Toto je 8 prémiových alebo imidžových jazdeniek, ktoré si môžeš dovoliť aj s priemerným slovenským platom

  • Vybrali sme jazdené autá za priižne 10-tisíc eur, ktoré ti ponúknu oveľa viac než dvakrát drahšie novinky zo showroomov
  • Kritériom bol imidž, prémiová výbava alebo športové jazdné vlastnosti
collage
Volvo.com, Mini.com, Peugeot.com
  • Vybrali sme jazdené autá za priižne 10-tisíc eur, ktoré ti ponúknu oveľa viac než dvakrát drahšie novinky zo showroomov
  • Kritériom bol imidž, prémiová výbava alebo športové jazdné vlastnosti

Už niekoľko prieskumov potvrdilo, že kúpa auta je pre mladých Slovákov okrem pohodlného spôsobu prepravy z bodu A do bodu B aj vecou imidžu a prestíže. Aké by teda malo byť vysnívané vozidlo dnešnej generácie?

Čo najluxusnejšie, nie príliš všedné, so znakom prémiového výrobcu na kapote, ideálne s plnou výbavou a ak patríš k tzv. petrolheadom, podľa možností aj dostatočne zábavné. 

A teraz späť do reality. Vysnívané auto z plagátu v detskej izbe alebo pozadia v počítači je jedna vec, to, ktoré si môžeš dovoliť aj v prípade, že zarábaš len priemernú mzdu (vlani presne 1 133 eur mesačne), druhá. 

Prečo mladí Slováci uprednostňujú luxusné autá pred úspešnou kariérou?

Pozreli sme sa do ponuky inzertných portálov a pokúsili sa nájsť pár tipov na kúsky, ktoré spĺňajú čo najviac z vyššie spomenutých parametrov, no ich kúpa tvoj rozpočet úplne nezruinuje.

A prečo bazár? Nové auto priamo zo showroomu stráca už v prvom roku desiatky percent svojej hodnoty. A hoci je pocit, že v sedačke pred tebou ešte nikto nesedel určite fajn, pri novom aute zrejme budeš musieť ísť o jednu-dve triedy nižšie.

„Jazdenka“ nie je v prípade, ak natrafíš na model v dobrom stave a nechceš si ho nechať do konca života, vôbec zlý nápad. Stačí trocha starostlivosti a neskôr možno auto predáš za veľmi podobnú cenu, ako si ho kupoval. 

Hyundai Genesis Coupé 2.0T (8 000 – 9 000 eur)

zdroj: Hyundai.com

Za tieto ceny bez problémov zoženieš približne 10 rokov starý model prvej generácie so 120- až 165-tisíc najazdenými kilometrami. Kto by nechcel frajerské športové kupé?

Nie je to síce Nissan 350 Z z Need for Speed: Underground, ktorý, mimochodom, za túto cenu zoženieš tiež, len bude o približne 5 rokov starší, ale vadiť ti to nemusí. Meno Hyundai už dnes nikoho neurazí (aj keď Genesis Coupé ešte nenesie logá divízie N ako napríklad i30N), výkon zľahka nad 200-koní bude pre mladého šoféra stále viac než dostatočne veľa a zadný náhon sľubuje veľa zábavy. 

K manuálnej prevodovke dostaneš vyhrievané koženné sedačky, automatickú klímu, zadné parkovacie senzory, tempomat, bezkľúčové štartovanie a parádne bezrámové okná. 

Volkswagen Passat CC 2.0 TDI (9 000 – 15 000 eur)

zdroj: Volkswagen.com

Volkswageny nemajú taký šmrnc ako Audi, BMW alebo Mercedes a Passat autíčkarov rozdeľuje na dve polovice. Jedna ho považuje za solídnu stálicu strednej triedy, druhá za synonymum pre slovo „nuda“. Verzia CC, teda „Comfort Coupe“, tento názor sympaticky rozbíja aspoň trochu emotívnejším dizajnom.

Rozumnou voľbou bude dvojlitrový diesel a pri troche snahy a pátrania môžeš mať aj verziu s pohonom 4×4 alebo automatickou prevodovkou DSG, hoci aj jedno, aj druhé môže znamenať pár vrások pri následnom servise navyše.

Pozitívom je dostatok náhradných dielov, ktorých ponuka prežije aj celú éru spaľovacích motorov, nevýhodou, naopak, fakt, že Passaty často lietajú ako služobné vozidlá na dlhé trate. Treba tak dávať pozor na modely s nájazdom vysoko cez 200-tisíc kilometrov a také, kde majitelia odometer trochu prikrášlili.

zdroj: Volkswagen.com

BMW radu 1 (5 000 – 12 000 eur)

zdroj: BMW.com

Áno, pri slovách ako „mladý vodič“ a „luxus“ nevyhnutne musí prísť reč na vylietané bavoráky. Rozumieme prečo. Stačí ale použiť trochu rozumu a namiesto 5-kového alebo 3-kového sedanu držiaceho len silou vôle môžeš mať niečo zmysluplnejšie.

BMW radu 1 je praktický hatchback, ktorému zostalo modro-biele logo na kapote aj mimoriadne zábavné jazdné vlastnosti vďaka zadnému pohonu, no bude oveľa praktickejšie a s rozumnou ponukou motorov (1,6-litrový alebo 2-litrový štvorvalec) aj rozumne servisovateľné. Len toho výkonu bude trochu menej, než by sa na model tejto značky patrilo.

Už od 5-tisíc eur zoženieš prvú generáciu vyrábanú od roku 2004, na druhom konci bude nástupca z rokov 2011-2019 s trochu otáznym dizajnom, ktorý mnohé magazíny označujú za najškaredšie BMW vôbec. 

Peugeot 308 CC (5 000 – 7 000 eur)

zdroj: Peugeot.com

V tomto prípade už žiadna reč o prémiovosti byť nemôže, ale určite ti je jasné, že požiadavku na unikátnosť a zábavnosť spĺňa 308 CC dokonale.  

Základný Peugeot 308 je trochu prehliadaný konkurent Golfu, Hyundaiu i30, Fordu Focus či možno dokonca aj Octavie, ale v najmodernejšej podobe ponúka karosársku verziu kabriolet ako úplne jediný (Opel Astra Cabrio je už trochu starší model). 

S prichádzajúcimi teplými dňami môže ísť o výbornú zábavku spolu s kamošmi, alebo kvôli takmer žiadnemu miestu vzadu skôr s frajerkou. Výhodou oproti hatchbacku bude trochu lepšia výbava, napríklad s dvojzónovou klimatizáciou. Sezónne kabrio tiež bude mať oveľa menší nájazd a väčšiu šancu na špičkový technikcý stav.

Elektricky výsuvná pevná strecha môže byť najtvrdším orieškom, no auto s ňou bude komfortné a praktické aj v zime. 

Suzuki Kizashi 2,4 (8 000 – 13 000 eur)

zdroj: Suzuki.com

Dnes vyrába táto japonská automobilka prakticky bezvýhradne modely, ktorých najdôležitejším kritériom je nízka cena. Dokonca aj z Vitary sa stalo bežné auparkové SUV-čko. Pred necelými desiatimi rokmi však prišiel pokus postaviť sedan konkurujúci zvučným nemeckým prémiovkám. Nie je žiadny spoiler, že to príliš nevyšlo. 

Nie však preto, že by Kizashi so zaujímavým 2,4-litrovým atmosférickým štvorvalcom nebolo kvalitné alebo dobré auto. Len marketing nezvládol zákazníkom vysvetliť, prečo by mali dať pôvodných 26 500 eur, prípadne dokonca takmer 30-tisíc eur (pri verzii s automatom a 4×4) za Suzuki a nie Mercedes, Audi či BMW.  

V bazári o pár rokov neskôr ale ide o skvelý výpredaj perfektne vybaveného auta. Veď sa u nás predával len v jednej, a to rovno tej najvyššej výbave. Kožené sedačky, automatická klíma, xenónové svetlomety a bezkľúčový vstup určite oceníš. Ak však dokážeš nájsť vhodný kus, pretože ich je naozaj veľmi málo. 

zdroj: Suzuki.com

Subaru Legacy alebo Legacy Outback (7 000 – 14 000 eur)

zdroj: Subaru Legacy

Po tomto japoncovi zvyknú siahnuť ľudia, ktorým vadí, že Audi stretneš na každom rohu. Značka si stále robí veci inak a trochu staromódne, čo však v automobilovom priemysle nemusí byť vôbec na škodu. Namiesto malých oturbených motorov tu čakaj spoľahlivú veľkoobjemovú atmosféru, namiesto graficky špičkovo prepracovaných displejov poctivú mechanickú štvorkolku. 

Ak chceš ušetriť, môžeš sa poobzerať po sedane s označením Legacy. Model Outback je kombíkom na príťažlivo zdvihnutom podvozku. Oba ale spájajú skvelé jazdné vlastnosti a nadpriemerná výbava. Niekomu však nemusi byť po chuti automatická prevodovka CVT so špecifickým prejavom. Nemá totiž klasické stupne, takže pri akcelerácii drží motor neustále vo vyšších otáčkach. 

Nové auto sa vlastniť neoplatí, po roku stratí tretinu hodnoty. Máme hračkárstvo pre veľkých chlapov

Volvo V40 2.0D (7 000 – 11 000 eur)

zdroj: Volvo.com

Za približne desaťtisíc eur môžeš mať aj Volvo z modelového roku 2016 alebo 2017, teda doslova generáciu, ktorá sa vyrábala ešte predvlani. Nejde o najväčší rodinný kombík na svete, ale opäť o niečo, s čím budeš trochu vytŕčať z radu.

Dizajn je pritom uhladený no nadčasový, a to platí o vonkajšku aj škandinávskom interiéri. Tomu dominuje unikány stredový panel zavesený v priestore.

Vo výbave nájdeš dokonca aj efektné digitálne prístroje, kožu, dažďový senzor a všeko, čo si vieš predstaviť. Pre mladé rodiny s obmedzeným rozpočtom môže byť lákadlom najmä vysoká bezpečnosť, ktorou je Volvo povestné už desaťročia. 

zdroj: Volvo.com

Mini Cooper (4 000 – 14 000 eur)

zdroj: Mini.com

Takto veľký cenový rozptyl preto, že za rozumné peniaze zoženieš modely s rokom výroby 2003 aj 2016. Bude len na tebe, aký nájazd a technický stav budeš ochotný akceptovať. Výhodou tradičného retro dizajnu je to, že starne veľmi pomaly, takže aj starší model bude stále sexi.

Najväčším klišé Mini je, že „jazdí ako motokára“, no na ospevovaných špičkových jazdných vlastnostiach a zábave je všetko pravda. Nie nadarmo totiž značka patrí pod rodinu BMW. Odporúčame ti siahnuť po benzínovom štvorvalci a výbavu už zvolíš podľa svojej peňaženky.

Štvordverový model odvezie aj mladšiu rodinu, ale rovnako dobre si za volantom tejto imidžovky vieme predstaviť aj mladú babu či chlapca, ktorý si na svojom imidži dáva záležať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech