Spojka je pre slovenských šoférov peklo. Spísali sme tipy, ako ušetríš tisíce eur a predĺžiš životnosť tvojho auta

  • Okrem oleja by si mal v aute pravidelne meniť aj ostatné kvapaliny
  • Spísali sme pár tipov, vďaka ktorým ušetríš na servise svojho štvorkolesového miláčika
Unsplash.com /Andraz Lazic, Wikimedia (Petar Milošević),
  • Okrem oleja by si mal v aute pravidelne meniť aj ostatné kvapaliny
  • Spísali sme pár tipov, vďaka ktorým ušetríš na servise svojho štvorkolesového miláčika

Nezáleží na tom, či sa na kúpu vlastného auta ešte len chystáš, alebo už svojho sprievodcu na výlety, nákup a každodenné cesty do práce máš. Určite chceš, aby ti vydržal čo najdlhšie.

Akýkoľvek servisný zákrok totiž dnes znamená nutnosť investovať stovky, či dokonca tisíce eur. 

Nedávno sme písali o tom, ako autičkári dokážu diskutovať aj o najmenších detailoch, napríklad, či je lepšie štartovať motor s vyšliapnutou spojkou, alebo bez. Výsledok ťa možno naozaj prekvapí. 

So spojkou alebo bez? Motoristickí experti majú na štartovanie auta jasný názor

V článku tiež spomíname niekoľko ďalších tipov, ako sa vyhnúť nepríjemnostiam.

Notoricky známym pravidlom je motor najprv nechať dôkladne zohriať a až potom ho hnať do vyšších otáčok. Rýchle šliapnutie na plyn práve naštartovaného auta je pravdepodobne tou najefektívnešou cestou k likvidácii akéhokoľvek vozidla, obzvlášť, ak vlastníš moderný turbomotor. 

Kedy si naposledy kontroloval olej?

Skoršiu smrť pravdepodobne spôsobí už len situácia, kedy motor necháš bežať úplne bez oleja – kto by to však robil? 

Hoci úplné vysušenie motora zrejme v bežných prípadoch nehrozí a kontrolky na prístrojovej doske by pri ňom blikali ako o život, jazda „pod rysku“ alebo so starým mazivom je medzi motoristami pravidlom.

Kedy naposledy si jeho hladinu kontroloval ty, a vieš vôbec, ako sa to robí?

zdroj: Unsplash / Instagram: @timmossholder

Motor, dokonca aj ten úplne nový, niekedy môže pár decilitrov oleja „žrať“ aj bez toho, aby išlo o závažný problém. Autoride.sk spomína stratu 0,3 litra až 1 liter na jednu servisnú výmenu. 

Mazivo stačí doliať (samozrejme, rovnaký typ, ako už v motore máš), no na úbytok musíš prísť včas pri rutinnej kontrole signalizačnej mierky. Ideálne tak rob, ak auto dlhšie stojí, hladina bude dostatočne ustálená a meranie presné.  

Každý rok? Po 15 000 či 30 000 kilometroch?

V otázke výmeny panuje spor dvoch svetov. Automobilky, no najmä výrobcovia olejov sa snažia o šírenie marketingových posolstiev o tom, ako na dlhších servisných intervaloch ušetríš a ich oleje svojou kvalitou zabezpečia výborný chod motora aj po 30-tisíc kilometroch. 

Servismani naopak radia na long-life nálepky navždy zabudnúť a olej v aute meniť po 15 000 kilometroch, alebo jednom roku – podľa toho, čo nastane skôr. 

V prípade, že auto často štartuje a jazdí najmä v meste, by to malo byť ešte oveľa častejšie. 

Čo ďalej?

Autobild však pripomína, že len kontrola oleja nestačí. Podobnú pozornosť treba venovať aj chladiacej kvapaline či ďalším intervalom, ktoré nepochybne nájdeš v servisnej knižke od svojho auta. 

Napríklad taký klinový remeň alebo rozvody. Zanedbanie ich výmeny môže byť doslova katastrofálne. Autoride.sk upozorňuje, že rozvodový remeň musíš meniť každých 60- až 160-tisíc kilometrov. Pri jeho roztrhnutí totiž v motore môže prísť k zrazeniu piestov s ventilmi, čo je neuveriteľne nákladná porucha. 

zdroj: Unsplash.com / Denny Müller Hire

Na pravidelnej báze by si sa mal starať aj o gumy a gumičky. Hlavnou témou bude samozrejme kontrola tlaku v pneumatikách. Príliš nízky môže spôsobiť nerovnomerné opotrebúvanie behúňa pneumatiky, alebo dokonca zhoršovať jazdné vlastnosti a prispieť k nehode.

Teraz, v čase hromadného prezúvania pneumatík zo zimných na letné, sa však objavuje aj opačný extrém. 

Kolesá z pneuservisov, prípadne priamo od výrobcu, sú často nafúkané na samotný horný limit prípustného tlaku. „ECO“ tlaky a pneumatiky totiž výrobcom umožňujú trochu ohýbať tabuľky udávanej spotreby paliva v propagačných materiáloch.

Tých pár deci však (v porovnaní napríklad so štýlom jazdy) v praxi neznamená takmer nič a naopak. Na extrémne prehustených kolesách poskakujúcich po rozbitých slovenských cestách trpia tlmiče, nápravy, stabilizátory a koniec-koncov aj celá posádka. 

Na stĺpiku pri dverách vodiča, veku palivovej nádrže alebo v servisnej knižke tak hľadaj optimálny tlak pre tvoje auto a zaťaženie. Rozdiel určite pocítiš na vlastnom zadku. 

zdroj: Unsplash.com / Hossein Soltanloo

Menšou, no nemenej dôležitou položkou sú gumové plôšky pohybujúce sa po čelnom skle. To, že treba stierače vymeniť, spoznáš podľa toho, že v hustom daždi už príliš nefungujú, prípadne pri ostrekovaní suchého okna nepríjemne vŕzgajú. 

To však už môže byť naozaj neskoro. Možno si aj ty videl autá, ktoré mali okno posiate drobnými mikroškrabancami, viditeľnými najmä v ostrom protisvetle. Na vine mohli byť práve staré stierače, ktoré povrch úplne zničili. 

Zdroj: autoride.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech