových plynov sa totiž musí najprv trochu vychladiť, kým okolo náhle prestane cirkulovať olej. Výnimkou sú len tie dochladzované vodou.

Neboj sa ani dynamickejšej jazdy

Počas jazdy však platí presný opak a ostrejšie stláčanie plynového pedála zahriatemu autu skôr prospieva, než škodí.

Ak šoféruješ lenivo, pomaly a preraďuješ už pri extrémne nízkych otáčkach (ako samotný softvér v aute často odporúča kvôli zníženiu spotreby), zaťažuješ DPF filter vo výfukovom systéme a steny motora trpia na usadzovanie uhlíka (karbonizáciu). 

Riešenie je pomerne jednoduché, z času na čas všetko poriadne „prefúknuť“ a „povymetať pavučiny“. 

zdroj: Unsplash.com/Rawan Yasser

Pravidelne kontroluj a vymieňaj olej

Olej je pre auto to, čo pre teba pitná voda. Vieš, kedy si ho naposledy vymieňal v tvojom vozidle? Odborníci považujú intervaly na hranici 30-tisíc kilometrov za hlúposť, ktorá síce dobre vyzerá v servisných nákladoch pre dané auto, no len do momentu, kedy prídu problémy.

Spolu s filtrami nejde o až tak závratnú položku, takže skús túto kvapalinu vymienať napríklad po každých 15 000 km alebo minimálne raz za rok. Nový olej má lepšie mazacie vlastnosti, nie je tak tuhý v krutej zime a hlavne, neobsahuje mikroskopické kovové súčiastky, ktoré sa obrusujú zo stien valcov počas bežnej prevádzky. S olejom by samozrejme mali do recyklovaného odpadu letieť aj staré filtre. 

Prvá výmena oleja v úplne novom aute by mala prísť ešte skôr. Vďaka moderným a čoraz presnejším výrobným metódam v strojárenstve dôležitosť zábehu trochu klesá, no aj tak nič nepokazíš, ak prvý olej vyleješ už po 5-tisíc km a do tohto míľnika sa vyhneš prudšej akcelerácii či červeným číslam na otáčkomere. 

Toto je 8 prémiových alebo imidžových jazdeniek, ktoré si môžeš dovoliť aj s priemerným slovenským platom

Správny posed za volantom je bezpečnejší aj šetrnejší k autu

Ako držať volant pravdepodobne vieš. Oboma rukami v polohe 15:45, teda „tri štvrte na tri“, ako by ukazovali ručičky analógových hodiniek. Pre techniku pod tebou je však dôležitejšie to, aby si sa za jazdy zbytočne nohou nedotýkal pedála spojky a nespôsoboval tak jej neustále prešmykovanie, ktoré ju ničí.

To isté platí pre páku prevodovky. Ruka tam patrí len vtedy, keď naozaj preraďuješ. Inak si ju tam nepokladaj. 

Život môžeš predĺžiť aj laku karosérie

Pravoverného fanúšika automobilov zabolí srdce vždy, keď prechádza okolo čerpacích staníc s kolónou vodičov čakajúcich pred umyvárkou. Správny puntičkár dodržiava pravidlo, že jeho auto „na kefy nesmie“.

Aj moderné autoumývačky totiž môžu poškodzovať lak, respektíve na ňom vytvárať malé mikroškrabance. Tie sú dôsledkom rozotierania prachu po karosérii kefami. 

Najlepšie urobíš, ak auto umývaš ručne, respektíve tzv. wapkou. Špeciálna aktívna pena navlhčí všetky nečistoty, ktoré potom bezdotykovo spláchneš prúdom čistej vody. 

Pokročilejší detailing si dáva záležať na metóde dvoch vedierok (na čistú a špinavú vodu), prípadne naozaj ručnom leštení. Nepredpokladáme ale, že sa autu chceš venovať až takto.

Zvážiť môžeš skôr občasnú návštevu špecializovaných firiem a medzitým radšej po zime ošetriť podvozok od nánosov soli spôsobujúcich koróziu, prípadne sem každý rok aplikovať ochranný náter. 

Venuj sa aj interiéru. Vysávanie koberčekov je síce fajn, no kožený volant alebo plastové časti prístrojovej dosky môžeš taktiež ochrániť špeciálnou autokozmetikou. 

Jej cena sa ti možno po pár rokoch aj niekoľkonásobne vráti. Pekné auto so žiarivým lakom a zachovalým interiérom dokáže vyvážiť aj pár tisíc kilometrov na odometri navyše. Svojho miláčika tak určite predáš za viac peňazí, než hrdzavú kopu plechov. 

Zdroj: Auto.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech