Spaľovacie motory v centrách európskych metropol končia. Elektromobily by mali zlacnieť

  • Počas najbližších 10 rokov by sa mali autá sa spaľovacími motormi úplne vytratiť z centrier európskych miest
  • Mnohé predstavili car-free zóny
  • Dôraz sa kladie na využívanie hybridov alebo elektromobilov
  • Týkať sa to bude 24 európskych miest
 srcset
unsplash
  • Počas najbližších 10 rokov by sa mali autá sa spaľovacími motormi úplne vytratiť z centrier európskych miest
  • Mnohé predstavili car-free zóny
  • Dôraz sa kladie na využívanie hybridov alebo elektromobilov
  • Týkať sa to bude 24 európskych miest

Podľa portálu Bloomberg, nárast ekonomiky, ale aj silnejúci urbanizačný model, majú vplyv na životné prostredie. Keďže priemysel sa sústredí do miest, snažia sa aj veľké automobilky upravovať motory podľa špeciálnych emisných noriem a kontroly plynov zo spaľovacích motorov sú stále prísnejšie. Mestá však naďalej hrajú kľúčovú rolu pri klimatických zmenách, hovorí výskum organizácie siteresources.org.

Podľa ich slov, mestská populácia sa má do roku 2030 zdvojnásobiť. Výstavby však v mestách majú pokračovať a obytná zóna sa má dokonca do toho času strojnásobiť.

Zmeny prídu čoskoro

Alarmujúce informácie si vyžadujú promptné riešenia. Preto sa do roku 2024 môžeš pripraviť na zmeny. Veľké európske mestá ako Madrid alebo Paríž budú mať vďaka vládnym reštrikciám znemožnený vstup do centra mesta automobilom so spaľovacím motorom.

Výfukové plyny narúšajú mestské ovzdušie a celkovú stabilitu miest. Tie sa ale budú musieť zamyslieť nad mestskou infraštruktúrou. Nastane potreba vybudovať viacero chodníkov pre peších a takisto aj cyklistických trás. Vo väčšine západných miest až také veľké úpravy nebude treba robiť. Ide skôr o mimoeurópske mestá.

S myšlienkou zákazu prístupu spaľovacích motorov sa totiž pohráva aj americká metropola. New York totiž podľa portálu businessinsider.com ekologické kroky smerom k dýchateľnejšiemu vzduchu v centre mesta zvažuje tiež.

Mnohé menšie mestá sa už s problémom tohto zákazu popasovali a zaradili ho do návštevnej rutiny. Sú to tie zo zoznamu svetového dedičstva UNESCO ako Lamu v Keni, alebo známe turistické destinácie ako napríklad švajčiarsky Zermatt. Zákaz dali aj mestečká, ktoré spadajú do národných parkov.

Ešte v decembri minulého roku obmedzil Madrid používanie plynových motorov vyrobených do roku 2000 a následne naftových s rokom výroby nižším ako 2005. Do roku 2020 by už do centra mesta nemali mať prístup vôbec.

Po nariadení a jeho implementácii klesla premávka na najrušnejšej madridskej ulici o tretinu, píše španielsky denník El Pais.

V Paríži sa taktiež používanie spaľovacích motorov reguluje. Keď vyšla v roku 2018 štúdia o kvalite ovzdušia európskych miest, Paríž skončil na druhom mieste. Staré autá odvtedy prístup do centra nemajú a do roku 2020 by chceli inšpirovať ostatných, aby začali používať namiesto spaľovacích motorov hybridy alebo elektronické autá. Zároveň sa vedenie mesta rozhodlo, že každú prvú nedeľu v mesiaci bude parížske centrum úplne bez áut a to v čase od 10.00 do 18.00.

Dopad na obyvateľov

Keď sa v živote ľudí objavili autá, uľahčili mnohým cestovanie. A bolo to revolučné. Cena za túto pohodlnosť je však veľká. Hoci si mnoho rezidentov veľkých európskych miest nové autá z noci na ráno zabezpečiť nemôže, nemajú na výber. Pre životné prostredie je staré auto obrovskou hrozbou.

Je dobré si uvedomiť, že čím menej starých áut na cestách, tým menej dopravných postihov a policajných zásahov. Existuje hneď niekoľko možností, ako situáciu riešiť. Najideálnejšou je využívanie mestskej hromadnej dopravy a metra. A mnohé mestá dokonca predstavili svojim obyvateľom car-free zóny.

Panuje a ďalej sa s obľubou medzi ľuďmi na celom svete šíri trend klesajúceho využívania áut. Čo je samo o sebe skvelá správa.

V Európe sa spomínaný zákaz dotkne takmer 12,6 milióna starých áut. Týka sa však len obyvateľov s trvalým bydliskom v konkrétnych veľkých mestách. Tých, ktorí sú doposiaľ prisťahovaní, ale majú len prechodné bydlisko, zákaz obchádza. Predajcovia sa kvôli týmto obmedzeniam rozhodli zamyslieť nad reálnou cenou elektromobilov, ale taktiež hybridov. Budú totiž pre veľkomešťanov kľúčovou voľbou.

Zdroj: bloomberg.com, independant.co.uk, businessinsider.com, El Pais

Najnovšie video