Starbucks: Nie sme kávový gigant obsluhujúci ľudí na bežiacom páse, ale ľudská spoločnosť servírujúca kávu

  • V Starbuckse nenájdete personál, či zamestnancov. Ako sa tu nazývajú ľudia, ktorí vás oblúžia?
  • V našom najnovšom rozhovore sme sa porozprávali s regionálnym prevádzkovým riaditeľom Starbucks pre Slovensko, Českú republiku a Maďarsko, s pánom Lukášom Porazilom
  • Prezradil nám, aké ďalšie plány má tento lovebrand na Slovensku
Starbucks
Facebook Starbucks Slovensko/Archív Filip Púchovský
  • V Starbuckse nenájdete personál, či zamestnancov. Ako sa tu nazývajú ľudia, ktorí vás oblúžia?
  • V našom najnovšom rozhovore sme sa porozprávali s regionálnym prevádzkovým riaditeľom Starbucks pre Slovensko, Českú republiku a Maďarsko, s pánom Lukášom Porazilom
  • Prezradil nám, aké ďalšie plány má tento lovebrand na Slovensku

Prečo v Starbucks platíme 2 až 6 eur za kávu? Ktorá káva sa predáva najviac a najčastejšie?

V Starbucks ponúkame širokú škálu nápojov a ponuka je sezónne obmieňaná a dopĺňaná. Okrem kávových nápojov sú u zákazníkov veľmi obľúbené práve ikonické Frappuccina, ale tiež limonády, čaje, či horúca čokoláda. Najpopulárnejšie sú však stále nápoje na báze espressa.

Od januára sme uviedli navyše novinku – svetlo praženú kávu Blonde Roast, ktorá ešte rozšíri možnosti personalizácie nápojov pre našich zákazníkov a ponúka príjemný, chuťovo jemnejší variant k tradičnej tmavo praženej káve, ktorú naši zákazníci poznajú.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Archív Filip Púchovský

Sú ľudia ochotní platiť vyššiu cenu za vašu kávu?

Starbucks reprezentuje prvotriednu kvalitu, ale predovšetkým jedinečný zážitok spojený s každou šálkou kávy. Snažíme sa, aby bola každá návšteva našich zákazníkov v kaviarní jedinečná. Každé zrnko kávy v našich kaviarňach so sebou nesie príbeh – naša káva je eticky a zodpovedne pestovaná nielen s dôrazom na kvalitu, ale aj na celkový dopadom na oblasť odkiaľ pochádza. Starostlivo sledujeme celý proces od zberu kávových bôbov až po voňavú šálku servírovanú zákazníkovi. Všetky pripravované nápoje spĺňajú najvyššie štandardy kvality.

Do vašich kaviarní chodia podnikatelia, študenti, ale aj ľudia, ktorí si chcú len tak sadnúť na kávu. Kto je vaša primárna cieľová skupina?

Záleží od lokality konkrétnej kaviarne. Väčšinou sa cieľová skupina konkrétnych kaviarní vyprofiluje sama. V blízkosti biznis centier prevažuje biznis klientela, pričom naopak v blízkosti škôl alebo internátov dominujú študenti.

Snažíme sa vytvárať príjemnú, priateľskú a vyhovujúcu atmosféru pre všetkých bez rozdielu, a tak u nás väčšinou narazíte na rozmanitú skupinu zákazníkov – pri jednom stole sedia mamičky pri kamarátskej káve, pri ďalšom páni v oblekoch pri pracovnom stretnutí a v rohu skupina študentov, ktorá horlivo diskutuje nad školským projektom. A to nás teší.

Ako máte nastavenú stratégiu a biznis plán?

V prvom rade sa zameriavame na rast – či už ide o počet stálych alebo nových zákazníkov, ale aj počet kaviarní a miest, kde nás naši zákazníci môžu nájsť. V tomto roku plánujeme otvorenie prvej kaviarne aj mimo hlavného mesta. Chceme prinášať ten najlepší zážitok z pitia kávy pre našich zákazníkov a stať sa jednotkou na slovenskom trhu.

Bolo ťažké vstúpiť na slovenský trh? Ako ste lokalizovali produkty tak, aby sa vám na Slovensku darilo?

Vstup na slovenský trh bol pre Starbucks veľmi príjemný a stretol sa s množstvom pozitívnych ohlasov a veľkým záujmom, čo nás samozrejme veľmi potešilo. Už dlho sa zákazníci pýtali, kedy konečne budeme na Slovensku. Pokiaľ ide o ponuku, naše produkty sú celosvetovo známe a overené, a preto sme stavili viac-menej na istotu a ponúkame obľúbené nápoje, ktoré aj slovenskí zákazníci poznajú zo zahraničia, vrátane ikonických produktov, ako napr. Pumpkin Spice Latte.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Archív Filip Púchovský

V čom sú Slováci ako zákazníci iní? 

Každý národ a kultúra má svoje špecifiká. Slováci sú pre mňa výnimoční svojou usmievavosťou, zmyslom pre kvalitu a ženy svojou krásou.

Čo všetko, okrem vašich povestných šálok, si u vás môžu zákazníci kúpiť?

V prvom rade je to o káve a jedinečnom zážitku, ktorý sa našim zákazníkom v Starbucks snažíme sprostredkovať. Naše motto znie: „Inšpirovať a povznášať ľudského ducha – zvlášť s každou šálkou, zákazníkom aj prostredím, v ktorom žijeme.“ Nie sme kávový gigant obsluhujúci ľudí na bežiacom páse, ale ľudská spoločnosť servírujúca kávu.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Archív Filip Púchovský

Samozrejme, ak sa ideme rozprávať o menu a kompletnej ponuke, okrem kvalitnej kávy a nápojov ponúkame našim zákazníkom aj skvelé dezerty a lahodné sendviče, ktoré padnú vhod počas hektického dňa. V ponuke je aj zrnková káva, ktorú našim zákazníkom baristi radi namelú na správnu hrúbku podľa zvolenej domácej metódy prípravy. Rovnako u nás zákazníci nájdu širokú ponuku hrnčekov, tumblerov a pomôcok na prípravu kávy.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Facebook Starbucks Slovensko

Medzi ľuďmi sa diskutuje o tom, že pri značke Starbucks nejde primárne o kvalitnú kávu, ale o určitý imidž medzi ľuďmi. Aké máte voči tomu argumenty?

Ako som už vravel, kvalita je pre našu kávu jedným z najdôležitejších kritérií, aby sa vôbec dostala do našej ponuky. Káva je pred uvedením na trh testovaná 36-krát, aby sme zaručili, že sa k zákazníkovi dostanú len naozaj kvalitné zrná. Dôležité je samozrejme aj jej spracovanie a servírovanie priamo v kaviarni, a preto všetci naši partneri (ako nazývame našich zamestnancov) prechádzajú komplexným školením.

Celosvetový problém so zamorením plastmi nie je ničím novým. Do boja proti jednorazovým obalom ste sa vydali už aj vy. Ich vyradenie ste garantovali do roku 2020. Zaviedli ste nejaké opatrenia už aj teraz?

Na jeseň minulého roka sme v našich kaviarňach zaviedli niekoľko opatrení, ktorými sa snažíme redukovať nepriaznivý dopad na životné prostredie. Nahradili sme plastové príbory nerezovými, a plastový príbor je pre zákazníkov k dispozícii len na vyžiadanie v prípade, že si berú jedlo so sebou. Rovnako sme obmedzili voľný prístup k plastovým slamkám, ktoré sú momentálne vydávané zákazníkom obsluhou len k nápojom, ktoré si to vyžadujú.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Facebook Starbucks Slovensko

Snažíme sa minimalizovať aj využívanie jednorazových pohárov a zákazníkom, ktorí si kávu chcú vychutnať v našej kaviarni ju pripravujeme do sklenených šálok a zákazníkom, ktorí si nechajú nápoj pripraviť do vlastnej nádoby poskytujeme zľavu. Takisto naši partneri využívajú len znovu použiteľné poháre, ktoré majú zdarma k dispozícii.

Pokiaľ ide o kávové kapsuly, ktoré sú v ponuke od začiatku minulého roka, sprístupnili sme našim zákazníkom recyklačný program. V rámci neho majú vo všetkých kaviarňach možnosť vrátiť použité kávové kapsuly našej alebo konkurenčnej značky a následne ich posielame na recykláciu.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: Archív Filip Púchovský

Zákazníci kaviarní Starbucks už teraz dostávajú zľavu na nápoje pripravené do vlastného hrnčeka. Chodí vám stále viac a viac zákazníkov s vlastným hrnčekom?

Ak si u nás necháte pripraviť nápoj do vlastného hrnčeka alebo tumblera, dostanete zľavu 0,30 € a navyše pomôžete šetriť životné prostredie. Aj v súvislosti s aktuálnym trendom, kedy sa veľká časť verejnosti naozaj snaží prispieť k zníženiu tvorby odpadu, registrujeme zvýšenie využitia možnosti nechať si nápoj pripraviť do vlastného hrnčeka. Medziročne registrujeme nárast o 57% v rámci rokov 2017 a 2018.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK